Pål Listuen er et kjent navn for mange i markedsanalysebransjen. Etter å ha vært innom flere analysebyråer i perioden 1993-2015 startet han i 2016 opp sin egen virksomhet – Polling & Statistics AS (Pollstat), som senere først ble solgt til Opinion og så til Norstat i 2022. Samme år vant Listuen også den høythengende prisen Årets Markedsanalytiker for hans mangeårige engasjement i bransjen.
Nå kan han avsløre at det venter nye utfordringer hos Opinion og at han allerede har hatt sin første arbeidsdag på Vulkan.
– Det er en veldig fin ting å komme til en arbeidsplass som du kjenner. Jeg kjenner halvparten av folka, vet hvor printeren er og når det spises lunsj. Det er gode forsprang å ha som nyansatt, sier Listuen.
Hatt opp mot 100 reisedøgn i året
Etter salget av Pollstat i 2022 har altså Listuen vært ansatt i Norstat der han har hatt ansvaret for region Sør, det vil si all virksomhet syd for Danmark. Region Sør står for ca 20 prosent av totalomsetningen til Norstat. Dette ansvaret innebar mye reising for Listuen, som til slutt ble grunnen til at han nå valgte å forlate selskapet.
– Jeg har nok hatt opp mot 100 reisedøgn i året. Familielivet tillot rett og slett ikke lenger at jeg kunne reise så mye, sier han.
Da Norstat ble solgt til nye investorer i april i fjor, som hadde planer om å ekspandere driften til ytterligere flere land, måtte Listuen ta et valg: Fortsette i jobben og reise enda mer, eller hoppe av for godt. Det endte med sistnevnte, og Listuen forlot Norstat-kontoret i juli i fjor.
Det ble 6 måneder med jobbpause på deg i fjor høst, hva brukte du tiden på?
– Hytte, ski, hund, matlaging, kone og familie. Dessverre har det vært en dårlig vinter på Hemsedal, så pausen ble ikke like morsom som jeg hadde sett for meg. Det høres nok forlokkende ut med en seks måneder lang pause fra jobb, men etterhvert blir det kjedelig å være den eneste i omgangskretsen som har fri på dagtid. Det ble mye enveiskommunikasjon med bikkja, så nå var det på tide å komme i gang igjen, sier Listuen.
Utvider til Danmark
Et halvt år senere er altså Pål Listuen klar for nye utfordringer blant gamle venner i Opinion. Der skal han blant annet jobbe med kommersialisering av AI-løsninger. Han får en nyopprettet stilling som direktør for forretningsutvikling i selskapet Opinion Holding, som eier Opinion Norge, det nystartede Opinion Danmark og Encount.
Listuen vil jobbe med alle disse tre selskapene, så helt slutt på reisingen blir det altså ikke.
– Opinion savnet en kraft innen salg og markedsføring. De har mange spennende AI-produkter som må kommersialiseres, ikke nødvendigvis bare i Norge. Det synes jeg er veldig spennende. Med mitt kontaktnettverk utenfor Norge, vil jeg garantert i det minste få noen møter. Så det blir ikke helt slutt på reisingen likevel, sier Listuen.
Også Listuens nye sjef, administrerende direktør i Opinion John Lauring Pedersen, trekker fram det internasjonale nettverket som en unik styrke Listuen tar med seg inn i selskapet.
– Vi har troen på at flere av våre produkter er modne for markeder utenfor Norge, og det er vel knapt noen som har et bedre internasjonalt nettverk i bransjen vår enn han. Sammenligningen med Jens Stoltenberg er ganske god, han har hatt mange år i utlandet og skaffet seg mange gode venner, sier Pedersen.
Pedersen har troen på en dansk suksess for Opinion og mener Danmark er et spennende land for markedsanalysebransjen.
– Vi tror grunnleggende på at markedene har en del likhetstrekk i Norden, og Danmark er spesielt interessant fordi vi ser det er et stort og interessert marked for våre produkter der.
Analysebransjens Støre og Stoltenberg
Pål Listuens forhold til Opinion og Pedersen strekker seg langt tilbake i tid. Når Pedersen nå ansetter Listuen, er det for andre gang – 32 år etter første gang i 1993. Da var Pedersen supervisor og ansatte Listuen som intervjuer i et selskap som het Feedback Research.
Så møttes deres veier igjen da de bygget opp Online Research sammen i 2011, som senere skulle bli Opinion. Og siden salget av Pollstat til Opinion i 2021 har Listuen vært på eiersiden av selskapet. Det er med andre ord en god relasjon og godt vennskap som ligger til grunn – nesten litt som Arbeiderpartiets Støre og Stoltenberg. Til og med på privaten har Pedersen hatt en stor påvirkning på Listuens liv.
– Jeg har hatt et tett og nært forhold til John og Opinion i hele min yrkeskarriere. Også var det jo faktisk han som matchet meg og kona ved å sette oss sammen i en julebordkomité. Senere fikk vi en datter, Sofie Listuen, som nå jobber som prosjektleder i Norstat med ansvar for kvalitative prosjekter hos Opinion. Jeg vet ikke om dette var planen hans hele veien, men han har iallfall sørget for sysselsetting av store deler av Listuen-slekta, sier han.
Pedersen har ikke få lovord å si tilbake om Listuen.
– Det er ingen jeg heller ville hatt med i krigen enn han. Han nyter stor tillit blant kunder og er en utrettelig fyr når det kommer til å søke endring og forbedring. Sånne folk får vi aldri nok av, sier Pedersen.