Strategidagen 2025

15. mai

Strategidagen 2025

BEDRIFTSRABATT: 4 deltakere til prisen for 3!

Torsdag 15. Mai åpner vi dørene til Strategidagen 2025. Den “grønne tråden” for årets konferanse er «Handlekraft». I år deler vi også ut “Strategiprisen” til Norges skarpeste strateg.

  • Registrering og enkel lunsj starter kl 11:45

  • Programmet fra scenen begynner kl 12:30

  • Utdeling av Strategiprisen 2025

  • Vi runder av dagen med mingling og noe godt i glasset fra kl 17:30

 

Strategi uten handlekraft er verdiløs

I en verden preget av økonomisk og geopolitisk usikkerhet og økende global konkurranse er det avgjørende at norske selskaper viser handlekraft. Innovasjon Norge og ledende stemmer fra EU advarer om at selskaper må være proaktive – de må tydeliggjøre sin historie og demonstrere verdien de skaper.

Hvem er Strategidagen for?

Strategidagen er skreddersydd for deg som er leder, har ansvar for markedsstrategi, har et kommersielt ansvar eller på en eller annen måte jobber for å skape vekst i virksomheten eller organisasjonen din.

Lær hvordan handlekraftige ledere omsetter strategi til handling og skaper en kultur for gjennomføring. Her får du oppdatert innsikt, verdifulle råd, inspirasjon og praktiske verktøy fra ledende eksperter. Ta med deg kollegaer og bli med!

Strategiprisen 2025 – Hvem er Norges skarpeste strateg?

Strategiprisen hedrer Norges fremste strategiske hoder og deles for første gang ut under årets Strategidag.

Les oppsummering fra noen av foredragene fra Strategidagen 2024 her: «Bransjeutfordrere på Strategidagen 2024»

Se litt av stemningen og videointervjuer fra Strategidagen her: «Folk i baren»

 


PROGRAM:

11:45 – 12:30 Registrering, mingling og enkel lunsj

12:30: Velkommen til Strategidagen 2025 – Børre Thorstensen, Strategisk rådgiver i Allegro Kommunikasjon og leder for programkomiteen for Strategidagen 2025

12:35: Dagens konferansier: Pelle Stensson, CEO i Try Schjærven Media 
Pelle Stensson har over 20 års erfaring fra ledende roller i norsk markedsføring og kommunikasjon. Med bakgrunn fra MEC, Carat og Dentsu, leder han i dag Try Schærven Media. Han brenner for innsikt, strategi og dokumentasjon av effekt – og guider oss gjennom Strategidagen med sin faglige tyngde og engasjement

 

12:40: En ny global epoke for verdensøkonomien: Slik påvirkes selskaper og land – Terje Erikstad, Finansredaktør i Dagens Næringsliv

Terje Erikstad åpner Strategidagen med å løfte blikket og gi oss et dagsaktuelt og presist overblikk over verdensøkonomiens bevegelser – og hva de betyr for markedsstrategiske valg i norske virksomheter. I en tid preget av renteuro, råvareprissvingninger, usikre eksportmarkeder, handelskrig og skiftende forbrukeradferd, er det ikke nok å tenke kreativt – du må tenke strategisk innenfor et nytt økonomisk landskap.

Erikstad gjør det komplekse forståelig og relevant for alle med ansvar for vekst, merkevare og markedsposisjon. Hvordan påvirkes vi av en stadig sterkere geoøkonomisk fragmentering av verdensøkonomien? Dette foredraget gir deg innsikten du trenger for å møte 2025 med skarpere beslutninger og tydeligere retning.

 

Terje Erikstad er finansredaktør i Dagens Næringsliv og en av Norges mest erfarne finansjournalister. Han analyserer markedstrender med innsikt og presisjon. Opplev hvordan han tar markedet på pulsen og gir verdifull oversikt for videre vekst.

