Hvordan jobber TV 2 med å nå de unge med nyheter?

TV2.no har raskt blitt en av Norges største nyhetskontoer på TikTok, men hvordan jobber de aktivt med å øke tilliten hos en skeptisk målgruppe?

Agnethe Karlsen

I redaksjonen for analysen.no og konsulent i Kantar Media.

Foto illustrasjonsbilde: Daniel Kondrashin

På Strategi- og analyseforeningens frokostseminar i februar delte Pernille Gunnes og Maria Rud Halvorsen spennende innsikt om hvordan de jobber med de unge som målgruppe. Analysen har tatt en prat med dem i etterkant for en oppsummering til inspirasjon og nytte for flere.

Fv: Maria Rud Halvorsen, Ung-journalist i TV 2 og Pernille Gunnes, SoMe-ansvarlig i TV 2 Nyhetene

Tusen takk for spennende innsikt i hvordan dere jobber med unge som målgruppe. For de som ikke var på frokostseminaret, kan dere oppsummere det dere presenterte?

– Da vi bestemte oss for å satse på TikTok var det fordi vi mente det var helt nødvendig for å være relevant for den yngre målgruppen. Gjennom hyppige videopubliseringer og live-innslag på TikTok har vi blitt en av Norges største nyhetskontoer. Vi bruker også plattformen til å få unge inn til våre egne plattformer, som TV2.no. Men vi merker også at vi har noen utfordringer med å få unges tillit på TikTok. Derfor tester vi flere tiltak for å prøve å møte denne utfordringen.

Kan dere fortelle litt mer om utfordringene, og hvordan dere jobber med dette?

– Algoritmene på TikTok er definitivt en faktor for unges lave tillit på plattformen. Det er et høyt volum av innhold, og det er krevende å skille hva som er ekte og ikke for brukerne. Derfor er vi nøye med å verifisere videoer og bilder vi bruker, og vi har også forklart brukerne hvordan de selv kan verifisere.

Samtidig er det mange som ikke forstår våre redaksjonelle valg. Dette kan for eksempel være hvorfor vi velger å identifisere noen i en sak, men ikke i en annen sak. Derfor jobber vi nå med et prosjekt på både SoMe og TV2.no hvor vi forklarer hvordan vi jobber.

Hvordan jobber dere med unge som målgruppe?

– Vi jobber målrettet og innsiktsbasert med å nå unge. Vi har dialog med unge gjennom kommentarfeltene på sosiale medier, og gjennom fokusgrupper. I tillegg er innsikt om unge fra aktører som Opinion og Kantar Media et viktig grunnlag når vi bestemmer oss for hvilke temaer vi skal dekke, hvordan vi formulerer oss og hvilke plattformer vi velger å være på.

Kan dere fortelle litt mer om hvorfor de unge er en “skeptisk målgruppe”?

– Unge har uendelig med kilder til informasjon, og vi merker godt at vi ikke alltid er kilden de stoler mest på. Dette ser vi blant annet i kommentarfeltene hvor unge stiller spørsmål ved hvilke bindinger vi har, og om vi for eksempel tar side i ulike konflikter i verden. Derfor ønsker vi å vise at vi er en pålitelig kilde på TikTok og andre plattformer. Noen av tiltakene vi gjør er å forklare redaksjonelle avgjørelser gjennom video eller ved å svare på spørsmål i kommentarfeltene.

Dere snakket på frokostseminaret om at arbeidet med de unge på TikTok har en overføringsverdi til andre plattformer i TV 2. Kan dere si litt mer om det?

– Vi tester både formatet og formidlingen vi bruker på TikTok på TV2.no. Det vil si at vi publiserer korte videoer i høydeformat i en innpakning som ligner på den vi har i sosiale medier. Vi benytter oss også av TikTok som en plattform for å få inn tips, se hva unge bryr seg om og plukke opp trender som igjen kan bli saker på de andre plattformene våre.

Trender kan være alt fra drøye russesanger til meningsvideoer og såkalte “story times”, som på godt norsk oversettes til historiefortelling. Dette er videoer hvor brukerne forteller om en historie eller opplevelse fra livet – som gjerne skaper reaksjoner eller blir snakkiser. Noen ganger blir vi tagget i videoer fordi folk er interesserte i at vi lager saker om det, mens andre ganger finner vi sakene fordi SoMe-reporterne bruker mye tid i appen.

Vi har forsøkt å gjøre veien fra tips til sak kortere, hvor Ung- og SoMe-gruppen videresender tipsene til for eksempel TV2.no-redaksjonen som vurderer saken videre.

Til slutt, har dere noen tips eller råd til de som jobber med eller er interessert i unge som målgruppe?

– Det er masse god innsikt tilgjengelig om unge. Bruk den! Man må også tilbringe tid på plattformene unge er på for å forstå hva de er interessert i og hvordan de konsumerer innhold. Det er også viktig å ta unge på alvor. De er en samfunnsinteressert gruppe som ønsker god informasjon om verden rundt seg, men det må være i et format de liker.

Andre artikler du kan være interessert i

Se alle artikler

AI og menneskers rolle i kvalitativ forskning

Rollo McIntyre, leder for innovasjon i kvalitativ metode hos Ipsos Global, delte erfaringer med bruk av AI på Analysedagen 7. november.

Fagartikkel, Teknologi, Tema-artikkel

Hvordan blir årets julehandel?

Nordmenn går en lysere førjulstid i møte, med økt kjøpekraft og optimisme. Men hvor mye penger kommer nordmenn til å bruke…

Bransjenytt, Tema-artikkel

Syntetiske data: en suksesshistorie fra NAV

På Analysedagen fortalte Anders Marstrander fra NAV og Aileen Hay fra twoday hvordan de har utviklet og implementert syntetiske data i…

Fagartikkel, Tema-artikkel