Jobb-bytte: Fra forsikring til mobilitet!

Vi har den gleden av å presentere en analytiker som har brukt mange år på å arbeide med tall, statistikk og innsikt i denne dynamiske bransjen vår. Med erfaring fra Statistisk sentralbyrå (SSB), DNB og over 15 år i Gjensidige, har årets første jobb-bytter vært en viktig deltaker i utviklingen av markedsanalyse og datadrevet beslutningstaking.

Lykke Bjørnøy

I redaksjonen for analysen.no og senioranalytiker og Fagsjef for kvalitative metoder i Opinion.

Marius Torsvik har nå bestemt seg for å utforske nye utfordringer i en annen bransje og organisasjon. Vi ville høre om hans tanker, erfaringer og forventninger for fremtiden. Samtidig som han deler verdifulle innsikter og råd for de som vurderer en karriere innen analysebransjen eller på kundesiden.

Du har en lang karriere i markedsanalysebransjen – hvordan havnet du her?

– Det var egentlig litt tilfeldig. Jeg begynte min yrkeskarriere med noen år i Statistisk sentralbyrå (SSB), og da jeg begynte å se meg om etter nye muligheter, dukket det opp en stilling som markedsanalytiker hos (den gang) Sparebanken NOR som virket spennende. Så på en måte var det en tilfeldighet. Samtidig har jeg alltid hatt en sterk interesse for tall og statistikk, og en nysgjerrighet for hva som ligger bak tallene. Jeg ville forstå hva tallene egentlig betyr og hvordan de kan brukes. Så selv om det virket tilfeldig, var kanskje ikke veien inn i denne bransjen så tilfeldig likevel.

Du har nå ifølge LinkedIn vært i Gjensidige i 15 år, hvordan har tiden vært?

– Det har vært en utrolig givende tid. Jeg begynte i Gjensidige i 2008 og har fått være en del av en periode med betydelig utvikling. Forsikringsbransjen var ikke like kundeorientert på den tiden, men Gjensidige var allerede i gang med å legge større vekt på dette. Behovet for kundeinnsikt, inkludert markedsanalyse, vokste derfor kontinuerlig i de påfølgende årene. Gjensidige har virkelig utviklet seg til å bli både mer kundeorientert og drevet av analyse og data i løpet av denne perioden, og det har vært utrolig spennende å være en del av denne utviklingen.

Nå skal du bevege deg videre – hva gjorde at du kom til den avgjørelsen?

– Ja, det var en vanskelig avgjørelse, siden jeg trives veldig godt i Gjensidige. Men jeg har jobbet innenfor finanssektoren siden 2000, og hadde lyst til å utforske et annet marked med nye problemstillinger. Med tanke på hvor lenge jeg har vært i Gjensidige og min egen alder, syntes jeg at dette var et passende tidspunkt for en forandring.

Hva kommer du til å savne mest fra Gjensidige?

– Jeg kommer helt sikkert til å savne mye. Fremfor alt vil jeg savne mine fantastiske og dyktige kolleger, samt den gode arbeidskulturen. Organisasjonen er flink til å trekke inn kunde- og markedsinnsikt i sine beslutningsprosesser, og det er virkelig givende å arbeide som markedsanalytiker når innsikten blir implementert i praksis.

Hva tror du blir den største endringen fra å jobbe i Gjensidige til VY?

– Det gjenstår å se, men jeg er veldig spent på denne overgangen. Det er et annet marked og en annen type organisasjon, som kanskje ikke opererer på samme måte i et sterkt konkurranseutsatt marked som det Gjensidige gjør. Så vil det helt sikkert være mange nye utfordringer og målsettinger, selv om det nok også vil være visse likheter. Dessuten vil det være nye kolleger og en helt ny organisasjon å bli kjent med.

Hva er det viktigste du tar med deg fra din tid i Gjensidige til din nye rolle?

– Siden jeg vil jobbe med mange av de samme oppgavene, håper jeg å kunne dra nytte av min erfaring. Kanskje kan jeg bidra med gode prosesser rundt innsamling og anvendelse av innsikt, og generelt sett er det jo alltid verdifullt å ha friske øyne på utfordringene.

Hva er dine beste råd til de som vurderer å begynne i en jobb innenfor analysebransjen eller på leverandørsiden?

– Det er en utrolig spennende bransje å jobbe i, hvor du har muligheten til å påvirke beslutninger. Jeg tror det er viktig å alltid tenke på hvilken innsikt som er mest relevant og hvordan den kan brukes til å gjøre konkrete endringer og tiltak. Det er alltid en risiko for å samle innsikt som bare er “kjekk å ha”, men som aldri blir implementert i praksis. Så det er en god idé å ha dette perspektivet med seg.

Til slutt, hva ser du mest frem til i din nye rolle?

– Jeg ser spesielt frem til å håndtere nye problemstillinger og utfordringer i en annen og spennende bransje. Det kommer til å være mye nytt å lære, samtidig som jeg tar med meg erfaringen jeg har opparbeidet meg. Jeg ser virkelig frem til å bli kjent med en ny organisasjon og nye kolleger.

Andre artikler du kan være interessert i

Se alle artikler

Bransjeutfordrere på Strategidagen 2024

Torsdag 23. mai var det duket for det årlige seminaret «Strategidagen», med et tett program og rekordmange deltagere. Blant talerne fant…

Bransjenytt, Bransjestemmer

Bli kjent med den nye Strategigruppa i Strategi- og analyseforeningen

Børre Thorstensen, strategisk rådgiver i Allegro, er leder for den nye Strategigruppa i Strategi- og analyseforeningen. Vi tok en prat med…

Bransjenytt, Bransjestemmer, Jobb-karriere

Nytt om navn våren 2024

Det er stadig folk som flytter på seg i bransjen. Og det er lenge siden vi har vist frem, så her…

Bransjenytt, Jobb-karriere