 

13:05: Strategisk verktøy for oppussing i nedgangstider – Kathinka Koch Sommerseth, Konserndirektør marked, kommunikasjon og samfunnsansvar og Daniel Granlund Bredahl, Direktør mediestrategi, kundeopplevelse og analyse  i OBOS

De fleste kjenner OBOS som Norges største boligbygger med en lang historie. Mye har endret seg siden vi ble etablert i 1929, og i dag er OBOS et stort og komplekst konsern med virksomhet i flere land.

Etter år preget av pandemi, omdømmekrise og økte kostnader for utbyggere er rammene for markedsarbeidet vårt sterkt endret. Effekten av hver markedskrone er viktigere enn noen gang. Det samme er evnen til å kommunisere merkevarebudskap på konsernnivå, samtidig som de forskjellige forretningsområdene skal ha rom til å spille på sine styrker for å nå egne forretningsmål. I en hverdag i kontinuerlig endring.
Bli med oss når vi deler vår markeds- og boligbyggerreise med dere!

Kathinka Koch Sommerseth har en solid bakgrunn innen strategi og forretningsutvikling, og har tidligere hatt ledende roller i ulike selskaper, hvor hun har demonstrert evnen til å omsette strategi til handling.

Daniel Granlund Bredahl har tidligere vært Direktør for innsikt og data i Diar  og har nesten 15 års erfaring fra den norske mediebransjen. Daniel har jobbet i roller som Head of strategy and Insights i Schibsted og vært med å bygge opp VGTV og Schibsteds satsning på Innsikt og effekt

 

13:30: Når store merkevarer går sammen om å skape bedre kundeopplevelser – Christoffer Sundby, CEO i Spenn Group AS

Bedriftene blir stadig flinkere til å nå og påvirke kundene sine med fysiske og digitale kundereiser og – kanaler som blir stadig bedre. Etter pandemien er det som om alle salgs- og markedsavdelingene jobber enda litt hardere og roper enda litt høyere, og ny teknologi gjør lojalitetsprogrammer, kundeklubber, nyhetsbrev og kampanjer bedre tilpasset målgrupper og enkeltkunder. Samtidig blir kravene fra kundene tøffere og tålmodigheten mindre og mange bedrifter må tenke nytt for å fortsette å nå ut.

Sundby forteller historien om Spenn – en historie om hvordan store merkevarer tenker nytt og går sammen om å skape bedre kundeopplevelser; hvor ideen kommer og hvordan man har fått det til, og om entreprenørskap og innovasjon i store organisasjoner.

Christoffer Sundby er en erfaren næringslivsleder og leder av Spenn Group AS, selskapet bak den nordiske lojalitetsvalutaen Spenn. Tidligere konserndirektør for marked, salg og kunde i Norwegian, markedssjef, driftssjef og adm dir i CircleK Norge, konsulent i McKinsey, Siviløkonom og olympisk utøver i seiling.

 

 

13:55 – 14:25 Minglepause

 

14:30: Mot bærekraftig luftfart i praksis – Abraham Foss, Konsernsjef i Avinor

Luftfarten må gå gjennom en enorm omstilling for å nå målet om å bli fossilfri i 2050. Avinor står sammen med resten av luftfarten overfor nye, og store oppgaver, og må samtidig sørge for å gjenopprette økonomisk balanse. Avinor har lagt en ambisiøs konsernstrategi for å være en aktiv pådriver og tilrettelegger for bærekraftig luftfart. -Når vi ikke målene våre, står vi i fare for å være ute av business.

Foss vil fortelle om hvordan Avinor jobber med de utfordringene og mulighetene luftfarten og selskapet står i, og hvordan en tydelig metodikk og struktur sikrer strategisk fremdrift. Foss vil gjennom konkrete eksempler vise hvordan strategi kan gå fra ord til handling og hvordan et konsern kan jobbe for å få ting gjort og dermed oppnå ønskede effekter.

 

Abraham Foss er konsernsjef i Avinor, og leder Norges sentrale aktør innen luftfart. Med omfattende erfaring fra topplederstillinger i både nasjonale og internasjonale selskaper, bringer han verdifull innsikt i strategisk ledelse og innovasjon.

