Folks Medievaner 2024
Du får innsikt i de siste medietallene og hva som skjer med atferd og konsum akkurat nå.
Folks Medievaner har stått på møteplakaten i 33 år og er en viktig arena for alle som jobber med medier, markedsføring og kommunikasjon. Folks Medievaner er en formiddag for inspirasjon, nettverksbygging og gir et viktig grunnlag for å utforme gode markedsplaner.
Tid: 26. september – kl. 08:30 – 13:00
Sted: VG-auditoriet, Akersgata 55 i Oslo.
Dette blir en innholdsrik formiddag med blant andre Danby Choi fra Subjekt, som skal få riste litt i oss og fortelle hvorfor kidsa er drittlei politisk korrekthet. Analysesjef i Kantar Media, Knut-Arne Futsæter presenterer som vanlig de aller siste tallene, og tegner et bilde av medielandskapet i dag. Fra NRK kommer kvalitativ analytiker Vegard Tveito, og deler over 10 år med innsikt om de under 30. AI-sjef Marcus Husby fra VG skal snakke om AI og journalistikk. Fra Ove R. Christensen i Schibsted får vi høre hva de har lært om oppmerksomhet. Hilde Norddal fra Amedia kommer for å snakke om redaktørstyrte medier, Steffen Raben skal snakke om bruksmønsterene på Snapchat, og Høyskolelektor ved Høyskolen Kristiania, Dag Inge Fjeld påpeker viktigheten av flanker, enten det er budskap, merkevarer eller medier.
PROGRAM:
9:00 Dagens konferansier er Heidi Thomassen – hun skal lose oss stødig gjennom programmet
Heidi er analyseansvarlig i Bauer Media. Hun har lang fartstid i innsikts- og mediabransjen, og har blant annet jobbet i selskaper som MediaCom, IUM, Opinion, Carat og Egmont.
9:05 De store medietrendene
– Knut-Arne Futsæter, Research director i Kantar Media
Knut-Arne gir deg den store oversikten over nordmenns mediebruk – hva er de viktigste trendene? Analysene vil bygge på de offisielle medieundersøkelsene og andre medieundersøkelser fra Kantar Media.
Knut-Arne Futsæter er research director i Kantar Media og faglig ansvarlig for de offisielle mediemålingene. Han har vært sentral med å utvikle mediemålingene i Kantar Media, og analyserer både norske og internasjonale medietrender. X/Twitter: @Futsaeter, linkedin.com/in/knutarne/
9:30 NRK deler over 10 år med innsikt om de under 30
– Vegard Tveito, Kvalitativ analytiker i NRK
NRK har i over 10 år gjort egne undersøkelser på livet og medievanene til unge folk. Hvordan har de unge forandret seg på disse årene, og hva er likt? I denne sesjonen går Vegard Tveito fra NRK analyse igjennom over 10 år med data om alt fra det viktigste de unge vil utrette i livet til hva som er yndlingsserien deres.
Vegard Tveito er kvalitativ analytiker i NRK, som betyr at han snakker med folk for å finne ut hvorfor de gjør som de gjør. Han har mastergrad i teknologi, innovasjon og kunnskap fra samfunnsvitenskapelig fakultet på UiO, men bruker den på å snakke med folk om hvorfor de liker Friends.
9:55 Pause – kaffe/te og benstrekk
10:10 – 5 ting vi har lært om oppmerksomhet
– Ove Ronny Christensen, Insight & Effect manager i Schibsted
Schibsted har de siste årene lagt stor vekt på å forstå hva som fanger og holder på oppmerksomheten. Gjennom omfattende effektstudier, analyser av benchmarkdatabase og dyp innsikt har vi identifisert fem avgjørende faktorer. Dette innlegget oppsummerer de viktigste funnene og gir deg nøkkelen til å skape mer effektive kampanjer.
Ove R. Christensen er Insight & effect manager i Schibsted og har en lang fartstid innen markedsanalyse og markedsføring fra tidligere roller i Aftenposten og Telenor.
10:30 Hvordan være til stede på annerledes-mediet Snapchat
– Steffen Rabben, Nordisk salgsleder for Snapchat
Steffen skal snakke om bruksmønstrene på Snap, og hvilke type innhold som både deles og konsumeres mest. Han vil også vise til caser på hvordan annonsører kan skape verdi med tilstedeværelse for sine merkevarer.
