Klar for høstens analysemysterier!

Håper dere alle har hatt en fin sommer enten dere var på hytta, hjemme eller et sted i det store utlandet. Det er viktig å koble av og gjøre ting på litt andre måter en gang iblant, og sommerferien gir oss den muligheten. Når jeg tar meg tid, eller bruker tiden på andre måter enn det jeg gjør i en travel hverdag, ser jeg også at det kan være enklere å se ting fra nye ståsteder. Plutselig finner man noen nye løsninger!

Anita Lynne

Styreleder i Strategi- og analyseforeningen og Kvalitativ leder i Respons Analyse

Nye løsninger og nye måter å gjøre ting på er viktige stikkord for oss som jobber i analysebransjen. KI har for lengst gjort sitt inntog og er blitt et kraftfullt verktøy for å automatisere mange prosesser. Allikevel er det fortsatt vi som må stille de riktige spørsmålene og bruke innsikten på en måte som gir mening. Dette ser vi allerede er i ferd med å føre til et tydeligere skille i analysebransjen som nok bare vil forsterke seg: Skillet mellom de byråene som rendyrker de mer automatiserte prosessene, og de som fortolker og rådgir. Konsulenthusene ser muligheter innenfor analyseområdet, de er allerede gode til å omsette innsikt til konkrete tiltak, så vi vil nok også møte større konkurranse derfra i tiden som kommer.

Vi som forening synes derfor det nå er særlig viktig å tydeliggjøre analysebransjens standarder, og hvilke kjøreregler vi som bransje forholder oss til. I den forbindelse har vi satt ned en tverrfaglig komite som har representanter fra alle de store analysebyråene i Norge. Siktemålet er å samle de felles standardene og formidle dem på en klarspråklig og brukervennlig måte. Dette vil også kunne brukes som et kvalitetsstempel inn mot kunder for å vise at det å ha et sett med kjøreregler gjør at resultatene som kommer ut på den andre siden gir økt datakvalitet.

I høst ønsker også SAF å tilby medlemmene sine kompetanseheving gjennom ulike kurs og workshops. Først ut er den sagnomsuste Erwan de Montigny aka Mister Conjoint. Han inviterer til en heldagsworkshop hvor du vil få vite hvordan du i praksis kan anvende, gjennomføre og selge inn MaxDiff og Conjointanalyser.

Og apropos workshop – ønsker du å bli skikkelig rå på workshop? Rett og slett bli en bedre strategisk sparringspartner, ja da kan vi tilby deg en MasterClass med Kristine Kjeldsen som gjør at du vil kunne kjøre workshops med selvtillit og engasjement. Til disse to kursene er det bare å melde seg på da det er begrenset med plasser!

Høsten byr også på Folks Medievaner 26 september, og denne gangen er det blant annet Danby Choi som skal få riste litt i oss og fortelle oss hvorfor kidsa er drittlei politisk korrekthet. Sist, men ikke minst har vi selvfølgelig Analysedagen (MAD), så sett av 7 november allerede nå!

Badetøyet blir kanskje ikke like hyppig tatt i bruk fremover, i stedet bretter vi opp ermene og dykker inn i høstens analysemysterier. La oss likevel huske på å ta noen pauser innimellom for å hjelpe oss å tenke nytt og se ting fra andre vinkler. Da tenker jeg at dette kan bli en riktig så fin analysehøst!

Hilsen
Anita Lynne – Styreleder i Strategi- og analyseforeningen, og resten av teamet!

Andre artikler du kan være interessert i

Se alle artikler

Fra ZERoh! til suksess på 11 år!

Lerum har i 11 år jobbet systematisk med innsikt, innovasjon og utvikling av nye merkevarer for å gjøre ZERoh! til en…

Bransjestemmer

Finansiell inkludering i bank – det handler om å se og forstå

Over én million mennesker i Norge er innvandrere eller norskfødte med innvandrerbakgrunn. Hvordan opplever disse møtet med norske banker? Fra en…

Bransjestemmer, Fagartikkel, Tema-artikkel

Skann og betal

– På Analysedagen fikk vi presentert REMA 1000s erfaringer med å drive innovasjon i norske dagligvarebutikker

Bransjestemmer