– Jeg elsker allsidigheten i det å jobbe med markedsanalyse

Her kan du bli litt bedre kjent med et av medlemmene i Strategi- og analyseforeningen og senior markedsanalytiker i Telenor, Ingrid Skjæran.

Martin Kløvrud

I redaksjonen for analysen.no og Markedsanalytiker i TINE

Mesteparten av Ingrids fritid brukes på barna og innimellom blir det tid til sying og strikking. Utover dette jobber hun med å finne tilbake til pre-korona-livet, møte venner, spise på restauranter og å gå på konserter.

Hvordan havnet du innenfor strategi og analyse?

– Jeg har en mastergrad i psykologi fra NTNU, og har alltid hatt en særlig interesse for både mennesker og statistikk. Dermed havnet jeg ganske raskt etter endt utdannelse hos Kantar, hvor jeg begynte å jobbe med medarbeider- og kundetilfredshetsundersøkelser, men etter hvert også jobbet mye bredere – med både merkevare, omdømme, trackere og så videre.

– Etter nærmere åtte år i Kantar var jeg klar for å prøve noe nytt, og gikk i 2019 til stillingen som markedsanalytiker i Vy. Etter tre år hvor jeg lærte masse om kollektivbransjen, konkurranseutsetting av jernbanen og om buss- og togreisende i Norge, ble jeg kontaktet av Telenor. Jeg ble raskt overbevist om at dette er et sted hvor det skjer mye på kort tid, hvor man har stort fokus på god innsikt, og hvor innsikten jeg bidrar med vil ha en reell betydning for hvilke veivalg som gjøres. Og så synes jeg det virket spennende å lære mer om telekombransjen. Og vipps, så sitter jeg her i ny jobb!

Hva jobber du med i Telenor?

– Jeg er senior markedsanalytiker i Telenor Mobil, og skal sammen med kollegene mine sørge for at vi har best mulig analytisk grunnlag for vurdering av våre merkevarer og tjenesters posisjon i markedet, behov for endringer, nylanseringer og konkurrent- og effektanalyser. Vi jobber også tett på utvikling av nye tjenester og tilbud, og det tror jeg blir veldig gøy å være en del av fremover.

Hva er det beste med Strategi- og analyseforeningen?

– For meg er det beste at jeg har et kontaktnett av folk «som meg», også etter at jeg sluttet på byråsiden. Det ble en brå overgang fra at jeg kunne diskutere fag med alle kollegene mine, til at jeg var en av svært få som hadde noe peiling på (eller interesse for) markedsanalyse. Jeg sitter i styret og er med på å arrangere Analysedagen, og ved å engasjere meg i SAF har jeg fortsatt tilknytning til et markedsanalysemiljø, hvor det finnes massevis av folk som er opptatt av det samme som meg.

– I tillegg til fagfellesskapet synes jeg analysen.no publiserer mye relevante artikler, og at SAF i mye større grad enn andre aktører tilbyr seminarer som er skikkelig relevante for meg og det jeg driver med.

Hva er det morsomste/mest interessante med faget vårt?

– Jeg elsker allsidigheten i det å jobbe med markedsanalyse. På den ene siden er jeg en tallnerd som elsker å grave meg ned i tallene, skrive SPSS-syntakser og kose meg med regresjoner. Samtidig er noe av det beste jeg vet å lage pene og pedagogiske presentasjoner som gjør komplisert innsikt forståelig. Og det å ha en stor og bred kontaktflate i organisasjonen, fra å presentere i de høye ledergrupper til å hjelpe en kollega med å grave frem innsikt om et spesifikt problem, det er noe nydelig ved den bredden.

Er det noe du ønsker deg mer av i SAF?

– Jeg ønsker meg gjerne flere frokostseminarer med mulighet til å delta både digitalt og fysisk. Jeg vil gjerne møte fysisk, men i praksis er det ofte lettere å få det til digitalt, særlig nå som jeg jobber ute på Fornebu.

Har du pekt deg ut noen bransjearrangementer for året?

– Jeg er med på å arrangere Analysedagen, så den skal jeg definitivt få med meg. Jeg synes det er en topp anledning til å få litt inspirasjon og lære noe nytt, og selvfølgelig til å møte mange tidligere kolleger og bransjefolk.

– Ellers håper jeg å få kommet meg på noen frokostseminarer gjennom året, gjerne fysisk.

Andre artikler du kan være interessert i

Se alle artikler

Slik var Analysedagen 2022: Arena for læring, inspirasjon og relasjonsbygging

Torsdag 3. november samlet 160 kunnskapshungrige bransjefolk seg på Røverstaden i Oslo for å være med på årets største møteplass for…

bransjenytt

4 raske med 5 fine bransjefolk

Vi snakket med fem av deltakerne på Analysedagen 2022 og fikk deres umiddelbare inntrykk. Se video her.

bransjenytt

Slik vokste Pollstat med 150% fra 2020 til 2021

- Det er alltid mulig å gjøre ting annerledes, sier Pål Listuen.

bransjenytt