Big data eller spørreundersøkelser? Ja takk – begge deler
I en treg analysebransje har big data røsket opp i hverdagen, og satt nye problemstillinger på agendaen. Står markedsanalyse som vi…
Fagartikkel
I en treg analysebransje har big data røsket opp i hverdagen, og satt nye problemstillinger på agendaen. Står markedsanalyse som vi…
Fagartikkel
Mange større virksomheter har en form for «markedstracker», en måling som tikker og går gjennom hele året. Hovedformålet med slike målinger…
Fagartikkel
I 2014 etablerte Regjeringen den såkalte «Produktivitetskommisjonen» som har som målsetting å vurdere produktivitetsutviklingen de siste tiårene her i Norge, og…
Fagartikkel
Vi markedsanalytikere skal i bunn og grunn forstå endringer, og hvordan folk reagerer på dem: Kommer flere til å kjøpe produktet…
Fagartikkel
«Big Data»: 700 millioner treff på Google og noen kjente bokstaver: V for Volume, Velocity, Variety, Veracity, Variability og Value. K…
Fagartikkel
Engasjement har den unike egenskapen at det smitter. Er først en i avdelingen engasjert, smitter det gjerne over på de andre…
Fagartikkel
Emosjonell reklame virker bedre. Dette er essensen i et foredrag og en bok basert på gjennomgang av cases i den engelske…
Fagartikkel
Liten og smart slår ofte stor og ressurssterk - også når det gjelder innholdsmarkedsføring. Et samarbeidsprosjekt mellom Medialounge, INMA og TNS…
Fagartikkel
Ikke bare de funksjonelle sidene av et produkt har betydning for kundenes opplevelse, også følelsesmessige reaksjoner på produktet spiller inn. Ved…
Fagartikkel
Norske selskaper har blitt flinkere til å bruke analyse for å forstå hvordan de oppfattes av markedet. Til dette trenger de…
Fagartikkel
Analytikernes drivermodeller forutsetter som oftest reflekterte forbrukere. Virkelighetens forbrukere er imidlertid mer vanestyrte enn reflekterende. Denne erkjennelsen bør få betydning for…
Fagartikkel
De fleste av oss gjennomfører den årlige medarbeidersamtalen uten å mukke. Harald Djupvik ser på effekt av medarbeidersamtalen og tar et…
Fagartikkel