Slik var Analysedagen 2022: Arena for læring, inspirasjon og relasjonsbygging

Torsdag 3. november samlet 160 kunnskapshungrige bransjefolk seg på Røverstaden i Oslo for å være med på årets største møteplass for alle som jobber med å forstå kunder og forbrukeratferd.

Børre Thorstensen

I redaksjonen for analysen.no og Leder og strategisk rådgiver i Allegro

Heidi Stamgård

I redaksjonen for analysen.no og Fagansvarlig for kommunikasjon i Kantar

Arild Sæle

Fotograf for analysen.no og Country manager i Syno International Norge

Et godt faglig program, dyktige foredragsholdere, stands, konkurranser, priser og fest. Analysedagen ble en herlig cocktail med deling av solid kunnskap og samvær med hyggelige folk, sultne etter ny innsikt. Strategi- og analyseforeningens egen styreleder, Rachel Øverås, var dagens konferansier. Hun ønsket velkommen og loset oss fint gjennom et solid fagprogram.

Virkemidler for å påvirke folks handlinger

Foredragene ble sparket i gang av Angela Morelli fra InfoDesignLab. Hun kom for å lære oss hvordan informasjonsdesign og datavisualisering kan bidra til å foredle, forenkle, forsterke og formidle budskap man ønsker å nå frem med. Vi fikk et innblikk i hvordan hun har jobbet med visualisering innen komplisert vitenskap, og fikk understreket to tydelige prinsipper som også gjelder for oss markedsanalytikere: For å lykkes må vi ha en hensikt med visualiseringen, og vi må forstå hva som engasjerer leserne.

Neste ut var Irmelin Bergh og Martine Carlsson fra Nudgelab som snakket om hva som påvirker valgene vi tar og hvordan vi kan jobbe på en måte som samsvarer med hvordan vi mennesker faktisk tenker og handler. Vi fikk en introduksjon til “nudging” som virkemiddel for å påvirke folks handlinger i ønsket retning uten bruk av tvang, straff eller økonomisk belønning. Dette er kunnskap vi tar med oss i arbeidet med å optimalisere kundeopplevelser.

Hvordan ser fremtiden for analysebransjen ut?

Videre samlet aktuelle personer fra bransjen seg på scenen for panelsamtale. Samtalen ble ledet av Anders Mamen (Høyskolen Kristiania), og deltakerne var Kari Nordstad (Kantar), John Lauring Pedersen (Opinion), Ann Karin Refsland Fougner (Telenor), Daniel Granlund Bredahl (OBOS) og Anne Gretteberg Meyer (Respons Analyse og Virke Markedsanalyse). De delte interessante perspektiver på fremtiden for analysebransjen i Norge, og mer om dette kommer snart i egen sak på Analysen.no.

Datavisualisering som engasjerer

Etter dagens første pause delte publikum seg på to parallellsesjoner. De som valgte sesjon A om datavisualisering, fikk med seg et spennende foredrag av Allan Rechtmann og Lucia Lau fra Flourish, som lærte oss om storytelling som virkemiddel for å øke forståelse og påvirkning. De delte gode eksempler på datavisualisering som engasjerer og hjelper med å bygge historien man ønsker å fortelle til målgruppen.

Videre kom Harald K. Jansson fra NRK på scenen for å snakke om hvordan grafisk fremstilling bidrar til å underbygge journalistikk i NRK. Vi fikk et interessant innblikk i hvordan NRK støtter opp opp redaksjonelle saker ved hjelp av visualisering, for eksempel med å bruke kart og kartdata, og hvordan de jobber med god og nøyaktig datavisualisering i dekningen av Stortingsvalg. Etterlatt inntrykk er at grafisk fremstilling er noe publikum engasjerer seg i.

Manipulerende design og oppmerksomhet

De som derimot valgte å gå på sesjon B om atferd, fikk først med seg at Finn Lützow-Holm Myrstad fra Forbrukerrådet snakket om norske forbrukeres opplevelse av manipulerende design. Han viser til at flere opplever å ha følt seg manipulert eller lurt av teknologigiganter, og oppfordret bransjen til å ta ansvar og designe for tillit.

Hanna Sandström og Ove R. Christensen fra Schibsted var de neste på programmet. De snakket om hvorfor det er viktig for annonsører at annonsering fanger oppmerksomheten til forbruker. De delte læringspunkter fra en interessant undersøkelse om hva det er som skaper oppmerksomhet på egne digitale flater. Ved hjelp av survey og eye-tracking fikk de god innsikt i hvordan for eksempel kontekst, kompleksitet og formater på annonser skaper oppmerksomhet. 

Tid for prisdryss

Etter en ny pause samlet alle seminardeltakerne seg igjen, og det var det tid for å dele ut priser. Årets utnevnte ble:

Analyse og innsikt i praksis

Nestemann på scenen var Tarje Gaustad fra Handelshøyskolen BI, som kom for å dele sine erfaringer med å gjennomføre eksperimenter og lære oss hvordan man lykkes med eksperimenter i praksis. Til tross for at de er kjent som selve gullstandarden for å avdekke årsak-virkning-sammenhenger, er kontrollerte eksperimenter lite brukt i markedsanalysebransjen i Norge, mener Gaustad. Vi fikk med oss åtte nyttige tips for å gjennomføre vellykkede eksperimenter på veien.

Anne Gro Johansen fra Willder var neste foredragsholder. Hun ga oss et innblikk i hvor viktig det er å jobbe riktig med å hente inn innsikt og finne nøkkelinnsikten som man kan bygge gode innovasjoner på. Hun presentere praktiske caser fra store etablerte selskaper som TINE og REMA 1000 og start-up-selskapet Planteuniverset. Hun mente vi alltid må starte med å forstå hva som kan være verdt å løse for folk, at det viktig å være nysgjerrig og ha evnen til å se, og at man må ha kunden i fokus hele veien.

Sistemann ut før dagens siste pause var Karianne Lien Sundahl fra Vipps. Hun forteller at Vipps har oppnådd gode resultater ved å sørge for at de vet hva de skal løse før de bygger. Smertepunkter må oppdages og utforskes før produktutvikling finner sted. Analyse står dermed sentralt i Vipps, og både kvalitativ og kvantitativ innsikt er viktig.

Finn frem din superkraft

Hva er hemmeligheten bak en god formidler? Dette kom Jan Svaheim fra Bedre Formidler  på scenen for å dele med oss. Han fortalte at selve leveransen ofte handler 80 % om hvordan vi sier det vi skal si og 20 % om hva vi sier. Gode formidlere bryr seg, viser varme, empati og forståelse for situasjonen til de som skal motta, mente Svaheim. Vi ble oppfordret til å være autentiske, stå i egen sannhet, og rett og slett finne og vise egen superkraft.

Helene Abrahamsen, også fra Bedre Formidler, var dagens siste foredragsholder. Som psykolog og improvisatør ved Det Andre Teateret, vet hun aldri hva som skjer, og hun kom til Analysedagen for å lære oss å håndtere det uventede. Hun mente at spørsmålet ikke er hvordan man skal håndtere det hvis det skjer en feil, men når det skjer en feil. Vi vet aldri hva som kan skje og hvilke reaksjoner som kommer. Kunsten er å håndtere følelsene vi får av det som skjer.

Les også: «4 raske med 5 fine bransjefolk», og se videoen

Dagen ble avsluttet med hyggelig bransjefest og godt sosialt samvær. Takk for en lærerik og engasjerende Analysedag!

Tradisjonen tro ble Analysedagen avsluttet med en god fest, pyntet med glade folk!

Andre artikler du kan være interessert i

Se alle artikler

4 raske med 5 fine bransjefolk

Vi snakket med fem av deltakerne på Analysedagen 2022 og fikk deres umiddelbare inntrykk. Se video her.

bransjenytt

Slik vokste Pollstat med 150% fra 2020 til 2021

- Det er alltid mulig å gjøre ting annerledes, sier Pål Listuen.

bransjenytt

Årets talent: Alexandra Palm

På Analysedagen 3. november ble det tradisjonen tro delt ut flere priser. Alexandra var en av dem som fikk sole seg…

bransjenytt, jobb-karriere