Kunsten å intervjue

Bli med Bungula på Avinors reisevaneundersøkelse og bli bedre kjent med en intervjuers arbeidshverdag.

Natalie Melleby

I redaksjonen for analysen.no og salgs og markedssjef i Norstat

For å få et innblikk i en intervjuers arbeidshverdag, har Analysen blitt med noen intervjuere på jobb og rett og slett “intervjuet intervjuerne”, slik at dere lesere kan få litt innsikt i hvordan de jobber. Dette er del to i serien om intervjuing av intervjuerne. Les del én med Marianne her.

Hvem er Bungula?

I dag er Analysen med Bungula på jobb på Oslo Lufthavn, hvor han intervjuer reisende for Avinors “Reisevaneundersøkelse”. Bungula er 47 år og kommer opprinnelig fra Ethiopia. Ved siden av jobben som intervjuer, studerer han teologi og har en familie og 3 barn. 

Bungula har jobbet som intervjuer i fem år. Han jobber normalt åtte timer, fem ganger i uken. Han sier han trives veldig godt i jobben, og kan anbefale den til alle som ønsker en fleksibel jobb.

“Jeg liker jobben veldig godt, og har selv rekruttert flere. Jobben er veldig fleksibel, og gjør det mulig for meg å studere ved siden av. Jeg blir ikke satt opp på vakter, men velger selv når jeg ønsker og kan jobbe.”

Imøtekommende reisende 

Selve intervjuene foregår etter sikkerhetssjekken. I dag tar Bungula oss med til gatene for utenlandsflyvinger. Med oss har vi fem nettbrett. Disse deler Bungula ut og samler inn igjen når de reisende har svart på undersøkelsen. 

Foto: Erik Førde / Catchlight

Stemningen på gatene kan de aller fleste som har vært på OSL, eller en annen flyplass, kjenne igjen. Alle venter på “boarding”, og mange sitter med telefonen, en laptop eller en bok. Mange har på seg et headset eller ørepropper. Bungula peker seg ut dem som ser mest tilgjengelige ut.

“God dag. Dette er en undersøkelse om reisevaner på vegne av Avinor. Har du et par minutter til å delta? “innleder Bungula 

Nesten alle han oppsøker tar gledelig imot, også de som ikke snakker norsk – undersøkelsen er tilpasset flere ulike språk. Det er også noen som sier de allerede har deltatt ved en annen anledning. Et av de første spørsmålene er flight nummer, og Bungula hjelper dem som spør med å svare. 

En dame svarer “jeg tror flyet vårt skal boarde snart” og peker mot gaten. Bungula svarer med et smil “du kan prøve?”. Hun smiler og tar brettet og sier hun skal gi det et forsøk. Det tar ikke lang tid før han har delt ut alle nettbrettene. 

De første nettbrettene som blir levert tilbake bruker han til å spørre et par til på samme gate. Han ønsker alle han prater med en god reise, også de som takker nei til å delta. Når han har mottatt nok svar og fått alle nettbrettene tilbake, beveger vi oss videre til neste gate. 

Vi besøker Bungula på ettermiddagen, da det vanligvis er relativt mange avganger og dermed mange reisende. Men det er ikke alltid tilfelle. 

“Det er ikke alltid like mange reisende å spørre, og av og til blir det veldig stille. Da sitter folk litt mer spredt, gjerne på en av cafeene eller restaurantene og venter på neste flyvning. Da får vi gjerne ikke spurt like mange av gangen.” 

I det vi beveger oss videre fra gate til gate, møter vi på en annen kollega som forteller om forsinkelser på en avgang. Forståelig nok, er ikke disse like tålmodige. 

“Når det er forsinkelser og folk er litt lei, er det som oftest litt vanskeligere å få folk til å svare. Men de er fortsatt høflige.”

Som intervjuer på Oslo Gardermoen identifiserer du deg og den du jobber for med ID-kort. Siden undersøkelsen gjennomføres av intervjuobjektene selv på nettbrett, kreves det relativt lite dialog mellom intervjuer og reisende. 

“Det er egentlig ganske enkelt, og krever lite språk. Fordi jeg har ID-kort, trenger jeg ofte ikke introdusere meg så mye heller. De stoler nok litt mer på folk her inne på flyplassen, enn ellers i samfunnet, ettersom du må gjennom sikkerhetskontrollen.” 

Avslutningsvis svarer Bungula på spørsmål om hva den største forskjellen er mellom å jobbe som intervjuer på Oslo Gardermoen og andre prosjekter, som for eksempel på buss:

“Den største forskjellen er at på Oslo Lufthavn er jeg inne. Det er deilig nå om vinteren eller når det er dårlig vær. Men motsatt når det er sommer og sol. Reisende på Oslo Lufthavn er også nesten alltid blide og i godt humør. Av og til tenker jeg at nå vil jeg også reise!”

Andre artikler du kan være interessert i

Se alle artikler

Prisdryss på Analysedagen 2024

Tre priser ble delt ut i år, Årets innovatør, Årets talent og selveste rosinen i pølsa, Årets markedsanalytiker.

Bransjestemmer, Jobb-karriere

Ny giv i analysebransjen: Et intervju med Cecilie

Rett før sommeren startet Cecilie i ny jobb som leder for Public Affairs i Ipsos. Analysen har tatt en prat med…

Bransjestemmer, Jobb-karriere

Nominér til årets priser – frist 28/10

Analysedagen 2024 går av stabelen 7. november i år på Oslo Event Hub, og det blir selvsagt delt ut priser! Vi…

Bransjenytt, Jobb-karriere