Strategidagen 2024

23. mai

Strategidagen 2024

Pris
medlem

2250,-

Meld på

Pris ikke
medlem

3250,-

Meld på

BEDRIFTSRABATT: 4 deltakere til prisen for 3!

 

Strategidagen arrangeres for fjerde gang, og er skreddersydd for deg som er leder, har ansvar for markedsstrategi, har et kommersielt ansvar eller på en eller annen måte jobber for å skape vekst i virksomheten eller organisasjonen din.

Ambisjonen er å gi deg en solid dag med faglig påfyll innen markedsstrategi, som kan oversettes til konkrete tiltak for vekst og gode resultater. Vi ønsker ikke en dag fylt med tomme faguttrykk og buzzwords, men heller en dag full av erfaringer, god innsikt og godt strategiarbeid overført til handling og resultater. Vi har fått på plass et skikkelig bra program med skikkelig gode folk. Meld deg på nå – og ta for all del med dine kollegaer eller andre du tenker vil ha glede av dette.

Vi lover en ettermiddag med faglig påfyll, og hyggelig og ledig stemning. Og avrunder ettermiddagen med mingling og litt godt i glasset.

Les oppsummering av fjorårets suksess her: Slik var Strategidagen 2023: Masse inspirasjon og gode råd fra robuste folk som vet hvordan en bør kle seg i ruskevær!

Og se de umiddelbare inntrykkene fra noen av deltakerne her:  4 i baren

Tid: 23. mai – kl. 12 – 19:00
Sted: Vika Kino

Ønsker du å være sponsor eller utstiller? Ta kontakt på admin@analysen.no for informasjon og priser!

 

PROGRAMINNHOLD:

Dyrtid og tøffe tak – et makroperspektiv på hvor vi er, og hvordan vi kan komme oss videre
– med Terje Erikstad, Finansredaktør i Dagens Næringsliv

Terje Erikstad åpner Strategidagen med å gi oss et solid og dagsaktuelt innblikk i komplekse makroperspektiver på en enkel og engasjerende måte. Med en imponerende karriere innen finansjournalistikk og redaksjonell ledelse, og som finansredaktør i Dagens Næringsliv, har han i mange år vært sentral i å lede dekningen av økonomiske og finansielle nyheter. Hans innsiktsfulle analyser og dype forståelse av markedstrender har gjort ham til en respektert stemme blant investorer, beslutningstakere og bransjeaktører. Opplev hvordan Terje tar markedet på pulsen og gir oss oversikten som kan åpne dører for å skape videre vekst.

 

Ut i verden med opphavsmerket “Made in Norway”
– med Anne Marie Brady, Head of national brand and communication program i Innovasjon Norge

Det nye merkevareprogrammet “Made in Norway” skal bidra til å åpne dører for at norske bedrifter skal konkurrere internasjonalt med flagget på brystet, og inneholder flere tiltak og strategiske verktøy. Hør hvordan flere bedrifter kan bygge sterkere merkevarer og øke egen konkurransekraft ved bedre å utnytte verdien av norsk opphav. I mange markeder har det stor verdi å kobles tydelig til Norge; opphavsmerket er et virkemiddel for å oppnå det. Vi ønsker det norske opphavsmerket velkommen! Bakteppet bak strategien er at Norge må øke fastlandseksporten og omstille til en grønn og bærekraftig fremtid. Vi trenger løsninger som skaper nye arbeidsplasser, som gir bærekraftig vekst og økt eksport.  Derfor lanserte regjeringen i 2022 eksportreformen «Hele Norge eksporterer» – en satsing som inneholder flere tiltak, deriblant et nasjonalt merkevareprogram.

Anne Marie Brady har 25 års strategisk og operativ erfaring fra norsk og internasjonalt næringsliv, med høy kompetanse innenfor merkevarebygging og ledelse. Tidligere har hun blant annet ledet moderniseringen av merkevaren Posten og lanseringen av Bring som Posten-konsernets internasjonale B2B-merkevare. Før hun kom til Innovasjon Norge som leder for Merkevaren Norge og det nasjonale merkevareprogrammet, ledet hun Scandinavian Design Group (SDG). Der fungerte hun også som strategisk rådgiver både for Merkevaren Norge-prosjektet og den strategiske utviklingen av forløperen til Business Norway, The Explorer.

