Analysedagen 2023

2. november

Analysedagen 2023

Festen krever separat påmelding her!  

Pris
medlem

2950,-

Meld på

Pris ikke
medlem

3950,-

Meld på

Torsdag 2. november går Analysedagen av stabelen på Oslo Event Hub – dette er årets største møteplass for oss som jobber med å forstå kunder og forbrukeratferd. Dagen byr på læring, innsikt og inspirasjon. Og om kvelden blir det fest!

Enten du jobber i analysebyrå eller er bruker av markedsanalyse er dette en dag som vil gi deg stort faglig utbytte og nye spennende kontakter.

Vi starter med lunsj, før vi har både felles foredrag og sesjoner. Fagdagen avsluttes rundt kl 17:45, men så rigges det om til fest!

Et godt faglig program, stands, konkurranser, priser og fest er kjennetegnet til Analysedagen (MAD). Du vil få en unik mulighet til å bli kjent med nye personer i bransjen, utvide nettverket ditt – og møte gamle kjente.

Priser:
Dagkonferansen: kr. 2.950 + mva (medlem) kr. 3.950 + mva (ikke-medlem) Bedriftstilbud: 4 deltakere til prisen for 3 på dagkonferansen!
Bransjefest: kr. 950 + mva (medlem) kr. 1.050 + mva (ikke-medlem). Krever separat påmelding.

Sted: Fagdag og fest – alt samlet på Oslo Event Hub, i Dronningens gate 4, i Oslo

Ønsker du å være sponsor eller utstiller? Ta kontakt på admin@analysen.no for informasjon og priser!

 

PROGRAMINNHOLD FOR FAGDAGEN -kl. 11:00 – 17:45

Kl. 11:00 – 11:30 Registrering og lunsjmingling i utstillerområdet

 

PLENUM (kl. 11:30 – 13:00)

11:30 Innledning ved dagens konferansier:
– Anita Lynne, Leder for kvalitativt i Respons Analyse – Styreleder i Strategi- og analyseforeningen

 

 

 

11:35 Kunstig intelligens vs mennesker – Einar Duenger Bøhn, professor i filosofi

For første gang i historien har vi skapt teknologi som utvikler seg selv. Hva sier vår holdning til KI om vår egen selvforståelse? Og hva gjør folk så skeptiske? Er det redselen for at roboter skal ta over verden, eller er det noe dypere, nemlig frykten for hva KI kan fortelle om oss selv? Og har man lik tilnærming til KI overalt i verden?

Foredraget vil garantert gi deg en ny måte forstå teknologi på. Det vil også gjøre deg i bedre stand til å forstå implikasjonene KI vil ha for samfunnet vårt.

Einar Duenger Bøhn er professor i filosofi ved Universitetet i Agder og har doktorgrad ved Universitetet i Massachusetts Amherst i USA. Han forsker på metafysikk, teknologi, kunst og etikk. Han har flere publikasjoner bak seg, blant annet boka “Teknologiens filosofi” som utkom i 2022 og “Meningen med livet” som utkom i 2019. Han har også flere podcast-produksjoner.

 

12:05 Racing to an AI Future: Learning from Past Research Mistakes and Blunders – Jon Puleston, Vice president of Innovation at Kantar

As we hurtle towards out AI-driven future, what important lesson are there to be learnt from past mistakes in how we conduct research and data analysis that are worth bearing in mind? This session will explore some of the research industries biggest blunders as well as examine some of the every day mistakes we all may be making, in our efforts to get truthful and reliable answers. The types of mistakes that could be either amplified or rectified with AI depending on what paths we choose to take.

Jon Pulestone is Vice president of Innovation at Kantar. He is a seasoned market researcher with background in data analytics and consumer behaviour. Jon is an influential figure in the industry in developing innovative research methodologies and strategies based on data-driven decision-making. As a leading member of the ESOMAR professional standards committee he has been actively involved in promoting data quality within the market research and insights industry with The Data Quality Initiative at ESOMAR.

 

12:35 Banken med det grønne i – Even Westerveld, Konserndirektør kommunikasjon og bærekraft i DNB

En stor bank med 10 000 medarbeidere spiller en rolle for det grønne skiftet. I dette foredraget får du høre hvordan DNB jobber med bærekraft slik at de kan bidra til å gjøre en forskjell.

Even Westerveld er konserndirektør med ansvar for kommunikasjon og bærekraft. Tidligere har han vært leder for folk og merkevare i Vipps, jobbet med eksternkommunikasjon for DNB og vært partner i Geelmuyden.Kiese. Han er utdannet statsviter fra Universitetet i Oslo.

