«4 i baren»

Vi snakket med fire av deltakerne på Strategidagen 2022 og fikk deres umiddelbare inntrykk. Se video her.

Sara Viken Løvhaug

I redaksjonen for analysen.no og Markedsanalytiker i TINE

Børre Thorstensen

I redaksjonen for analysen.no og Leder og strategisk rådgiver i Allegro

Martin Kløvrud

I redaksjonen for analysen.no og Markedsanalytiker i TINE

Vidar Jøssang (konsulent i Insegment)

Hva er det viktigste du har lært i dag?
– Det viktigste må være dette med enkelhet inn i strategiarbeid. At strategi grunnleggende er enkelt, selv om prosessen kan være komplisert. 

Hvordan vil du kunne bruke læringen fra i dag inn i arbeidshverdagen?
Jeg jobber med å lage en strategiprosess for flere organisasjoner, så her er det mye jeg kan ta inn i arbeidet mitt, slik som gode eksempler og spesielt dette med å holde det enkelt.

Hva var ditt favoritt-foredrag?
– Det tror jeg må være det siste (Bjørn Erik Reinseth, CEO i Forskningsparken i Oslo, red.anm). Han var veldig god, morsom og kommuniserte godt. Han hadde et bullshit-filter og kokte det ned til enkel læring.

Alt i alt, rull terning; Hvilket terningkast vil du gi Strategidagen 2022?
– Jeg tror jeg vil gi en sterk 5’er. Jeg syns det var veldig bra! 

Nina Grannes (ansvarlig for innsikt og effektmåling i Egmont)

Hva er det viktigste du har lært i dag?
– Det må være viktigheten av å være kundeorientert. Lytte til hva de har å si, være tett på målgruppe og ta kunden alvorlig. Det er forsåvidt ikke noe nytt, men det er noe med å få den påminnelsen om at det er noe man må tenke på hver dag. Jeg tror vi forbrukere krever og forventer mer og mer, vi forventer stadig bedre kundeopplevelser – og hvis vi ikke leverer på det vil vi miste de.

Hvordan vil du kunne bruke læringen fra i dag inn i arbeidshverdagen?
– Mitt hjerte ligger jo i innsikt, som er viktig i absolutt alt man gjør. Også tror jeg vi kan lære mye av hverandre internt i organisasjonen, at vi kan bli flinkere til å bruke hverandres kompetanse og ressurser. Kundeservice og selgerne vet veldig mye om kundene våre, og i dag har jeg fått en påminnelse om viktigheten av å være enda tettere på de i det daglige arbeidet.

Hva var ditt favoritt-foredrag?
– Det er vanskelig å velge ett, men John Jacobsen fra Willder og Nordic Circles var veldig fascinerende. Hvordan kreativitet spilte inn i arbeidet med bærekraft og hvordan de har bygget opp internkultur. Og det at de faktisk fikk satt i gang prosjekter som ble ansett som “umulige”. 

Alt i alt, rull terning; Hvilket terningkast vil du gi Strategidagen 2022?
– Det må bli en 6’er altså. Det var veldig variert innhold, mye læring og utrolig mange engasjerende foredragsholdere. Det var mye energi på scenen, og man satt liksom ikke å ventet på pause. Det gikk i ett! Så er det veldig gøy å treffe bransjefolk igjen. Hyggelig å være på et fysisk seminar igjen, så terningkast 6 fra meg!

Anders Mamen (høyskolelektor, Institutt for markedsføring på Høyskolen Kristiania, aktiv i foreningen siden 2004)

Hva er det viktigste du har lært i dag?
– Jeg har lært mye spennende og mye er jo også kjent fra før fordi jeg er opptatt av strategi, men dette med kultur og strategi er jo noe som har kommet opp flere ganger. Og hvordan kulturendring kanskje er viktigere enn alle disse planene og powerpointene.

Hvordan vil du kunne bruke læringen fra i dag inn i arbeidshverdagen?
– Jeg jobber jo mye med å undervise både bachelor og masterstudenter og vi har flere kurs som har “strategisk” foran kurstittelen. Noe av det er strategisk, men ikke alt. Målet mitt er å klare å formidle noe av den kompleksiteten som vi lærte om i dag. Vi snakket om “wicked problems” og det er ikke alltid enkle løsninger. Og noe av den kompleksiteten har jeg lyst til å hjelpe studentene mine med å ta inn over seg og forstå. Det er ikke bare det at det er mye plast i havet; plasten brukes til noe og den kommer fra et sted og det er ikke en enkel løsning å forby all plast som de har gjort i noen land. 

