Bli kjent med den nye Strategigruppa i Strategi- og analyseforeningen

Børre Thorstensen, strategisk rådgiver i Allegro, er leder for den nye Strategigruppa i Strategi- og analyseforeningen. Vi tok en prat med ham for å bli litt bedre kjent med den nye faggruppa, dens mandat og målsettinger, og hva vi kan forvente fra den kommende Strategidagen 2024.

Lykke Bjørnøy

I redaksjonen for analysen.no og senioranalytiker og Fagsjef for kvalitative metoder i Opinion.

Hovedbilde: Strategigruppa består av en solid gjeng, fv.: Espen Kristiansen (Komersiell Direktør i Go-Ahead Nordic), Eirik Friberg Ekrann (Country Manager i Ipsos Norway), Hanne K. Thomassen (Head of Media Strategy and Planning i Telia), Rune Albertsen (Co-founder & Chairman i Emerge Consulting), Rachel Øverås (Strategisk Rådgiver i Willder og tidligere styreleder i SAF) og Børre Thorstensen, strategisk rådgiver i Allegro

Kan du fortelle oss litt om Strategigruppa?
– Jeg har vært så heldig å få med meg en gjeng med superdyktige folk, og sammen skal vi bidra til å løfte strategidelen et godt steg videre og jobbe for at foreningen står tydeligere frem, sier Børre, som er ydmyk til tilliten han har fått.

Strategigruppa ledes av Børre Thorstensen, strategisk rådgiver i Allegro

– Strategigruppa blir en viktig del av Strategi- og analyseforeningen, tidligere kjent som «Norges Markedsanalyseforening». Markedsanalyse-delen har vært godt drevet og godt posisjonert i Norge gjennom mer enn 50 år. Det er gjort et fantastisk arbeid av mange dyktige folk over lang tid. Det er et veldig solid fundament å stå på for den nye Strategigruppa, sier han.

Hva er ambisjonene og målsettingene for Strategigruppa?
– Ambisjonen er å bidra til at Strategi- og analyseforeningen skal bli det ledende fagmiljøet i Norge innen markedsstrategi. Vi ønsker å være et ressurssenter og kompetansemiljø for folk med kommersielt lederansvar, uavhengig av virksomhetens størrelse, type eller bransjetilhørighet. Altså ikke bare for markedsanalytikere, smiler Børre, som selv kommer fra byrålivet utenfor markedsanalyse-bransjen.

– Vi skal jobbe for å skape arenaer der vi deler relevant og nyttig kunnskap innen markedsstrategi. Vi skal inspirere og bidra til å belyse hvordan man kan forme, foredle, formidle og implementere sine merkevare- og markedsstrategier, samt demonstrere metoder for å måle og evaluere effekten av tiltakene. Skjæringspunktet mellom markedsanalyse og markedsstrategi er selvfølgelig viktig, forteller han.

– Vi håper alle som har ansvar for markedsstrategi og som jobber for å skape vekst i virksomheten eller organisasjonen sin, skal oppleve hvor bra det er å være en del av et uformelt og godt fagmiljø. Her får man samtidig anledning til bygge gode relasjoner utenfor sin egen bedrift og egen bransje.

Hvorfor spissingen mot markedsstrategi?
– All strategi handler om å forstå konkurransebildet og finne ut hva som gjør nettopp deg som aktør unik i ditt marked og verdifull for folkene du er til for. Strategiens innhold omhandler framtiden, og framtiden er ukjent. Dette gjør at arbeidet med markeds- og merkevarestrategi er både fascinerende og frustrerende, sier Børre. – Fascinerende fordi framtiden fortsatt kan bli formet, men allikevel frustrerende fordi framtiden er usikker og derfor uforutsigbar. Dette kan føre til konflikt mellom behovet for å ha en plan på forhånd og behovet for å tilpasse seg etterhvert. Dette tror jeg mange kjenner på kroppen i disse dager, sier han.
– Vi ønsker å dele kunnskap om verktøy og metoder for å få den innsikten man trenger for å lykkes i en stadig mer kompleks forretningsverden.

Hva kan du fortelle oss litt om Strategidagen 2024?
– Vi har satt sammen en skikkelig bra line-up for Strategidagen 2024, med knallbra foredragsholdere som vil dele sin kunnskap, erfaring og læring fra sitt arbeid med markedsstrategi. Dette blir en unik mulighet for både medlemmer og andre deltakere til å lære og bli inspirert.

– Strategidagen arrangeres for fjerde gang, og er skreddersydd for ledere, de som har ansvar for markedsstrategi, har et kommersielt ansvar eller på en eller annen måte jobber for å skape vekst i virksomheten eller organisasjonen sin. Ambisjonen er å gi folk en solid dag med faglig påfyll innen markedsstrategi, som kan oversettes til konkrete tiltak for vekst og gode resultater.

– Vi ønsker ikke en dag fylt med tomme faguttrykk og buzzwords, men heller en dag full av erfaringer, god innsikt og godt strategiarbeid overført til handling og resultater, sier han. Det hadde ikke vært mulig å stable dette på beina uten alle de dyktige folkene i Strategigruppa, jeg har allerede lært mye av denne gruppa og gleder meg til fortsettelsen, avslutter han.

Andre artikler du kan være interessert i

Se alle artikler

Nytt om navn våren 2024

Det er stadig folk som flytter på seg i bransjen. Og det er lenge siden vi har vist frem, så her…

Bransjenytt, Jobb-karriere

Ja, takk til metodeutvikling; List Experiments og bruk i surveys

En metode-refleksjon rundt mulighetene som List Experiments gir

Bransjestemmer, Fagartikkel

“Fokusgrupper som metode” av David Jordhus-Lier

Bokanmeldelse

Bransjestemmer, Tema-artikkel