Slik var Strategidagen 2022: Raus kunnskapsdeling og gode råd fra dyktige folk!

Torsdag 8. september gikk Strategidagen 2022 av stabelen for andre gang og for første gang fysisk. Det ble en ettermiddag med masse godt faglig påfyll fra et spekter av spennende foredragsholdere.

Heidi Stamgård

I redaksjonen for analysen.no og Fagansvarlig for kommunikasjon i Kantar

Børre Thorstensen

I redaksjonen for analysen.no og Leder og strategisk rådgiver i Allegro

Det var godt oppmøte i uformelle og hyggelige lokaler på Mesh da vi for første gang kunne samles fysisk til Strategidagen. Konferansier Pelle Stensson dro det hele i gang og ledet oss stødig gjennom et fullspekket program.

Kultur og bærekraft som drivere for strategi 

Først ut var Tone Ringstad, grunnlegger og daglig leder i Culture Intelligence. Hun fortalte om hvordan kultur kan bidra til å drive strategi for vekst i uforutsigbare tider. Vi fikk et godt innblikk i hvordan kultur og strategi møter hverandre, og om viktigheten av både å jobbe med den kulturen man har og den kulturen man trenger for å skape vekst. Skal du ha kontroll på vekst må du også ha orden på strategi- og analyse, og monitorerer og endre, når det er nødvendig. Og lederne må gå i bresjen og vise handling, ikke bare ord. 

Fra teori til kreativt og operativt arbeid

John Jacobsen, strateg i Willder og daglig leder i Nordic Circles, fortalte oss om viktigheten av å bevege oss fra teori til kreativt og operativt arbeid for å løse problemer på helt nye måter. Med bærekraft høyt på agendaen viste han gode eksempler ved å se til oljebransjen for å gjøre byggeindustrien mer miljøvennlig, lage fiskehotell, og om å bygge urbane gårder som gir kortreist mat til sykehus og helsepark. Han fortalte også om at det tar tid å bli god sammen, om å kombinere entreprenørskap med fagfolk og om å bygge teamkontrakter med tillit og skaperlyst som drivkraft. Han poengterte at vi er nødt til å bygge team som både skaper drivkraft og gir motstand, og at alle i verdikjeden bør inviteres med når nye løsninger skal skapes.

Immaterielle rettigheter som en del av strategien

Før pause fikk vi ny verdifull kunnskap om IP og immaterielle rettigheter fra Petter Westnes, daglig leder i Protector IP. Immaterielle rettigheter er noe de fleste virksomheter må forholde seg til på en eller annen måte, men alt for mange virksomheter i Norge er for lite “IP-bevisste” enn bedrifter i andre land. Det kan tyde på at vi har mindre kunnskap om betydningen av IP for egen konkurransekraft. Vi innleverer færre søknader og bruker generelt mindre energi på beskyttelse (og utnyttelse) av immaterielle rettigheter. Flere får dermed ofte en ubehagelig overraskelse når de går internasjonalt. For de aller fleste vil være mer hensiktsmessig med en strategisk og helhetlig tilnærming til IP som er godt forankret i virksomhetens forretningsstrategi. Og den må være godt forankret i styret.

Strategi og innovasjon endrer folks apotekvaner

Etter lunsj var Hanne Kjærnes, CMO i Farmasiet, krystallklar på at vi må ha en sterk merkevare for å lykkes. De sterkeste merkevarene snakker om hvilke problemer de løser og skaper de beste kundeopplevelsene. Hun fortalte oss om en apotekbransje som er overmoden for digitalisering og hvordan Farmasiet jobber for å endre nordmenns apotekvaner. Hanne minnet oss om at kultur spiser strategi til frokost, lunsj og middag og delte entusiastisk om hvordan de skal skape en vekstrakett som slår kategorien med unike kundeopplevelser og utvikle en arbeidsplass med fornøyde medarbeidere der tydelige mål, leveregler og strategi med felles ambisjoner og en sterk kultur er viktig.

La oss tjene penger på å endre verden…

Øystein Hagen, gründer og daglig leder i Æra, viste og fortalte hvordan man kan løse noen av samfunnets største og mest kompliserte “floker” og om hvordan man kan tjene penger på å redde verden med fokus på innovasjon og bærekraft.  Samfunnsproblemer er som floker og man kan ikke løse dem ved å kun dra hardt i den ene enden. Vi er alle i en kontinuerlig omstilling der våre samfunnsutfordringer også er våre innovasjonsmuligheter. Greier vi å tjene penger på dette så kan vi også gjøre enda mer.

Strategiske grep og kommunikasjon da pandemien traff

Erlend Ryvold Ski, seniorrådgiver i Helsedirektoratet, fortalte om utfordringene og hvordan Helsedirektoratet jobbet strategisk med kommunikasjon da pandemien traff. Han understreket at løpende og oppdatert innsikt var helt avgjørende for gode, verdiskapende strategier og for evnen til å utvikle raske og resultatskapende aktiviteter. 

Det var viktig å følge tett på utviklingen og hvilke bekymringer som til enhver tid var mest påtrengende hos folk, og å svare på dette med tydelig og tilgjengelig kommunikasjon. Blant annet skulle hele befolkningen motta, finne og forstå (livs)viktig informasjon, uavhengig av blant annet demografi og språk. 

Hva er greia med strategi?

Bjørn Erik Reinseth, CEO i Forskningsparken i Oslo, avsluttet dagen friskt ved å spørre om strategiarbeid er viktig eller om det er litt oppskrytt? Hvorfor er det vanskelig å få strategier ut av ledergruppen og ut i hele organisasjonen? Mangler vi gode verktøy eller er det nettopp verktøyene som er det største hinderet? Han var tydelig på at strategiarbeid ikke må bli prestisje og at hemmelighold virker mot sin hensikt. God strategi er ikke nok for å vinne krigen. Skal du få gjort noe så må du ha leveransekraft. Konkurransefordeler kommer ikke fra strategi, men fra evnen til å levere, og leveransekraft krever kultur. Det viktigste er å ha godt grep om de tre nøkkelspørsmålene: Hvor er vi? Hvor skal vi? Hvordan kommer vi dit?

Dagen ble avsluttet med hyggelig lag med noe godt i glasset. Vi takker for en innholdsrik og inspirerende strategidag!

Les også, og se video: «4 i baren»

Inspirerende foredragsholdere gir interessert publikum!

Andre artikler du kan være interessert i

Se alle artikler

«4 i baren»

Vi snakket med fire av deltakerne på Strategidagen 2022 og fikk deres umiddelbare inntrykk. Se video her.

bransjenytt

Hva skjer’a?

Analysen har tatt en prat med to av mediebyråene for å høre hvordan de har det og hvordan de forbereder seg…

bransjenytt

Analysens sommerprat – del 2

Sommeren har definitivt tatt over etter våren, det går mot den rolige tiden av året og de aller fleste har en…

bransjenytt