Hva var ditt favoritt-foredrag?
– Det er vanskelig å si for det var flere gode. Jeg likte spesielt godt det ene om strategi og kultur, og det siste som prøvde å gjøre strategi enklere: Hvor er vi? Hvor skal vi? Og hvordan kommer vi dit? Og så er det mye annet i strategifaget. Men det handler om å ta store beslutninger hvor du satser bedriften din på et eller annet. Og det er spennende. 

Alt i alt, rull terning; Hvilket terningkast vil du gi Strategidagen 2022?
– Vi har vært et morsomt sted, det har vært et gøyalt lokale og det har vært fine foredragsholdere. Alt i alt en god start. Kanskje fem. Ja – fem pluss! 

Pelle Stensson (konferansier, leder og partner i Oceans)

Hvorfor takket du ja til å være konferansier på Strategi- og analysedagen 2022?
– Jeg synes strategi er veldig viktig og jeg synes Strategi- og analyseforeningen gjør en viktig jobb for å høyne fokuset på analyse og strategi. Og så kjenner jeg jo mange av dere i foreningen, så det var veldig lett å si ja.

Hva er det viktigste du har lært i dag?
– Jeg har lært veldig mye og om industrier og områder jeg ikke kunne så mye om fra før, og fra veldig mange gode foredragsholdere. Det jeg har lært meg og i aller høyeste grad har fått bekreftet er at strategi ikke må være veldig tunge prosesser, men at strategi handler mer om å vite hvor man er, hvor man skal og hvordan man skal komme seg dit. Og så drive forenklede prosesser og innovasjon for å gå litt fortere mot målet enn konkurrentene.

Hvordan vil du kunne bruke læringen fra i dag inn i arbeidshverdagen?
– Når man jobber i byråer så jobber man hele tiden for å være en god rådgiver for kundene. Alt man da kan tilegne seg av totalkunnskap gjør jo at man blir en bedre rådgiver som kan skape merverdi for sine kunder.

Hva var ditt favoritt-foredrag?
– Det blir litt som å være fotballtrener som har gjort en fantastisk god match og skulle si noe om forsvaret har gjort en bedre match enn angrepet og om hvilke spiller som var bra eller dårlig. Jeg er såpass lagorientert og vil gi et “tråkig diplomatisk svar” om at  jeg synes alle var veldig bra. Og ettersom de var såpass forskjellig så er det vanskelig å rangere. Det er sjelden jeg er på konferanser der nivået på alle foredragsholdere er så høyt, så jeg kan ikke trekke frem en favoritt. Det var interessant, veldig forskjellig og det var bra. 

Alt i alt, rull terning; Hvilket terningkast vil du gi Strategidagen 2022?
– Først av alt, alltid når man er konferansier så isoler gjerne han som springer rundt og sier hvem som skal inn. Foredragsholderne var fantastisk bra. Jeg må nok si at vi er på terningkast fem og en halv. Og grunnen til at jeg sier fem og en halv er ikke at jeg ikke synes det var bra, men at det alltid er mulig å bli enda litt bedre. Men jeg synes altså det var fantastisk bra!

Les også oppsummeringen: Slik var Strategidagen 2022: Raus kunnskapsdeling og gode råd fra dyktige folk!

Andre artikler du kan være interessert i

Se alle artikler

Slik var Strategidagen 2022: Raus kunnskapsdeling og gode råd fra dyktige folk!

Torsdag 8. september gikk Strategidagen 2022 av stabelen for andre gang og for første gang fysisk. Det ble en ettermiddag med…

bransjenytt

Hva skjer’a?

Analysen har tatt en prat med to av mediebyråene for å høre hvordan de har det og hvordan de forbereder seg…

bransjenytt

Analysens sommerprat – del 2

Sommeren har definitivt tatt over etter våren, det går mot den rolige tiden av året og de aller fleste har en…

bransjenytt