 

Posisjonering med unike kundeopplevelser i førersetet
– med An Ho, General Manager i NIO Norge

NIO er det kinesiske elbilmerket som går sine helt egne veier når det gjelder merkevarebygging. Deres disruptive markedsstrategi innebærer å fokusere på kundeopplevelser og fellesskap, i stedet for tradisjonell markedsføring, og dermed vil de skape en ny tilnærming til hvordan elbiler blir solgt og oppfattet av forbrukerne. I foredraget tar An oss med bak strategien der kundeopplevelser og communities står i sentralt for absolutt alt. Etter bare 3 år i Norge har de solgt rundt 2 000 biler, nesten uten å være kjent på forhånd og nesten uten å drive tradisjonell markedsføring. Og på bare 10 år har NIO etablert seg som en betydelig aktør i det globale markedet for elektriske kjøretøyer, og som et teknologiselskap som blant annet fokuserer på å utvikle avanserte batteriløsninger og kunstig intelligens-drevet førerassistanseteknologi. Med sin disruptive markedsstrategi bryter NIO med tradisjonelle metoder for å differensiere og posisjonere seg. Ved å innføre innføre nye ideer, produkter og tjenester har de tatt grep som møter kundenes behov på en ny og annerledes måte, og dermed prøver de å endre hvordan den tradisjonelle bilbransjen opererer.

 

Bulder og brak med de mest fornøyde bank-kundene – Hvordan utfordre og vinne ved å gjøre det enkelt?
– med Eirik Bø Bakke, Markedssjef i Bulder Bank

Bli med på et inspirerende foredrag med Bulder Bank, den nyskapende utfordreren i finansmarkedet! Eirik tar deg med inn i Bulders bankverden, hvor digitalisering, enkelhet og gjennomsiktighet er nøkkelordene. Opplev hvordan de revolusjonerer bankopplevelsen – rett fra kundenes egen lomme. Med sitt klare fokus på enkle løsninger og transparente priser, får forbrukerne kontrollen tilbake over sin egen økonomi.

Eirik Bø Bakke har mastergrad i Marketing and Brand Management fra NHH og bachelorgrad i retorikk og medievitenskap fra UIB. Han begynte karrieren i byråene Synlighet og iProspect, der han fikk jobbe for noen av Norges største merkevarer. Deretter gikk turen over til kundesiden, og Sbanken, før han landet i Bulder der han har vært med i ledergruppen fra starten i 2019. Bulder har bransjens største vekst og de mest fornøyde kundene. Bankutfordreren var finalist i «Årets markedsfører i 2022», har vunnet Gull i ANFO-effekt og Eirik er blant de nominerte til «Årets Markedssjef 2024».

 

Hvordan få gjennomslag for effektfulle markedsinvesteringer i tøffe tider?
– med Ronny Kjeserud, Head of Brands i Telia Norge og Sten Bråthen, Strategy Director i MediaCom Oslo

I dette innlegget deler Sten og Ronny sine erfaringer fra merkevareledelse og fra å bygge effektive merkevarer selv i tøffere tider. Vi vil få en gjennomgang av tilnærming og prosesser som belyser betydningen av å kunne bevise effekt, kunne sine tall slik at man også kan «vinne» diskusjonen med CFOen. Vi må gå fra å se på mediespend som en utgiftspost til å være en av selskapets viktigste investeringer. For å komme hit må vi inn i styrerommene og bevise forretningsmessig verdi gjennom effekt fra markedsføring.

 

Hvorfor fungerte det ikke? Hva kan vi lære av motgang og kriser?
– med Kine Bergseth, CMO i Tibber

Kine er en merittert markedsfører, med lang fartstid i store og spennende selskaper som VIPPS, XXL, Norwegian, Bookis og Telia. I samtlige selskaper har hun vært bidragsyter til nytenkning og tøffe veivalg for å lykkes med merkevarebyggingen. Dette har gitt henne en verdifull erfaring både hva gjelder motgang, kriser, medgang og suksess. Dette har hun tatt med seg i sin rolle som internasjonal markedsdirektør for rebellen innen elmarkedet, Tibber.

 

Hvordan lykkes med lojalitetsprogrammer ved bruk av innsikt og markedsstrategi? 
– med Eivind Roald, CEO i CRST Advisory

Hvordan kan man verdiøke et kundeforhold i en kategori som i utgangspunktet er prisdrevet og tilbyr tilsvarende tjenester? Eivind Roald deler hvordan SAS, gjennom omfattende innsiktsarbeid, lykkes med å bygge Eurobonus fra 2,6 millioner til 6 millioner medlemmer på 3 år. Med historien om hvordan de evnet å snu og differensiere merkevaren SAS gjennom narrativet «We are Travelers» vår vi innsyn i hvordan et godt designet lojalitetsprogram kan være kjernen i en vellykket markedsstrategi.