 

14:55: Fast i fisken – strategi for norsk sjømat til verden – Christian Chramer, adm. dir. i Norges sjømatråd

Sjømat er Norges nest største eksportnæring og hver dag leverer Norge 38 millioner måltider norsk sjømat til verden. Det gjør oss til verdens største nettoeksportør av sjømat. Sjømatrådet markedsfører norsk sjømat i nærmere 30 land, og konkurrerer om den globale konsumentens oppmerksomhet med budskap fra landet med perfekte forhold for fiskeri og havbruk.

Chramer vil belyse hvordan en kundesentrisk strategi gir Sjømatrådet kraft til å jobbe sammen med sjømatnæringen for å øke kjennskap og preferanse for norsk sjømat, og hvordan harde fakta møter myke fortellinger.

Christian Chramer er administrerende direktør i Norges sjømatråd, og har tidligere vært kommunikasjonsdirektør og utstasjonert som direktør for Sørøst-Asia i samme selskap. Chramer har sin utdannelse fra Krigsskolen og mye av sin arbeidserfaring fra ulike lederstillinger i Forsvaret. Han har også innehatt flere lederroller i NHO før han ble adm. dir. i Sjømatrådet i 2022.

 

15:20: Strategi i storm: Politikk, næringsliv og handlekraft i en verden på vippepunktet – Torbjørn Røe Isaksen, Politisk redaktør i E24

Valgåret 2025 utspiller seg i en geopolitisk og økonomisk brytningstid. Krig, klimakrise, teknologi, desinformasjon og økonomisk usikkerhet preger både politikken og næringslivet. Hvordan påvirker dette handlingsrommet for norske ledere – og hvilke strategiske valg krever det av oss? I dette foredraget deler Torbjørn Røe Isaksen, politisk kommentator i E24 og tidligere næringsminister, sine refleksjoner om hvordan myndigheter, politikere og næringsliv kan, og bør, tenke og handle klokt i møte med det uforutsigbare. Et engasjerende blikk på samspillet mellom politikk og marked – og på betydningen av strategisk lederskap når det gjelder som mest.

Torbjørn Røe Isaksen er Politisk redaktør i E24. Der bidrar han med dyp innsikt i politiske og økonomiske spørsmål. Med erfaring som tidligere næringsminister og kunnskapsminister, tilbyr han et unikt perspektiv på samspillet mellom politikk og næringsliv.

 

 

15:45 – 16:15 Minglepause

 

16:20: Når strategien trenger sceneskifte – Aina Lemoen Lunde, Adm dir i Feddie Ocean Distillery

Strategi handler ikke alltid om tall og tabeller. Noen ganger må vi våge å hente læring fra steder ingen andre leter. I dette foredraget tar Aina Lemoen Lunde deg med på en uventet reise gjennom en industri de færreste i salen har vært i nærheten av – men som byr på innsikt med høy relevans for dagens strategiarbeid. Vi skal reise i tid, tenke nytt og gjøre en praktisk øvelse sammen, som viser hvordan man kan bruke innsikt til strategi – og strategi til handling. Et sted mellom glitter og gisp skjuler det seg overraskende læring om innsikt, strategi, handling – og mot.

Aina Lemoen Lunde er administrerende direktør i Feddie Ocean Distillery. Der kombinerer hun sin ekspertise innen markedsføring med entreprenørskap. Hun har tidligere hatt ledende roller blant annet fra DNB og kommunikasjonsbransjen, hvor hun har vært ansvarlig for å utvikle sterke merkevarer.

 

16:45: Strategiprisen 2025 – Hvem er Norges skarpeste strateg? – Espen Kristiansen, CCO i Go-Ahead Nordic, deler ut prisen

 

17:10:  Oppsummering og avslutning ved Pelle Stensson

 

17:20 Mingling med et godt glass på takterrassen til Centropia, utenfor Deichman. Her vil det også være mulig å kjøpe egen drikke og bli utover kvelden – vi har bedt om godt vær! Ønsker du å spise i restauranten etterpå anbefaler vi deg å bestille bord i forkant.

 

 

Ønsker du å være sponsor/utstiller? Ta kontakt på admin@analysen.no for informasjon og priser!

STRATEGIDAGEN 2025 SPONSES AV: