Bli med Marianne på jobb

Analysen har blitt med intervjuer, Marianne, på jobb. Vi har rett og slett “intervjuet intervjuerne”, slik at dere lesere også kan få en bedre forståelse av hvordan de jobber.

Natalie Melleby

I redaksjonen for analysen.no og salgs og markedssjef i Norstat

Intervjuet er et grunnleggende verktøy for å forstå markeder og ulike målgrupper

Intervjuer utgjør en essensiell del av den informasjonen bedrifter samler inn og bruker i sin virksomhet. Det hjelper dem med å forstå målgruppens perspektiv og gir en dypere forståelse av deres opplevelser. Intervjuer kan også hjelpe bedrifter med å forstå markeder og ulike målgrupper, og for å identifisere trender og mønster i folks oppførsel og holdninger. For å få slik kunnskap er det mange tannhjul som må snurre i takt. Nå skal jeg ta en prat med et av de kritisk viktige tannhjulene. 

Personlige intervjuer med reisende 

Vi i Norstat benytter oss av en rekke ulike metoder for å samle inn data på vegne av våre kunder. En av disse er personlig intervjuer med folk som er på reise og som for eksempel befinner seg på en buss, en båt eller en flyplass. 

Hvem er intervjueren?
Jeg skal snakke med Marianne. Marianne er 59 år, og kommer opprinnelig fra Nederland. Hun har vært bosatt i Norge siden 1989 med sin norske mann, som hun møtte i Norge før hun flyttet hit. Marianne har utdanning i reiseliv, og har jobbet mesteparten av sin arbeidskarriere i 29 år på den Nederlandske ambassaden i Oslo. 

En fleksibel jobb som intervjuer

Jeg møter Marianne utenfor Narvesen på Nationaltheateret stasjon en onsdag morgen. En dame med turkis Norstat vest kommer smilende mot meg. Hun har egentlig jobbet sine vakter denne uken, men tar på seg en ekstra for å la seg intervjue. 

På spørsmål om hvorfor hun begynte i jobben som intervjuer, sier Marianne at det var tilfeldigheter som gjorde at hun havnet akkurat hos Norstat, men at hun ønsket å trappe ned arbeidsmengden, tilbringe mer tid hjemme og ha mer fleksibilitet.

“Jeg var på Gardermoen og skulle ut å reise. Plutselig fikk jeg øye på noen som gikk rundt med nettbrett og stilte folk spørsmål. Da tenkte jeg at dette kunne jo jeg også gjøre”.

Etter å ha undersøkt litt, fant hun ut hvem som den gangen gjorde undersøkelser på Oslo Lufthavn (OSL). Marianne tok kontakt og dro på jobbintervju og har nå jobbet som intervjuer siden 2018. Da Norstat overtok avtalen på OSL var Marianne selvfølgelig med over til Norstat.

“Jobben passer meg veldig bra, og jeg liker den skikkelig godt. Men jeg ikke jobbe, jeg gjør det fordi jeg synes det er gøy.” 

Marianne gjør de nødvendige forberedelsene før hun skal entre T-banen

De aller fleste lar seg intervjue 

I dag har Analysen fått mulighet til å være med Marianne på jobb på en av T-banens linjer. Før T-banen kommer sørger Marianne for å ha nettbrettet klart, og fyller inn nødvendig informasjon om hvilken linje, hvilket stopp hun går på og nummeret på t-banen, som hun først får øye på når T-banen kommer. Vi går på en vogn, og Marianne begynner med en gang å intervjue første passasjer hun får øye på som er ledig. 

“Hei, god morgen. Jeg jobber for Norstat, og gjør en undersøkelse for Opinion på vegne av Ruter. Ruter er veldig opptatt av å vite hvordan du opplever denne turen. Har du mulighet til å svare på noen spørsmål, det tar kun et par minutter.” 

Dette sier hun med en varmt smil, og en vennlig fremtoning til alle hun snakker med. De aller fleste hun spør sier ja. Noen få svarer høflig “nei, jeg tror ikke det.”, eller så snakker de ikke norsk. Marianne tar hensyn til de som er opptatt og går videre til neste rad med passasjerer. Noen følger litt spent med på hva som skjer. Det er flere som tror det er kontroll og finner frem mobilen for å vise billett. 

Når har vi kommet oss til Majorstuen vil Marianne at vi skal gå videre til neste vogn fordi vi ikke har fått nok respondenter på denne strekningen. Vi går av T-banen og skynder oss til vognen foran. Når t-banen begynner å kjøre, fortsetter hun å spørre passasjerer om de vil delta i undersøkelsen helt frem til hun har riktig antall. Da setter vi oss ned på en rad med ledige seter så hun kan ta nødvendige notater. 

En variert arbeidshverdag 

Noe av det Marianne liker best med jobben som intervjuer er variasjon i arbeidshverdagen, møtet med andre mennesker og muligheten til å oppleve nye steder hun ellers kanskje ikke ville dratt til. 

“Hver dag er det noe nytt, og ingen dag er lik. Jeg møter så mange forskjellige, for det meste veldig hyggelige mennesker som jeg blir glad av. Noen vil gjerne slå av en prat, spesielt litt eldre, og hvis jeg har tid så gjør jeg gjerne det. Noen ganger får jeg høre hele livshistorien deres!” 

En vakt for Marianne er normalt på 6,5 time. I løpet av denne tiden skal hun rekke så mange linjer som mulig og få en effektiv arbeidsdag. Det er viktig med en god representativitet så Marianne må bytte til en ny linje for å finne nye respondenter hun skal intervjue. 

Folk er stort sett hyggelig og ønsker å bidra med sin mening

På spørsmål om hva slags utfordringer hun møter på i jobben, svarer Marianne: 

“Når ting ikke går etter planen. Og sure folk, men da må jeg bare være hyggelig tilbake. Noen ganger viser de bare hånden” sier hun, samtidig som hun illustrerer ved å vise frem håndflaten som signaliserer “stopp”. 

Heldigvis er det stort sett hyggelige mennesker Marianne møter når hun er på jobb for å intervjue passasjerer. Det er jo tross alt for at tilbudet til dem som benytter seg av det kan bli bedre, at intervjuere som Marianne gjør denne jobben på vegne av Norstat sine kunder. Noe å tenke på neste gang du blir spurt om å delta i et intervju, om det er på buss, T-bane, i en butikk eller på en flyplass. 

Andre artikler du kan være interessert i

Se alle artikler

TINE kickstarter innsikts-året 2024

TINE kickstarter året med sterke nyansettelser i innsiktsavdelingen.

Bransjenytt, Jobb-karriere

Jobb-bytte: Fra forsikring til mobilitet!

Vi har den gleden av å presentere en analytiker som har brukt mange år på å arbeide med tall, statistikk og…

Bransjenytt, Jobb-karriere

Fra prosjektledelse til analyse: Karoline Wee’s overgang til Aller Media

Karoline Wee tar snart fatt på sin nye rolle som markedsanalytiker hos Aller Media, etter å ha jobbet som Senior Prosjektleder…

Bransjestemmer, Jobb-karriere