 

13:00 – 13:25 PAUSE

 

VELG SESJON A (AI) ELLER B (BÆREKRAFT) – SKRIV I KOMMENTARFELTET VED PÅMELDING

SESJON A – AI (kl. 13:25 – 14:25)

Hvordan bruke AI til å sikre effekten av annonsering? – Thomas Z. Ramsøy, Adm dir i Neurons Inc og Pernille Vermedal Høgh, Head of Insights & Effects i Schibsted

Schibsted har siden 2021 samarbeidet med og benyttet Neurons sitt AI verktøy Predict, som predikerer hvordan oppmerksomheten er på kreativt materiell. I dette innlegget vil Thomas fortelle om hvordan de i utviklingen av Predict har kombinert markedsføringsteori, forbrukerpsykolog og nevrovitenskap og gi innblikk i hvordan de har utviklet AI løsningen. Pernille forteller om hvordan de bruker verktøyet i rådgivningen av kundene og hvilke anbefalinger de gir for at kundene skal kunne optimere annonsene sine slik at de får størst mulig effekt.

Thomas Zoëga Ramsøy har en doktorgrad i nevrovitenskap og er grunnlegger og administrerende direktør for Neurons Inc, et selskap som anvender nevrovitenskapelige metoder for å forstå forbrukeratferd og hjelpe bedrifter med å ta bedre beslutninger innen markedsføring og produktutvikling

Pernille Vermedal Høgh er sosiolog og har jobbet i kryssfeltet markedsanalyse, kommunikasjon og markedsføring de siste godt 15 år. Hun leder analyseavdelingen i annonsedelen i Schibsted som gjennomfører analyser og rådgir Schibsteds annonsører om forbrukerinnsikt/-trender og markedsføringseffekt.

 

Fra Oversikt til Innsikt: AIs rolle i analysebransjen – Fredrik Petterson, teknologidirektør & Sebastian F. Haarbye, analytiker i ANFO

Fredrik og Sebastian holder foredrag om kunstig intelligens, ofte referert til som AI. Mens AI forventes å bringe store endringer til en rekke bransjer, er analysebransjen intet unntak. De starter med en generell innføring i AI før de dykker ned i dens direkte påvirkning på analysebransjen, spesielt med tanke på innsamling, tolkning og bruk av data.

Fredrik Petterson har lang erfaring med teknologi og markedsføring. Han jobber i dag som teknologidirektør i ANFO. Der hjelper han medlemmer bla med kompetanseheving og implementering av MarTech verktøy og AI prosjekter, spesielt generativ AI som er et felt hvor ting skjer ekstremt raskt for øyeblikket.

Sebastian F. Haarbye jobber som analytiker i ANFO. Han har tidligere erfaring med innsikt og analyse fra reklamebyrået Los & Co. I likhet med Fredrik, har han en stor lidenskap for teknologi, markedsføring og analyse. Det siste halvåret har han utforsket mulighetene AI har til å berike og effektivisere markedsanalyse.

 

SESJON B – BÆREKRAFT (kl. 13:25 – 14:25)

Hvordan bruker Vinmonopolet forbrukerinnsikt i bærekraftarbeidet – Nina Rovelstad Hallenberge, Leder for strategi og innsikt i Vinmonopolet

Bærekraft er en sentral del av Vinmonopolets selskapsstrategi, og et av målene er å gjøre det enkelt og relevant for kundene å velge mer bærekraftig hver gang de handler på polet. Hvordan jobber Vinmonopolet med forbrukerinnsikt for å forstå hva som gjør det enkelt og relevant for kundene å ta mer bærekraftige valg? Og hvordan bruker de forbrukerinnsikt til å få det til i praksis?

Nina Rovelstad Hallenberg er er leder for strategi og innsikt i Vinmonopolet.

 

Hvordan hjelpe forbrukere til å gjøre bærekraftige valg? – Tone Cecilie Faugli, Daglig leder i Fairtrade Norge

Fairtrade Norge arbeider for å gjøre det enkelt for forbrukere og virksomheter å ta bærekraftige valg. For å nå visjon om en verden hvor handel fremmer rettferdighet og bærekraftig utvikling for alle, er det viktig med god innsikt i forbrukernes holdninger og handlinger.

Tone Cecilie Faugli er daglig leder i Fairtrade Norge. Hun har styreverv og har tidligere jobbet Norges Røde Kors og som strategirådgiver og markedsanalytiker i Telenor.

 

Hvordan kommunisere troverdig som bærekraftsrebell? – Jo Egil Tobiassen, Grunnlegger og daglig leder i Northern Playground

Northern Playground gjør ting annerledes. De vil at du skal kjøpe mindre og betale mer. Det du kjøper har høy kvalitet og varer lenger. Her får vi høre historien om hvordan selskapet jobber med sin kommunikasjon som troverdig bærekraftsrebell.

