Annonse

Advertisement

De unge verner om den dyrebare, eksklusive tiden sin – som fortsatt domineres av sosiale medier.

Den 5. juni lanserte Kantar Media årets Medietrender Ung (15-24 år). Selv om vi vet at de unge bruker mye tid på sosiale medier, viser årets undersøkelse flere påfallende funn – blant annet redusert tilstedeværelse på enkelte medier, fortsatt enorm bruk av TikTok, og samtidig knapphet på tid.

Agnethe Karlsen

I redaksjonen for analysen.no og konsulent i Kantar Media.

Nedenfor presenteres et utdrag av hovedfunnene i korte trekk, i tillegg til et avsluttende spørsmål til Jonas Østnes, leder for Medietrender Ung.

Alle unge er ikke like

Vi snakket litt om det i fjor, og vi fortsetter å snakke om det i år: Alle unge er ikke like. Det vil si at selv om de som gruppe har mange fellestrekk, og det fortsatt er relevant å se på unge som én målgruppe, har de også svært ulike medievaner, preferanser og interesser.

Ambivalent forhold til skjermtid og tid

Som gruppe er det en tydelig enighet blant så mange som 8 av 10 i alderen 15–24 år om at de gjerne skulle brukt mindre tid på mobilen. I samtaler med unge uttrykker mange et behov for å logge av eller sette grenser – men likevel er det vanskelig å la være. Som en av informantene sa:

«Skjermbegrensning har ingen effekt på meg. Jeg bare utsetter og utsetter de 15 minuttene som kommer opp på skjermen. Og da henger jo alt seg opp hvert 15. minutt, og jeg sitter bare der …»

– Kvinne 24 år

Det som er interessant her er at de unge, til tross for at de omtaler tiden sin som knapp og som en ekstrem tidsklemme det bare eksisterer små marginer for å nå inn til kjernen av hva de er opptatt av – aksepterer de å bruke mer av tiden sin på å vente på at skjermbegrensningen oppheves.

Sosiale medier dominerer fortsatt hverdagen

Tro det eller ei – til tross en viss nedgang i bruken av sosiale medier blant 15-24-åringene er det fortsatt de som bruker sosiale medier mest daglig. TikTok er nøkkelplattformen, både for underholdning og som informasjonskilde. Snapchat og Instagram følger også tett etter en kinesiske appen.

Sosiale medier oppleves generelt for de unge, som noe veldig verdifullt – ikke bare for underholdningens del, men også for nyheter:

«Det å få nyheter på sosiale medier er lettere. Man er allerede på sosiale medier, og skjer det noe som er verdt å få med seg så får jeg det opp på TikTok den neste halvtimen. For eksempel da trikken kjørte inn i Eplehuset, da fikk jeg opp det på TikTok 10 minutter senere. Hadde jeg måtte gått inn på en avis for å sjekke så hadde jeg ikke fått det med meg samme dag.»

– Mann 19 år

TikTok vinner de unge

6 av 10 unge bruker TikTok daglig. Ser vi på tallene for ukentlig (63 %) og månedlig bruk (64 %) med så vil det si at – enten så bruker de TikTok daglig, eller så bruker de det ikke. Når vi snakker med de unge om appen er det ikke overraskende at de forteller om det å bli oppslukt i noe:

«TikTok føler jeg er verst for avhengigheten. De er veldig gode på å fange oppmerksomhet. Så fort jeg oppdager det sletter jeg appen, men ender ofte opp med å laste det ned igjen.»

– Mann 22 år

Også foran Stortingsvalget til høsten vinner sosiale medier

… og heller ikke overraskende: TikTok. Blant de som sa at de kom til å bruke sosiale medier (60 %) til å oppdatere seg på norsk politikk foran Stortingsvalget til høsten, oppga 58 % i alderen 15-24 år at de kom til å bruke TikTok.

I samtaler med målgruppen beskrives dette både som sykt (!!!) og convenient. De unge er en kompleks målgruppe hvor det eksisterer flere ulike meninger. Noen heller mer mot å bruke nyhetsmedier, partiprogrammer og partienes egne nettsider. Mens andre er helt i den andre enden av skalaen ved at de er positive til TikTok sine egenskaper rundt det korte og informative formidlingsformatet – også når det gjelder politikk.

Jonas, utover noen av hovedfunnene presentert over, er det andre ting du i korte trekk vil trekke fram som unikt blant 15-24-åringene?

Jonas Østnes, Konsulent i Kantar Media og leder for Medietrender Ung

Jeg har vært så heldig å få jobbe med medietrender ung i 7 år nå og jeg slutter ikke å bli overrasket over hvor reflekterte de unge vi snakker med faktisk er. De kan jo til tider være veldig selvsikre og bestemte i meningene sine, men det er bare befriende.

Når det gjelder årets gjennomføring så registrerer vi jo en generell nedgang i bruk av de fleste medieplattformer blant unge mellom 15 og 24 år. Sosiale medier brukes noe mindre enn i fjor, det strømmes mindre, nettavislesing faller – og tradisjonelle medier som radio og TV er på et fortsatt lavt nivå. Nedgangen er ikke dramatisk, men spørsmålet er om at peker mot en ny bevissthet om at unge faktisk ønsker å logge av.

Samtidig syntes jeg både det er litt spennende og litt skummelt å se hvor viktig TikTok faktisk har blitt for de som bruker det (for vi må heller ikke glemme at faktisk 40 % av de unge ikke er brukere). De norske mediene er i stor grad avhengig av TikTok (og andre sosiale medier) for å nå ut, og det blir stadig vanskeligere å få unge til de norske medienes egne plattformer – Og dette synes jeg er den skumle biten. Men norske medier har stått ovenfor utfordringer før, og jeg heier på at de fortsatt skal klare å holde de unge informert om de viktige tingene som skjer i samfunnet.

Annonse

Advertisement

Annonse

Advertisement

Andre artikler du kan være interessert i

Se alle artikler

Likhet, skeivhet og statistikk i analysebransjen

Det er Pride-måned. En tid for kjærlighet, inkludering og mangfold. Det er også en anledning til å reflektere: Hvordan står det…

Bransjestemmer, Tema-artikkel

Faglige bobler med Diplom-Is

Lær om den vellykkede Gullpinne-kampanjen til Diplom-IS

Bransjestemmer, Fagartikkel, Tema-artikkel

Norges demografiske fremtid: Mangfoldig innsikt

I kvalitative metoder er svarene og analysene vi gjør helt avhengige av hvem vi snakker med. I ethvert kvalitativt prosjekt må…

Bransjestemmer, Tema-artikkel