Eivind Roald er en visjonær leder innen snuoperasjoner og digital transformasjon. Han har lang erfaring fra ledende roller i ledende selskaper som Hewlett-Packard, SAS, QNTM Group, partner i Accenture og egen konsulentvirksomhet.

 

Hvorfor og hvordan utvikle en CX-strategi som overbygg for all markedsstrategi?
– med Joanna Carr, CX Proffesional og strategisk rådgiver i Allegro

Bli med Joanna på et engasjerende foredrag der hun snakker om nøkkelen til suksess og lønnsom vekst gjennom å skape de beste kundeopplevelsene (CX). Hun vil dykke ned i hvorfor det er avgjørende å utvikle en overordnet CX-strategi der hele virksomheten er involvert, ikke bare salg og marked. Her får du solid innsikt, konkrete eksempler, metoder og beste praksis for å gi deg svar på hvordan du kan skape kundeopplevelser som skiller seg ut, engasjerer og knytter kundene til deg på et dypere nivå. Ikke gå glipp av denne sjansen til å ta skikkelig tak i din egen CX-strategi.

Joanna Carr er utdannet innen Customer Experience Management (CXAD, Dip) og er en ledende stemme innen CX-feltet i Norden. Hun er også forfatter av CX-boken, foreleser, foredragsholder og Host for The CXPod’.

 

Kontrovers og suksess – innsikt bak en veloverveid merkevarestrategi og ny visuell identitet
– med Vikki Cruz, Avdelingsdirektør Kommunikasjon i Forskningsrådet

Når man skal lansere ny logo og visuell identitet, så er det alltid kort vei til både hyllest og kritikk. Ofte til det siste. Og alt for ofte handler det om bortkastede penger eller synsing om form og farge. I dette innlegget vil Vikki presentere arbeidet som ligger bak den nye profilen til Forskningsrådet, og hvordan dette ikke bare har resultert i en rekke priser, men også intern stolthet og besparelser for hele investeringen i ny visuell identitet. Vi vil få innsyn i den konkrete problemstillingen, innsikten bak, en veloverveid merkestrategi og om hvordan Forskningsrådet har jobbet med interessentene sine – fra konkret behov frem til lansering av en prisbelønt profil.

Vikki Cruz er avdelingsdirektør Kommunikasjon i Forskningsrådet og har ledet arbeidet med ny visuell profil siden høsten 2019.

 

Hva betyr kultur for verdiskaping og evnen til å lykkes med å bygge lønnsomme selskaper?
– med Chris Hovde, Culture & Leadership Lead i Telia

Chris har en lang merittliste innen ledelse, kompetanseutvikling, mangfold og inkludering, kulturbygning, bærekraft, employer branding og er en toneangivende stemme innen HR feltet.

Chris Hovde jobber til daglig i Telia med ansvar for ledelse og kultur, driver eget selskap, er styreleder i tre andre og styremedlem i HR Norge. Han er brennende opptatt av hvordan kultur bidrar til verdiskapningen i et selskap. og hvordan ledelsen bør og må ha fokus på å skape lønnsomme og bærekraftige kulturer.

 

Konferansier
–  Pelle Stensson, CEO i Try Schjærven Media

Pelle Stensson har i over 20 år hatt en rekke sentrale stillinger i norsk kommunikasjons- og markedsføringsbransje. Han har vært rådgiver, kundedirektør og strategisk direktør i MEC (nå Wavemaker) før han startet i Dentsu i 2012. Der var han ansatt som CEO / Administrerende Direktør i Carat i 5 år før han høsten 2017 tok over ansvaret som leder for nettverkets byråer og kompetanseenheter i Norge (Agency President / COO). I dag er han ansvarlig for Try Schærven Media satsningen. Innsikt, strategi og tydelig dokumentasjon av effekt er det som engasjerer Pelle mest.

 

Programkomiteen for Strategidagen 2024 består av: Børre Thorstensen (leder), Allegro – Eirik Ekrann, Ipsos – Espen Kristiansen, GoAhead – Hanne Thomassen, Telia – Rachel Øverås, Willder – Rune Albertsen, Emerge Consulting