Analysedagen 2025

6. november

Analysedagen 2025

Festen krever separat påmelding her!

Torsdag 6. november går Analysedagen igjen av stabelen! Dette er årets største møteplass for oss som jobber med å forstå kunder og forbrukeratferd. Dagen byr på læring, innsikt og inspirasjon. Og om kvelden blir det selvsagt fest!

Enten du jobber i analysebyrå eller er bruker av markedsanalyse er dette en dag som vil gi deg stort faglig utbytte og nye spennende kontakter.

Vi starter med lunsj, før vi har både felles foredrag og sesjoner. Fagdagen avsluttes rundt kl 18, så blir det en kort spasertur til fest hos Centropa – restauranten i Deicmann Bjørvika! (Krever separat påmelding)

Et godt faglig program, stands, konkurranser, priser og fest er kjennetegnet til Analysedagen. Du vil få en unik mulighet til å bli kjent med nye personer i bransjen, utvide nettverket ditt – og møte gamle kjente.

 

PRISER:
Dagkonferansen: kr. 3.250 + mva (medlem) kr. 4.250 + mva (ikke-medlem) Bedriftstilbud: 4 deltakere til prisen for 3 på dagkonferansen (25% rabatt!)
Bransjefest: kr. 1150 + mva (medlem) kr. 1.350 + mva (ikke-medlem). Krever separat påmelding!

Sted: Fagdagen avholdes på Oslo Event Hub, i Dronningens gate 4, i Oslo – Fest: en liten spasertur unna på Centropa, restauranten i Deichmann Bjørvika

Ønsker du å være sponsor og utstiller? Ta kontakt på admin@analysen.no for informasjon og priser!

 

PROGRAMINNHOLD FOR FAGDAGEN – kl. 11:00 – 18:15 

Kl. 11:00 – 11:30 Registrering og lunsjmingling i utstillerområdet

 

PLENUM (kl. 11:30 – 13:05)

11:30 Innledning ved dagens konferansier:
– Anita Lynne, Leder for kvalitativt i Respons Analyse og Styreleder i Strategi- og analyseforeningen

 

 

 

11:35 Fra Excel til excellent: Datadrevet kreativitet i praksis – Rachel, Strategisk rådgiver i Try Reklamebyrå

Rachel Øverås er strategisk rådgiver i Try Reklamebyrå, Norges største reklamebyrå.

Hun har 20+ år med å hjelpe merkevarer å vokse – fra Elkjøp til Easee, via egne selskaper og nå hos Norges største kommunikasjons og vekstpartner.

Strategi og innsikt har alltid vært hennes yrkesmessige kjerne. Men det er først når strategi møter kreativitet at magien skjer.

 

12:00 Strategi og innovasjon: Erfaringer fra Farmasiet – Elisabeth Haug, Daglig leder i Farmasiet 

Elisabeth Haug er leder av Farmasiet og vant Strategiprisen Strategidagen2025. I dette foredraget forteller hun om hvordan Farmasiet jobber systematisk med strategi og innovasjon. Hun har tidligere jobbet i Vipps, Sparebank 1, Finn, Schibsted og Aftenposten.

 

 

12:30 From Numbers to Narratives: Making Research Matter – Xabier Palacio, leads ESOMAR’s Intelligence Unit, Professional Standards and Government and Public Affairs departments

Fotograaf: MichielTon.com

Analysis is only the first step. Without interpretation, communication, and guidance, even the best data risks being ignored. This session looks at how the research industry can strengthen its role in decision-making, especially in an era dominated by tools and automation.

Xabier Palacio leads ESOMAR’s Intelligence Unit, Professional Standards and Government and Public Affairs departments, which provide information on the size and characteristics of the insights sector, ensure its effective self-regulation through ICC/ESOMAR’s International Code of Conduct, present clear benchmarks for responsible research through guidelines, and hold fruitful conversations with regulators and partner associations to allow the sector to thrive while respecting citizens’ rights. Xabier comes originally from Spain and holds two Masters, in International Economics and in Marketing from the Erasmus University in Rotterdam.

