Strategiprisen skiller seg fra andre bransjepriser ved å sette søkelys på helhetlig strategisk arbeid – ikke bare på fremragende markedsføringsarbeid, taktiske og operative prestasjoner eller kreative kampanjer. Med Strategiprisen vil vi anerkjenne personer som har vist evne til å omsette innsikt til strategi og strategi til handling.
Hva er formålet med Strategiprisen?
- Formålet med Strategiprisen er å fremme og belønne fremragende strategisk tenkning og innovasjon innen markedsstrategi.
- Prisen skal anerkjenne enkeltpersoner fra bedrifter og/eller virksomheter som demonstrerer en unik evne til å kombinere innsikt, analytiske ferdigheter og gjennomføringsevne for å oppnå konkrete resultater.
- Gjennom Strategprisen ønsker vi å inspirere til strategisk tenkning og utvikling av ledelses- og strategikunnskaper på tvers av organisasjoner.
- Den skal sette fokus på verdien av god markedsstrategi som drivkraft for å skape bærekraftige resultater både for virksomheten og samfunnet.
Hvem kan vinne Strategiprisen?
Strategiprisen deles ut til en person, fra en bedrift eller virksomhet, som (over tid) har skapt resultater gjennom fremragende tilnærming og bruk av markedsstrategi, og samtidig har bidratt til utvikling av markedsstrategi som fagområde. Den er åpen for enkeltpersoner i alle bransjer og sektorer. Det viktigste er at kandidaten har gjort en betydelig forskjell gjennom strategisk arbeid.
Nominer din kandidat her innen 10.april!
Har du en kandidat som fortjener å vinne? Nominasjonsprosessen er enkel:
- Beskriv kandidatens strategiske arbeid og resultater.
- Forklar hvorfor vedkommende fortjener prisen.
- Send inn nominasjonen via vårt skjema innen 10. april 2025.
Vi vet at det kan ta litt tid å skrive og sende inn din nominasjon. Likevel synes vi det er bedre om du sender inn en delvis ferdig nominasjon enn ingen. Juryen vil om nødvendig innhente eller be om ekstra informasjon.
Dette er kriteriene juryen vil bruke for å finne vinneren av Strategiprisen 2025
Den nominerte til strategiprisen vurderes etter følgende kriterier:
1. God innsikt, markedsforståelse og analytiske evner
Kandidaten har en skarp evne til å analysere komplekse problemer og se sammenhenger andre kanskje overser. Ved bruk av data, innsikt og logisk tenkning, viser vedkommende en dyp forståelse av markedet, målgruppen og konkurransesituasjonen, og utvikler markedsstrategi som møter markedsutviklingen.
2. Kreativitet og innovasjon
Kandidaten viser evne til å tenke utenfor boksen og finne innovative løsninger som skiller seg ut i markedet. Det viser en åpenhet for nye ideer og utfordrer etablerte tankesett.
3. Besluttsomhet
Strategi handler ofte om å ta vanskelige og viktige beslutninger under usikkerhet og med begrenset informasjon. Kandidaten tar beslutninger med trygghet, veier risiko og fordeler nøye, og handler når det er nødvendig for å fremme strategiske mål.
4. Kommunikasjonsevner
Kandidaten kommuniserer sin visjon og sine ideer klart og motiverende, slik at team og ledere forstår strategiens retning og blir engasjert til å bidra. Kandidaten evner også å forklare komplekse konsepter på en forståelig måte.
5. Tilpasningsdyktighet
I møte med endringer i markedet og eksterne forhold der omgivelser kan endres raskt, viser kandidaten fleksibilitet og evne til å justere markedsstrategien etter nye behov. Kandidaten ser på utfordringer som muligheter til videreutvikling.
6. Evne til samarbeid og lederskap
Kandidaten skaper verdi på tvers av organisasjonen og/eller bransjen gjennom effektivt og godt samarbeid og tydelig ledelse. Vedkommende demonstrerer evnen til å omsette markedsstrategi i praksis og deler «best practice» med bransjen.
7. Langsiktighet og bærekraftig perspektiv
Kandidaten prioriterer langsiktige mål over kortsiktige gevinster, med fokus på organisasjonens vekst og bærekraft som strekker seg over flere år. Vedkommende evner å bygge og vedlikeholde en sterk merkevare over tid.
8. Måloppnåelse og resultater
Gjennom god implementering av markedsstrategi har kandidaten oppnådd målbare resultater, som for eksempel økt salg, forbedret merkevarekjennskap, økt kundelojalitet eller større markedsandel.
Årets jury
Rune Albertsen (Co-founder & Chairman i Emerge), Hanne K. Thomassen (Head of Media Strategy and Planning i Telia Norge), Espen Kristiansen (Komersiell direktør i Go-Ahead Nordic), Eirik Friberg Ekrann (Country Manager i Ipsos Norway), Rachel Øverås (Strategisk rådgiver i TRY) og Børre Thorstensen (Strategisk rådgiver i Allegro og leder av strategigruppa i Strategi- og analyseforeningen)