Jo Egil Tobiassen er grunnlegger og daglig leder av Nothern Playground. Tidligere har han jobbet som journalist og med kommunikasjon. Han har en bachelor i statsvitenskap og master i kinesisk politikk fra Fudan University.

 

14:25 – 14:50 PAUSE

 

PLENUM (14:50 – 17:50) 

14:50  Utdeling av priser!

15:00 AI sprenger grenser: Hvordan skal analysebransjen håndtere det? – Samtale med sentrale personer i bransjen, ledet av Geir Tommy Hoset, Partner i Innsikteriet

AI/Kunstig intelligens slo for alvor gjennom i 2022 – og ble over natten allemannseie. Tekstbehandlingsverktøyet ChatGPT fikk alene over 100 millioner nye brukere på under 6 måneder. AI representerer en industriell revolusjon innen generering av innhold: tekst, bilder, lyd og video. Den raske utviklingen av nye tjenester, som for eksempel Code Interpreter, gir også robust og avansert dataanalyse tilgjengelig. Hvilken innvirkning vil AI ha på analysebransjen? Hvor stor er AI revolusjonen vi står i? Hvilke mulighetsområder står frem? Og, hva er det som vekker bekymring? I årets paneldebatt vil deltakerne dele sine tanker og betraktninger rundt årets store «snakkis».

Eirik Friberg Ekrann har et brennende engasjement for innsikt. Han er utdannet statsviter fra NTNU og startet i markedsanalysebransjen etter endte studier. Han har jobbet til sammen 15 år i ulike roller i Kantar, hovedsakelig med merkevarestrategi. Han har hatt korte opphold utenfor bransjen, hos Marketing Clinic og Metro Branding. Men savnet til bransjen blir åpenbart for stort. Eirik er i dag administrerende direktør i Ipsos Norge og leder av bransjeforeningen Virke Markedsanalyse.

Pernille Vermedal Høgh er sosiolog og har jobbet i kryssfeltet markedsanalyse, kommunikasjon og markedsføring de siste godt 15 år. Hun leder analyseavdelingen i annonsedelen i Schibsted som gjennomfører analyser og rådgir Schibsteds annonsører om forbrukerinnsikt/-trender og markedsføringseffekt.

Lene Leikvoll er daglig leder i Kantar Norge AS og har jobbet i Kantar i 5 år. Hun har vært del av styret i Strategi – og analyseforeningen siden våren 2020 og Virke Markedsanalyse fra 2023. Lene er utdannet Siviløkonom fra NHH.

 

Fredrik Pettersson har lang erfaring med teknologi og markedsføring. Han jobber i dag som teknologidirektør i ANFO. Der hjelper han medlemmer bla med kompetanseheving og implementering av MarTech verktøy og AI prosjekter, spesielt generativ AI som er et felt hvor ting skjer ekstremt raskt for øyeblikket.

 

15:30 Hva kjennetegner dagens unge?  – Anastasiia Chernykh fra Ipsos, Alexandra Palm fra Opinion og Jonas Østnes fra Kantar Media

I markedsanalysebransjen har det blitt et kjent fenomen at vi sliter med å treffe «de unge» som målgruppe. I dette foredraget om dagens unge, skal representanter fra instituttene Ipsos, Opinion og Kantar samarbeide og deles deres erfaringer. Vi skal få en introduksjon i hva som kjennetegner dagens unge, alt fra mediebruk, trender og hvilke utfordringer de har.

Anastasiia Chernykh har mastergrad i Sosiologi fra Universitetet i Kyiv. Hun har over 10 års fartstid i bransjen som prosjektleder og konsulent i både Kantar og Ipsos – hvor hun har spesialisert seg innen branding og sosiale medier. Anastasiia er en Creative Excellence Service Line-leder i Norge.

 

Alexandra Palm har Mastergrad i teknologi, innovasjon og kunnskap fra UiO. De siste to årene har hun jobbet som analytiker i Opinion og er en sentral del av teamet som står bak Opinion sin trendrapport om unge.

Jonas Østnes har bakgrunn i økonomi fra Handelshøyskolen BI. I de siste 5 årene har Jonas jobbet i Kantar/Kantar media som prosjektleder og konsulent. Jonas har vært sterkt involvert i Kantar sin utarbeidelse av Medietrender UNG.

 

 

15:50 Kundecase: Hvordan barns ideer skal forme det nye Vikingtidsmuseet på Bygdøy – Kari Ytterhus, Vikingtidsmuseet (Kulturhistorisk Museum/UIO) & Lykke Vibeke Bjørnøy, Opinion

I disse dager bygges nytt Vikingtidsmuseum på Bygdøy. En av målsetningene til det nye museet er å være best på formidling av vikingtiden til barn og unge. Men når barn sier de ønsker seg en “karusell” på et museum om vikingtiden, hva er dette egentlig et uttrykk for?
Hør hvordan Opinion jobbet med å “oversette” barns livlige og rare virkelighet til operasjonelle verktøy som skal brukes i utformingen av det nye museet.