 

12:55 – 13:20 PAUSE

 

VELG SESJON A (INNOVASJON) ELLER B (KUNSTIG INTELLIGENS)  – SKRIV I KOMMENTARFELTET VED PÅMELDING

#SESJON A – INNOVASJON (kl. 13:20 – 14:20)

13: 20 Hvordan revitalisere den norske folkesjela – Jan Behrens, seniorrådgiver i Opinion

Hva skjer når analytikeren og kunstneren må samarbeide? For noen år siden dumpet det en interessant forespørsel i innboksen til Jan Behrens. Filmskaperne bak Knerten-filmene, Bukkene Bruse i Badeland og flere andre suksesser; Quisten Animation, lurte på om det var mulig å blåse liv i de gamle barnebokuniversene som i nordmenn har vokst opp med. Fantes det verdi i dem for et moderne publikum? Kunne de gamle historiene til Egner og Aukrust virkelig konkurrere med Paw Patrol og YouTube Kids? Jan Behrens tok utfordringen med liv og lyst: «Dette er jo merkevarer, hvorfor ikke analysere dem som det?» Resultatet ble et morsomt prosjekt i grenselandet mellom kunst og kommers.

Jan Behrens er seniorrådgiver i Opinion. Han har over 20 års erfaring fra analysebransjen og har hjulpet en rekke merkevarer å vokse. Tidligere har han hatt operative markedsføringsstillinger i både Orkla og Mills. Med sitt skarpe blikk, analytiske hode og overbevisende taleevner har han gjennom årene etablert seg som en sentral stemme i bransjen.

 

13:40 Fra kopi til konkurransekraft: Hvordan EMV omskriver merkevarelogikken – Adrian Peretz, førsteamanensis ved OsloMet

Egne merkevarer har gått fra å være billige kopier til å bli strategiske våpen i kampen om kundens lojalitet. I dette foredraget ser vi på hvordan EMV endrer spillereglene i dagligvaremarkedet – fra forbrukernes oppfatning av kvalitet og pris, til kjedenes bruk av data, innovasjon og posisjonering. Hva betyr dette for produsenter, merkevarer og analysebransjen – og hvem vil eie kundens tillit i fremtiden?

Adrian Peretz er førsteamanuensis ved OsloMet og forsker på markedsføring, forbrukeratferd, merkevarebygging og detaljhandel. Han er særlig opptatt av hvordan forbrukere forholder seg til merkevarer, inkludert EMV – Egne MerkeVarer (private labels).

 

14:00 Organisatorisk mot – nøkkelen til innovasjonssuksess – Ina Stølen, strategirådgiver og daglig leder i Brandity

Hvordan organisatorisk mot i innovasjonsprosessen kan være forskjellen på suksess og fiasko. Gjennom cases som Aperol Spritz, Man Crates og egne erfaringer fra innsiktsarbeid, får du tre konkrete grep for å ta de ubehagelige valgene som driver innovasjon framover – fra å følge svake signaler til å lansere før du føler deg klar.

Ina Stølen ble Årets markedsanalytiker 2023. Hun er grunnlegger og leder av sitt eget byrå, Brandity, der hun jobber som rådgiver for bedrifter i innovasjons- og merkevareprosesser. Det som kjennetegner Ina, er at hun går dypt i innsikten om innovasjons- og merkevareprosesser – og har motet til å utfordre oppdragsgivere når prosessen ikke lenger tjener målet.

 

#SESJON B – KUNSTIG INTELLIGENS (kl. 13:20 – 14:20)

13:20 Hvordan oppnå konkurransefortrinn fra datadrevet innsikt – en case om moderne spillerrekruttering i fotball – Trym Sørum , Business Analyst i SaaS-selskapet Noteless 

Trym Sørum spesialiserer seg på å omgjøre komplekse fotballdata til handlingsrettede innsikter. Han er Content Marketing Manager (Football Insights) i sport-tech-selskapet SkillCorner, og har over ti års erfaring som fotballtrener. Trym har en mastergrad i strategi og ledelse fra NHH og bachelor i idrettsvitenskap fra Norges Idrettshøyskole.

 

13:40 Hva skjer når AI kan generere verktøy on-the-fly? – Trygve Karper, CEO i Databutton

Tradisjonell analyse ender ofte i rapporter som blir raskt lest og glemt. Samtidig sitter bedrifter på et hav av data som sjelden utnyttes godt.
Med AI kan vi nå generere verktøy on the fly – direkte fra spørsmål eller behov – og koble dem med både interne og eksterne data. Resultatet er analyser som blir levende, oppdateres kontinuerlig og som driver reelle beslutninger i praksis.

Trygve Karper er CEO i Databutton.

 

14:00 KI gjør segmentene levende: Erfaringer med Personabot i Telenor – Ingrid Skjæran, Senior markedsanaltyiker i Telenor

Ingrid Skjæran er senior markedsanalytiker i Telenor, der hun blant annet jobber med segmentering og markedsundersøkelser. Tidligere har Ingrid blant annet jobber i Vy og Kantar. Hun er utdannet master i organisasjonspsykologi fra NTNU

 

 

14:20 – 14:45 PAUSE

 

14:45 Debatt: Hvem er best på innsikt, konsulentselskaper eller analysebyrå? – Eirik F. Ekrann, Country Manager, Ipsos Norge – Lavrans Løvlie, Partner i PwC

Markedsanalytikere har tradisjonelt brukt spørreundersøkelser og kvalitative metoder for å forstå holdninger og forklare hvorfor folk handler som de gjør. Samtidig gir atferdsdata og kunstig intelligens helt nye muligheter til å se hva kundene faktisk gjør – og til å predikere fremtidig atferd.
I denne debatten møtes Eirik og Lavrans til en engasjerende samtale om hva som gir mest verdi i dag – og hvordan bransjen bør kombinere holdnings- og atferdsdata for å skape bedre innsikt.

Eirik F. Ekrann har jobbet i skjæringspunktet markedsanalyse og rådgivning i mange år. Opptatt av at markedsanalyse er et fag og et håndverk som man ikke kan forvente at alle håndterer. Leder for Ipsos i Norge. Leder for bransjerådet for arbeidsgivere i markedsanalysebransjen, Virke markedsanalyse. Kåret til årets markedsanalytiker i 2024

Lavrans Løvlie er partner i PwC og leder deres innovasjon og tjenestedesign team i Oslo. Han peker på at AI nå brukes på helt nye måter for å hente innsikt fra kvalitative kilder, og benytte dette i utvikling og innovasjon av produkter og tjenester.

 

15:15 Faktasjekk og kunstig intelligens hos Faktisk.no – Morten Langfeldt Dahlback  leder for innovasjon og teknologi hos Faktisk.no

Hvordan kan man bruke kunstig intelligens til å sjekke fakta, selv om tenkende maskiner ikke alltid er til å stole på?

Morten Langfeldt Dahlback fra Faktisk.no vil diskutere hvordan kunstig intelligens brukes til å forbedre faktasjekkprosesser. Han vil forklare hvordan AI-teknologi hjelper med å identifisere falske nyheter og sikre nøyaktig informasjon, samt hvorfor dette er avgjørende i dagens medielandskap.

Morten Langfeldt Dahlback  er leder for innovasjon og teknologi hos Faktisk.no. Han er spesielt opptatt av å bruke teknologi for å muliggjøre ny innsikt og nye typer journalistikk.

 

15:40 Om vær og vin
Å forstå Norge og nordmenn gjennom deres alkoholpreferanser – Jens Nordahl, presseansvarlig ved Vinmonopolet

Hva sier våre valg av vin, øl og brennevin om hvem vi er – som forbrukere, samfunn og kultur? Og hva sier de om klimaendringene?

I dette foredraget bruker Jens Nordahl innsikt fra Vinmonopolet til å vise hvordan alkoholpreferanser speiler nordmenns identitet, verdier og endrede livsstil. Et blikk inn i vinglasset blir samtidig et blikk på oss selv. Tør han også å kaste noen blikk inn i spåkula om hvor nordmenns drikkevaner er på vei?

Jens Nordahl  er statsviter og presseansvarlig i Vinmonopolet, en av Norges mest populære faghandlere. Han er kjent som en forrykende foredragsholder med masse engasjement og smittende humør.

 

16:05  Utdeling av priser!

 

16:25 – 16:45 PAUSE

 

16:45 Jeg elsker tall! Fra tall til innsikt – Øyvind Aas, førsteamanuensis ved Kristiania

Tall hjelper oss å se mønstre, sammenhenger og forstå verden bedre.

Øyvind Aas er førsteamanuensis ved Kristiania, utdannet samfunnsøkonom og underviser i matematikk og statistikk. Han brenner for å gjøre tall forståelige og nyttige, også for dem som synes tall kan være krevende. Med sin evne til å forklare komplekse sammenhenger på en enkel måte, viser Øyvind hvordan tall kan bli et verktøy alle kan bruke til å hente ut innsikt.

 

17:10 Telletvang og telletrang fra renessansen til kunstig intelligens – Emil A. Røyrvik, professor ved NTNU

Vi tror vi måler virkeligheten slik den er – men måler vi oss egentlig helt bort fra den? I dette foredraget tar Emil A. Røyrvik oss på en reise fra renessansen, hvor tallene for første gang ble menneskenes og naturens nye språk, til dagens datadrevne AI-samfunn. Her viser Emil hvordan menneskets stadig tiltagende mani for å telle og måle gir både resultater, makt og kontroll, men også forvrenger verden og kan lede oss på ville veier.

Emil André Røyrvik er professor ved NTNU med en tverrfaglig bakgrunn i sosialantropologi og samfunnsfag med sterk interesse for teknologi og kvantifisering. Han forsker blant annet på hvordan teknologi, tall og økonomi former makt, kunnskap og samfunn, og er kjent som en engasjerende og tankevekkende foredragsholder som gjør komplekse temaer både tilgjengelige og underholdende.

 

17:35 Hva kan markedsanalysebransjen lære av verdens raskeste idrett? – Atle Gulbrandsen, Formel 1-kommentator 

Et inspirerende og motiverende foredrag som gir innsikt i hvordan Formel 1 som sport er i førersetet når det kommer til kontinuerlig innovasjon innenfor teknologi, analyser, marginer, bærekraft og lagbygging. Hele Norges Formel 1-kommentator Atle Gulbrandsen kjenner sporten godt, og har vært tett på den i over 20 år. Spenn setebeltet, og la deg inspirere!

Atle Gulbrandsen er en av Norges mest erfarne og engasjerende Formel 1-kommentatorer og foredragsholdere, med over 25 års erfaring. Han kombinerer innsikt, lekenhet og formidlingsevne på scenen.  Atle var også på shortlisten til prisen Årets taler 2024.

 

NÅR FAGPROGRAMMET ER FERDIG… spaserer vi i samlet tropp til Centropa for 3-retters digg mat, og fest!

Meld deg på festen hos Centropa her!

 

Programkomiteen for Analysedagen 2025 består av: Anders Mamen (leder), Kristiania – Bjørnar Brenne, Dunnhumby – Christian Nordby Bø, Pieces Insight – Kristian Arntzen, Opinion – Marianne Nipe, Apeland – Nina Berg, SSB 

 

ANALYSEDAGEN 2025 SPONSES AV: