4 raske med 5 fine bransjefolk

Vi snakket med fem av deltakerne på Analysedagen 2022 og fikk deres umiddelbare inntrykk. Se video her.

Martin Kløvrud

I redaksjonen for analysen.no og Markedsanalytiker i TINE

Sara Viken Løvhaug

I redaksjonen for analysen.no og Markedsanalytiker i TINE

Se video her👆

Christine Ønvik Nerhagen, CX-analytiker i ICE

Hva er det viktigste du har lært i dag?

– Det er todelt. Jobbmessig handler det om å tørre og gjøre nye ting, være raskere på og teste litt mindre. Men som privatperson lærte jeg mest av de to siste foredragene (Jan Svaheim og Helene Abrahamsen, red.anm.), om å være enda mer seg selv. Og at ubehagelige følelser kan være en god ting å erfare.

Hvordan vil du kunne bruke denne læringen inn i arbeidshverdagen?

– I vår organisasjon er vi opptatt av hvordan vi kan få informasjon ut. Så jeg lærte mye av å høre om hvordan Vipps jobber med at brukere skal få tilgang til all informasjon de trenger. Også dette med hvordan vi som er litt nerdete folk bør lære oss å snakke norsk, det er nok det viktigste jeg har lært i dag. Så har det mye kult innenfor metode.

Hva var ditt favorittforedrag?

– Igjen må jeg svare litt todelt. Dette med formidling og å være mer seg selv syns jeg var veldig kult å lære om for min egen del, men jobbmessig er det foredraget om nudging som henger igjen hos meg. De har jeg allerede kobla på LinkedIn. 

Rull terning: Hvilket terningkast vil du gi Analysedagen 2022?

– Jeg syns det var kjempebra og veldig relevant, men så er jeg jo analytiker som gjør det vanskelig for meg å gi 6’ern. Jeg sier en sterk 5’er.

Line Enger Bjerke, senioranalytiker i Opinion

Hva er det viktigste du har lært i dag?

– Jeg har lært mange ting i dag. Kanskje det viktigste jeg har lært er å tørre og si nei, og å bevege seg utenfor egen komfortsone. 

Hvordan vil du kunne bruke denne læringen inn i arbeidshverdagen?

– Vi fokuserer jo ofte på selve dataene i jobbene våre, men så er vi kanskje ikke like flinke på å tenke på visualisering som et verktøy for å vise hvilke mønstre man ønsker å kommunisere. Så dette med datavisualisering er absolutt noe jeg kan ta med meg videre. 

Hva var ditt favorittforedrag?

– Det er vanskelig å svare på, men jeg likte veldig godt det siste (Helene Abrahamsen, red.anm.). Det var et veldig kult foredrag! 

Rull terning: Hvilket terningkast vil du gi Analysedagen 2022?

– Da ville jeg gitt terningkast 5. Det eneste som drar det ned litt, er at de kunne servert alkohol litt tidligere.

Ragnar Madsen, delvis pensjonist og tidligere ansvarlig redaktør i Analysen (1995-2018)

Hva er det viktigste du har lært i dag?

– Jeg er jo litt ute av det faglige, så det viktigste jeg tar med meg i dag er de to siste foredragene (Jan Svaheim og Helene Abrahamsen, red.anm.) som lærte oss hvordan vi kan fremstå bedre på presentasjoner. Videre var nudging (Irmelin Bergh & Martine Carlson, red.anm.) et veldig bra foredrag som ga impulser. 

Hvordan vil du kunne bruke denne læringen inn i arbeidshverdagen?

– Jeg tenker først og fremst vi har lært om menneskelige aspekter som er nyttig å ha med seg videre i livet. 

Hva var ditt favorittforedrag?

– Jeg må jo nesten si at jeg syns Helene Abrahamsen med baby i armene var helt fantastisk. Jeg har aldri opplevd lignende, at en foredragsholder tar med seg en baby på scenen og mestrer det på en veldig god måte. Det var mitt favorittforedrag i dag. 

Rull terning: Hvilket terningkast vil du gi Analysedagen 2022?

– Jeg har vært med på mange Analysedager og syns faktisk dette er en av de bedre jeg har vært med på. Lokaler og folket er som vanlig fantastisk. Jeg vil faktisk gi terningkast 6! 

Ellen Hovind Myhre, Director Trend & Society i Mindshare og Christina Titti Smitt, Head of Data & Insight i Los & Co

Hva er det viktigste du har lært i dag?

– Det viktigste jeg har vært er viktigheten av å være på MAD (tidligere navn for Analysedagen, red.anm.). Jeg møter så mange kule, hyggelig folk som jeg ikke har sett på mange år, sier Christina. 

– Også er det som Pål (Listuen, vinner av Årets Markedsanalytiker, red.anm) sa i stad: Ikke legg deg tidlig, sier Ellen. 

Hvordan vil du kunne bruke denne læringen inn i arbeidshverdagen?

– Jeg har lært til å bruke eksperimenter i mye større grad. Det har jeg gjort lite til nå, men det skal jeg begynne med. Og retningslinjene fra Forbrukertilsynet om merking av retusjering i reklame skal jeg ta med meg videre, sier Titti.

– Jeg er enig. Og også dette med å tørre og feile, det ble jeg inspirert av, sier Ellen.

Hva var ditt favorittforedrag?

– Det var jo hun med babyen (Helene Abrahamsen, red.anm.). Tittelen på foredraget hennes var “Hvordan håndtere det uventede”. Hva skjedde? På sparket måtte hun ta ungen på scenen og hadde foredrag med ungen på armen – helt uventet! Jeg elsket det, sier Christina. 

– Jeg syns det var godt å få brutt ned dette med å gjøre eksperimenter. Vi gjør jo eksperimenter hver dag egentlig, men å få brutt det ned til hva akademia egentlig sier om hvordan utføre eksperimenter var veldig interessant, sier Ellen.

Rull terning: Hvilket terningkast vil du gi Analysedagen 2022?

– 6. Definitivt 6. De beste lokasjonene

– Det var veldig bra, og deilig å se alle folkene igjen etter 2,5 år med pandemi. Det skal sies, vi er et lite miljø og mange kjenner hverandre. Det er veldig hyggelig å se alle igjen. Jeg gir 5 pluss, sier Ellen.

Les også oppsummeringen: Slik var Analysedagen 2022: Arena for læring, inspirasjon og relasjonsbygging

Andre artikler du kan være interessert i

Se alle artikler

Markedsanalysebransjens nære fremtid, kanskje

I september var jeg så heldig å delta på ESOMAR Congress 2024. Dette er ESOMAR sin årlige konferanse hvor foredragsholdere fra…

Bransjenytt, Teknologi

Nominér til årets priser – frist 28/10

Analysedagen 2024 går av stabelen 7. november i år på Oslo Event Hub, og det blir selvsagt delt ut priser! Vi…

Bransjenytt, Jobb-karriere

Møt de nye i styret

– les hva de mener om muligheter, utfordringer og bidrag i bransjen og foreningen! Vi i Analysen har tatt en prat…

Bransjenytt, Bransjestemmer, Jobb-karriere