PS: Er det noe KI aldri vil skjønne, så er det barn (tror vi!). Men kanskje kan KI skape troverdige bilder av ekte vikingbarn? Opinion vil på slutten av foredraget demonstrere hvordan de brukte KI-verktøy for å lage nettopp dette.

Kari Ytterhus er koordinator for publikumstilbudet Den store Vikingreisen på det nye Vikingtidsmuseet.

Lykke Vibeke Bjørnøy  er senioranalytiker og fagsjef for kvalitative metoder i Opinion.

 

16:10 – 16:35 PAUSE

 

16:35 Live: Podcast med Professoren & Praktikern: Kan vi stole på hva folk sier – også i spørreundersøkelser? – Lars Erling Olsen og Alf Bendik Bendixen i samtale med Tor Endestad

Professoren & Praktikern får besøk av Tor Endestad ved Universitetet i Oslo. Når vi jobber med markedsføring, merkevarebygging og kommunikasjon, er vi opptatt av hvordan vår merkevare blir oppfattet, hvilke behov, ønsker, holdninger og følelser folk har og ikke minst hva kundene faktisk gjør! Mange ganger bruker vi ulike former for spørreundersøkelser for å finne ut av disse spørsmålene. Men, vet alltid folk hva de svarer på og er de egentlig i stand til å svare «sant» på det vi spør om? Det er temaet for podcasten som spilles inn live fra scenen.

Lars Erling Olsen er professor i markedsføring, Handelshøyskolen BI og forfatter av lærebøker i markedsføring, merkevarebygging og kommunikasjon.

Alf Bendik Bendixen er konsulent, praktiker og bransjeveteran i norsk reklamebransje.

Tor Endestad er førsteamanuensis og kognitiv psykolog, Universitetet i Oslo.

 

 

 

17:00 Nordmenns spisevaner gjennom 20 år – Runar Døving, professor og sosialantropolog

For nøyaktig 20 år utkom boka “Rype med lettøl”. En forunderlig og tankevekkende bok som ga helt nye perspektiver på nordmenn og nordmenns matvaner. Prosjektet var å ta uttrykket “du blir hva du spiser” bokstavelig, og finne ut hvem vi nordmenn egentlig er, ved å kun se på våre holdninger til mat, og våre matvaner.

Til Analysedagen i år har Runar lovet å gjøre samme undersøkelse. Han skal presentere et portrett av oss nordmenn anno 2023 og sammenligne det med nordmenn 2003. Hvordan har vi endret oss på 20 år? Og hvilke vaner og holdninger ligger fremdeles fast? Denne måten å analysere nordmenns matvaner på har du aldri sett før!

Runar Døving er ansatt som professor ved Høyskolen Kristiania. Han er sosialantropolog og har forbrukeradferd og norske matvaner som sine spesialområder. “Syden – fritidens land og dets folk” var hovedoppgavens hans. I 2002 leverte han doktorgraden sin “Mat som totalt sosialt fenomen” ved UiB. Han skriver jevnlig for Morgenbladet og har flerfoldige publikasjoner bak seg, samt bøkene “Rype med lettøl” (2003) og “Merkevarer – 45 korreksjoner” (2007).

 

17:25 Hvordan tallene styrer livet vårt – og av og til lurer oss – Helge Thorbjørnsen, Professor ved NHH

Føles livet mer meningsfullt hvis du regner det i dager i stedet for i år? Smaker den kjedelige sjokoladen plutselig godt når du får høre at andre har gitt den en høy karakter? Kan tall suge seg fast i hjernen din og påvirke hva du senere er villig til å betale for et hus, en bil eller en flaske vin? Vi teller steg, kalorier og venner. Vi rangerer opplevelser, måler og sammenligner, og våkner opp til nye tall i nyhetene hver morgen.

Helge Thorbjørnsen er professor i markedsføring ved NHH. Han er også konsulent for merkevarebedrifter og en av to forfattere av boken Tallskalle, en bok som er obligatorisk pensum for alle oss som er opptatt av tall.

 

MEN…SÅ forflytter vi oss til fest litt lenger bort i gangen!

Det er bare å sette av 2. november i kalenderen og melde seg på – dag og kveld! Festen kan du melde deg på her!

 

Programkomiteen for Analysedagen 2023 består av: Anders Mamen (leder), Høyskolen Kristiania – Christian Nordby Bø, Emerge Consulting – Ingrid Skjæran, Telenor – Marianne Nipe, Apeland – Nina Berg, SSB – Bjørnar Brenne, Ipsos – Kristian Arntzen, Opinion

 

ANALYSEDAGEN 2023 SPONSES AV: