På vei ut døra med Nina Kulås

Les hva den nye direktøren i Norsk Kulturråd kommer til å savne mest, og minst, fra markedsanalysebransjen.

Sara Viken Løvhaug

I redaksjonen for analysen.no og Markedsanalytiker i TINE

Nina Kulås er utdannet siv.øk fra NHH, har ellers studert både psykologi og kunsthistorie og begynte som adm.dir i Norstat i 2015. Før den tid hadde hun vært mange år i Schibsted og Morgenbladet, hvor hun jobbet med forretningsutvikling og kommersiell ledelse.

15. september startet Nina i ny jobb som Direktør for Innovasjon, Partnerskap og Internasjonalt Samarbeid i Norsk Kulturråd. Analysen har tatt en prat med Nina for å høre hva hun kommer til å savne – og ikke savne – fra bransjen vår.

Norstat var ditt første møte med markedsanalysebransjen. Hva var det som fristet med bransjen vår?

– Da jeg ble kontaktet av Norstat for snart åtte år siden, så var det en kombinasjon av flere ting som gjorde at jeg fattet interesse. Jeg fikk tilbud om en spennende lederjobb i en virksomhet med høye ambisjoner, og det ble jo litt ekstra spennende siden jeg var den første lederen som ble rekruttert utenfor både virksomheten og bransjen. Og så er jo markedsanalysebransjen, den gang som nå, både viktig og interessant.

Innsiktsbaserte prosesser og beslutninger, er bedre enn de som kun baserer seg på historikk og magefølelse. Den erkjennelsen har både medført økt bruk og etterspørsel etter innsikt, og skaper mange spennende muligheter for bransjen. I tillegg mener jeg bransjen har et viktig samfunnsoppdrag: vi ser stadig mer fragmentering og polarisering i samfunnet. Den utviklingen gjør det mer krevende å få grep om befolkningens eller enkeltstående målgruppers holdninger og kjennetegn. Samtidig er den innsikten viktigere enn noen gang både for offentlige og private aktører, og her har analysebransjen en veldig viktig rolle å spille. 

Fikk du med deg denne: – Jeg elsker allsidigheten i det å jobbe med markedsanalyse

Hva kommer du til å savne mest fra markedsanalysen?

– Det tror jeg blir alle de fine og flinke folkene – både i Norstat og i bransjen for øvrig. Og så har det jo vært et privilegium å få jobbe med så mange spennende kunder. Min erfaring er at virksomheter som er gode på å bruke data og innsikt i mange tilfeller også er blant de mest fremoverlente  i sine bransjer. Det har vært både gøy og lærerikt å bygge tjenester for, og ikke minst sammen med, disse oppdragsgiverne.

Hva kommer du kanskje ikke til å savne?

– Hehe – det må bli den evige jakten på litt bedre responsrater på CATI (telefonintervjuer). Jeg tror det har stått på agendaen min nesten fra dag 1, og man kommer jo aldri helt i mål når man jobber mot tyngdekraften☺. Ellers må jeg si at jeg har stortrivdes hele veien. Jeg tror det blir spennende år for bransjen også fremover. Nå går jeg i første omgang tilbake til kundesiden. Men jeg kommer til å holde kontakten med mange gamle bransjekolleger, og jeg kommer til å fortsette å følge med fra sidelinjen. Og dersom det skulle dukke opp muligheter hvor man kan bidra til videre utvikling i bransjen gjennom styreverv eller andre oppgaver, så skal du ikke se bort ifra at vi møtes igjen i en eller annen sammenheng. 

Hva tenker du om bransjen vår fremover – hva skal til for at vi skal fortsette å vokse og beholde relevans?

– Det er et godt spørsmål – og ikke minst et stort spørsmål. I Norstat Norge har vi hatt en fantastisk vekstreise i disse årene, hvor også inntjeningen har økt betydelig og jeg tror alt ligger til rette for en fortsatt positiv utvikling. Jeg tror også utsiktene til videre vekst i bransjen som helhet er gode, fordi jeg tror at data og innsikt vil bli et enda større konkurransefortrinn for de virksomhetene som jobber systematisk og bra med det, og at det vil drive opp etterspørselen fra både eksisterende og nye kunder fremover. Samtidig skjer det endringer på mange fronter, og suksessoppskriften på vekst og velstand får stadig kortere holdbarhetsdato – så det som funket bra i går vil ikke nødvendigvis fungere like bra i morgen. Det vil stille høyere krav til endringstakt og innovasjon og nye krav til kompetanse i bransjen.

Har du lest denne: Hva skjer’a?

– Kundenes behov endrer seg og konkurransebildet endrer seg. Det å være relevant, handler mye om å klare å levere merverdi til oppdragsgiverne sine – utover det de gjør selv og utover det konkurrentene kan tilby. Jeg tror mange analysevirksomheter kommer til å tenke bredere mht hva slags kompetanse man trenger fremover, og at bl.a. teknologi og forretningsutvikling i bred forstand er noe man både bør styrke kompetanse på og investere mer ressurser i. Og så tror jeg det blir viktigere å være tydelig på hva man skal være skikkelig god på, og kanskje hva man ikke skal drive så mye med, for å bygge en tydelig og differensiert posisjon når nye aktører kommer til og konkurransen blir tøffere. 

Jeg kjenner analysebransjen som seriøs, med veldig mange flinke fagfolk og høy integritet. Det er veldig bra. Samtidig er ett av mine mantraer at ingenting, uansett hvor bra det er, selger seg selv i 2022. Derfor har jeg vært veldig opptatt av å rekruttere folk med god kompetanse på salg og markedsføring og å jobbe systematisk med det. Det har gitt gode resultater med både økt kjennskap til Norstat og omsetningsvekst fra nye kunder. Jeg tror også økt synlighet og mer utadrettet jobbing representerer et spennende potensial for både enkeltaktører og bransjen som helhet. 

Hva er den viktigste læringen du tok med deg inn i bransjen – og hva er den viktigste læringen du tar med deg ut av den?

– En av læringene jeg tok med meg inn i bransjen er at nye ideer ofte kan komme fra uventet hold. Min erfaring er at man ofte marsjerer litt i flokk innad i en bransje og at det samme tankegodset resirkuleres. Mye bra kan komme ut av det – men for å sikre tilgang på friske ideer som er litt utenfor den velkjente boksen, så kan det ofte være interessant å også lete nye steder. Derfor saumfarte vi mange forskjellige bransjer i jakten på for eksempel ideer til operative forbedringer og gode markedsføringscaser. I tillegg gjorde vi også en del rekrutteringer fra andre bransjer for å sikre spisskompetanse på flere fagområder. 

Etter mange år i bransjen, kommer jeg til å være en ambassadør for at data og innsikt må opp på enhver toppleders agenda, og brukes på alle nivåer i en virksomhet. Innsiktsbaserte beslutninger er bedre beslutninger som styrker konkurransekraften. 

Har du noen tips til de som skal inn i bransjen vår nå som nyutdannede?

– Først og fremst vil jeg gratulere dem med å velge en spennende bransje! Og så fem råd med på veien:

  1. Lær deg håndverket skikkelig: lær deg grunnleggende metode og jobb med flinke folk.
  2. Bygg kompetanse – både i dybden og bredden: mange har dybdekompetanse på ett eller noen få områder. Dersom du i tillegg bygger erfaring med teknologi, programmering, produktutvikling, bransjeinnsikt osv vil du bli en enda bedre rådgiver for kundene dine og få en enda mer variert og spennende arbeidshverdag. 
  3. Hold deg oppdatert: Følg med på hva som skjer på analysefeltet og i bransjene hvor kundene dine jobber. 
  4. Rekk opp hånda – ta nye utfordringer når de byr seg.
  5. Gjør en best mulig jobb der du til enhver tid er og vær en god kollega – så vil spennende muligheter komme til deg.

Andre artikler du kan være interessert i

Se alle artikler

Nominér til årets priser – frist 28/10

Analysedagen 2024 går av stabelen 7. november i år på Oslo Event Hub, og det blir selvsagt delt ut priser! Vi…

Bransjenytt, Jobb-karriere

Møt de nye i styret

– les hva de mener om muligheter, utfordringer og bidrag i bransjen og foreningen! Vi i Analysen har tatt en prat…

Bransjenytt, Bransjestemmer, Jobb-karriere

Hvorfor DU som gründer burde benytte deg av markedsanalyse

Vi analyserte over 2700 norske gründere for å finne ut hva som skiller klinten fra hveten - med et revolusjonerende ess…

Bransjestemmer, Jobb-karriere