Fra prosjektledelse til analyse: Karoline Wee’s overgang til Aller Media

Karoline Wee tar snart fatt på sin nye rolle som markedsanalytiker hos Aller Media, etter å ha jobbet som Senior Prosjektleder i Norstat. Før Karoline ble en del av Norstat, startet hun sin karriere i Polling & Statistics (Pollstat), der hun begynte som nyutdannet i et team på tre personer. Analysen har hatt gleden av å snakke med Karoline og stilt henne noen spørsmål for å høre om hennes erfaringer fra bransjen, samt hennes forventinger og det hun ser mest frem til i den nye jobben.

Natalie Melleby

I redaksjonen for analysen.no og salgs og markedssjef i Norstat

Polling & Statistic (Pollstat) var ditt første møte med markedsanalysebransjen. Hvordan havnet du der?

– Mitt første møte med markedsanalysebransjen var gjennom en stillingsutlysning fra skolen jeg gikk på, Emergence School of Leadership. Jeg kunne kjenne meg igjen i egenskapene og ferdighetene som ble beskrevet, og fikk en god magefølelse om at dette var noe for meg. En enkel søknad ble til en kaffe med Pål Listuen og Charlotte Hartberg, hvor Pål delte historien om hvordan Pollstat ble til og alt før. Jeg ble ikke akkurat klokere på hva jeg eventuelt skulle jobbe med, men jeg takket ja til et case som jeg løste ganske greit, tror jeg. Jeg ble i alle fall invitert på andregangs intervju og 17.-mai frokost hos Pollstats største kunde; Opinion, og ble tilbudt jobben.

Hvordan var den første tiden?

– Alt var veldig overveldende i starten, men det gikk seg fort til. Det at vi lenge var et lite team med start-up mentalitet bidro til at jeg raskt kom inn i arbeidshverdagen. Jeg fikk ansvar fra start, og har hele tiden jobbet på tvers av metoder og med ulike kunder. Vi har delt lokaler med Dinamo, Barcode Intelligence og etter hvert vegg-i-vegg med Opinion, i tillegg til at Pål har tatt meg med på kundemøter, faglig påfyll og festligheter fra første stund. Kombinasjonen av learning-by-doing og at jeg tidlig fikk et fjes på samarbeidspartnere og kunder gjorde at jeg fikk et solid utgangspunkt og en god start.

Du jobbet i underkant av 4 år i Pollstat. Hvordan opplevde du overgangen, og hva vil du si var den største forskjellen i arbeidsmiljøet eller opplevelsen mellom de to selskapene?

– Det var samme arbeidshverdag, men samtidig så var alt var annerledes – bortsett fra Outlook. Nye kollegaer, rutiner, systemer, lokaler og beliggenhet. Det føltes som å bytte jobb, men integrasjonsprosessen var god, og vi ble veldig godt tatt imot! Vi hadde en stemme, og våre måter å gjøre ting på ble verdsatt og noe av dette er integrert i Norstat i dag.

Skal jeg trekke frem noe veldig konkret må det være at ordet «kapasitet» fikk en ny betydning. Jeg hadde tidligere blitt bedt av kunder om «å holde av kapa», men forstod ikke helt poenget. I Pollstat hadde vi jo alltid kapasitet, på godt og vondt. Vi var alle avdelinger, og gjennomført hele prosessen fra programmering til booking til kundekontakt. I Norstat derimot er det et system for alt, det er et maskineri med stort volum og vi er avhengig av hverandre på tvers av avdelingene.

Du skifter fra leverandørsiden til kunde. Hva gleder du deg mest til med å være på kundesiden?

– Det blir både en ny rolle og ny bransje, så det blir garantert en bratt læringskurve. Mye av motivasjonen min for å skifte rolle kommer fra ønsket om å skape, forstå og anvende tallene jeg leverer i dag. Jeg ser frem til å jobbe mer på tvers, og få et større eierskap og påvirkningskraft i prosjektene jeg involveres i. Jeg gleder meg til å lære masse nytt, og jobbe med å forstå forbrukerne og optimalisere resultatene for kunden sammen med selgerne og resten av gjengen på Aller huset. 

Hva er det viktigste du har lært som du vil ta med deg videre inn i ny rolle?

– Det viktige for meg har vært erfaringen med å arbeide med et bredt spekter av kunder, på tvers av metoder og bransjer, og håndtere ulike behov og nivåer av erfaring med markedsanalyse. Dette kombinert med det metodiske er nok den viktigste læringen jeg tar med meg. Samtidig, i min nye rolle, er det også viktig å finne balansen mellom å bevare eksisterende kunnskap og være åpen for nye impulser og gjøremåter.

Hva er dine beste tips til en som vurderer å starte i jobb i analysebransjen/leverandørsiden?

– Først er det viktig å sette seg grundig inn i det grunnleggende, deretter å utforske forskjellige metoder og etter hvert som man blir trygg i rollen, tørre å sparre med kunden for å finne den beste løsning sammen. Det gir en mer variert og givende hverdag, synes jeg! Å være nysgjerrig på det tekniske kan også være en god måte å utvikle seg på, som vi ser med eksempelet til Eva Emilie Skordal, vinneren av årets talent.

Helt til slutt, hva ser du mest frem til i ny jobb?

– Det er alltid gøy og spennende – og litt skummelt, og komme inn i et nytt miljø og få en ny arbeidshverdag. Samtidig som jeg føler en trygghet i at jeg fortsatt har en fot i analysebransjen. Jeg gleder meg veldig til å lære meg en ny bransje, og utvikle kunnskap og erfaring på tvers av hele Aller-porteføljen. Også gleder jeg meg selvsagt til å bli kjent med masse nye kollegaer!

Analysen ønsker Karoline masse lykke i ny jobb, og håper vi fortsetter å møte deg på (og utenfor) arrangementer i regi av Strategi- og analyseforeningen.

Andre artikler du kan være interessert i

Se alle artikler

Nytt om navn våren 2024

Det er stadig folk som flytter på seg i bransjen. Og det er lenge siden vi har vist frem, så her…

Bransjenytt, Jobb-karriere

Ja, takk til metodeutvikling; List Experiments og bruk i surveys

En metode-refleksjon rundt mulighetene som List Experiments gir

Bransjestemmer, Fagartikkel

“Fokusgrupper som metode” av David Jordhus-Lier

Bokanmeldelse

Bransjestemmer, Tema-artikkel