Årets markedsanalytiker: Pål Listuen

Pål Listuen har jobbet i bransjen siden tidlig på 90 tallet, og har hele tiden vært en svært synlig person. På Analysedagen mottok han den høythengende og gjeve prisen Årets markedsanalytiker

Personer som mottar denne prisen skal tilfredsstille noen eller alle disse kriteriene:
• Ha en aktiv profesjon hvor markedsanalytisk virksomhet står sentralt og som kan dokumenteres gjennom senere år
• På en aktiv måte ha fremmet bruken av markedsanalyse
• På en aktiv måte ha fremmet bruken av markedsanalyse som fag innen utdanningsinstitusjon
• Ha utviklet kjennskap og forståelse til markedsanalyse

Pål Listuen har jobbet nasjonalt så vel som internasjonalt, og levert prestasjoner på høyt nivå tidlig som sent. Pål er en racer på å holde et høyt tempo, noe som i bransjen legges merke til og beundres. Han har jobbet i både digitale satsninger, nasjonalt etablerte virksomheter, og han har startet egen virksomhet.

Etter å ha jobbet i ulike store/små selskaper realiserte Pål drømmen om egen virksomhet – og Polling & Statistics AS så dagens lys høsten 2016. Pollstat var kortformen, Pålstat blant venner. Pollstat omsatte i 2021 for godt over 30 millioner, og ble med det nr 2 i den norske datafangstbransjen. Det ble faktisk så godt at Norstat i januar i år valgte å kjøpe opp Pollstat, og innlemme selskapet i Europas største datainnsamlingsselskap… Dermed havnet Pål tilbake på gamle trakter, men bruker nå all sin erfaring og sitt nettverk med å bygge opp Norstats Region Sør, og er ansvarlig for all virksomhet syd for Danmark.

Ved siden av å ha vært en usedvanlig driftig forretningsmann gjennom hele sin karriere, har Pål bestandig brent for faget sitt, nemlig datainnsamling. Pål har alltid forsøkt å gjøre ting bedre og med det annerledes – han var sentral i oppbyggingen av Norstats webpanel, han var én av arkitektene bak Norstats fantastiske produksjonssystem, PROCON, han har egenhendig utviklet DIY- communities i det norske markedet, og han var med å utvikle Norsk Koronamonitor, det mest synlige analyseprosjektet i norsk historie, med mer enn 10.000 medieoppslag det siste halvannet året. Hans kunder peker også på hans usedvanlige kundeorientering.  

Pål har alltid vært opptatt av fag-felleskapet. Han har bidratt mye i Strategi- og analyseforeningen (tidligere NMF) gjennom årene, bl.a. som styremedlem i fire år fra 2012-2016. Nå er han norsk ESOMAR-representant, og ble nylig kåret, som èn av tre nordmenn, til å være blant de 250 mest innovative og viktige analysepersoner i verden.

Pål har også jobbet for å samle marketing-Norge, som styreleder i Mediaforum, hvor han har vært en viktig og synlig stemme fra analysebransjen inn i miljøer hvor vi normalt ikke ferdes, men som er en svært viktig kundegruppe. 

Om ikke alt dette er nok, er Pål blant de aller flinkeste i bransjen til å ønske nye ansikter velkommen, og til å gi folk en sjanse. I Pollstat har han hentet ansatte som har hatt behov for en litt myk overgang til arbeidslivet, og utviklet dem til å bli stjerner. 

Vi gratulerer Årets markedsanalytiker!

Tidligere Årets markedsanalytikere:

2021 Anita Lynne
2020 Sunneva Kilsti
2019 Vidar Pedersen
2018 Marius Torsvik
2017 Anders Hovde
2016 Maria Heimisdottir Brennodden
2015 Tor Erik Jørgensen
2014 Anders Mamen
2013 Kristian Tolonen
2012 Ivar Kroghrud
2011 Ragnhild Silkoset
2010 Knut-Arne Futsæter
2009 Oddveig Telle
2008 Ole Petter Nyhaug
2007 John Lauring Pedersen
2006 Ingvar Sandvik
2005 Erik Dalen
2004 Ole Martin Andersen
2003 Are Kværk
2002 Ottar Hellevik
2001 Leif Henrik Husom
2000 Ola Gaute Aas Askheim
1999 Fred Selnes
1998 Harald Sørgaard Djupvik

Andre artikler du kan være interessert i

Se alle artikler

Slik var Analysedagen 2022: Arena for læring, inspirasjon og relasjonsbygging

Torsdag 3. november samlet 160 kunnskapshungrige bransjefolk seg på Røverstaden i Oslo for å være med på årets største møteplass for…

bransjenytt

4 raske med 5 fine bransjefolk

Vi snakket med fem av deltakerne på Analysedagen 2022 og fikk deres umiddelbare inntrykk. Se video her.

bransjenytt

Slik vokste Pollstat med 150% fra 2020 til 2021

- Det er alltid mulig å gjøre ting annerledes, sier Pål Listuen.

bransjenytt