Steffen Rabben er nordisk salgsleder for Snapchat, og har jobbet med å øke Snapchats tilstedeværelse i Norden de siste 7 årene. Før dette var Steffen 7 år i Google hvor fokuset var på performance annonsering for de største mediebyråene. Han har også vært på topp 10 lister over de største norske salgstalenter hos E24, samt Under 40 år talenter hos DN.
10:50 Den underkommuniserte betydningen av å starte i flankene
– Dag Inge Fjeld, Partner i BTF Innsikt og Høyskolelektor ved Høyskolen Kristiania
Når nye medier og fenomener blir til suksesser, skyldes det at et underliggende behov blir adressert på en måte som de store mediene ikke har incentiver til å dekke. Teknologi forsterker nisjene, og løser ubalansen i dekning som målgrupper føler deres sak har. Dersom noen forretningsutvikler. Ytterpunktene bør studeres nøyere, og bør betraktes som laboratorium for konseptutvikling.
Med utgangspunkt i data fra Kantar Forbruker & Media og Sosioraster gjennom 22 år vil Dag Inge Fjeld drøfte hvilke ytterkanter som muligens vil være store nok fremover til nye provoserende mediekonsepter.
Dag Inge Fjeld er partner i BTF Innsikt og høyskolelektor på Høyskolen Kristiania
11:20 Pause – stående lunsj og mingling
11:50 AI – fra hype til handling
– Marcus Husby, Redaksjonssjef for AI i VG
Det er mye snakk om at AI vil endre alt, men for VG i 2024 er denne endringen allerede i gang. Redaksjonssjef for AI i VG, Marcus Husby, skal fortelle om hvordan landets største avis er i ferd med å bevege seg fra å være “digitalførst” til å bli en AI-først nyhetsorganisasjon. Dette skiftet drives av en sterk satsing på intern innovasjon, integrering av ulike AI-verktøy i journalistiske prosesser, og opplæring av alle VGs redaksjonelle medarbeidere.
Marcus Husby har jobbet i over ti år i VG, nå som redaksjonssjef for AI. Han har tidligere vært nyhetssjef i Dagens Næringsliv og journalist i Se og Hør og Trønder-Avisa.
12:10 Redaktørstyrte medier – vårt demokratiske immunforsvar
– Hilde Norddal Konserndirektør Amedia annonse
Falske nyheter kan spres til Norge på sekunder i globale sosiale medier. Aldri før i historien har kampen om folks tid, tillit og betalingsvilje vært tøffere. Norske redaktørstyrte medier spiller en helt avgjørende rolle som vårt demokratiske immunforsvar. Derfor er annonsering i norske aviser bærekraftig på så mange måter.
Hilde Norddal har hatt ulike lederroller i mediebransjen over flere år og har de tre siste årene vært konserndirektør for annonse i Amedia. Amedia er Norges største utgiver av redaktørstyrte medier. Hun har også vært 12 år i Schibsted og videre ble det fire år i Vipps der hun fikk være med på en forenklingsreise i verdensklasse. Motivasjonen nå er stor for å jobbe med det viktige samfunnsoppdraget til redaktørstyrte medier og det er nå viktigere enn noen gang at vi klarer å finansiere journalistikken gjennom å hjelpe kundene å nå sine mål.
12:30 Kidsa er drittlei politisk korrekthet
– Danby Choi, Sjefredaktør i Subjekt
Danby Choi har stått i mange stormer. Likevel er han en av landets mest populære debattanter, blant mange anerkjent for å si det som er politisk ukorrekt. Selv om målet aldri er å være kontrær i seg selv, mener han det ofte nok finnes grunner til å ikke blåse med vinden. Dette mener han også gjør seg bemerket i publikums preferanser. Da han deltok i Spillet, ble han landets mest populære realitydeltager i programmet, ifølge TV 2s undersøkelse. Dette til tross for at han spilte kynisk. Han mener publikum er lei av deltagere som «gjør seg til» på tv for å fremstå mer ærlige, men at å spille spillet slik man spiller spill i virkeligheten, er noe folk kjenner seg bedre igjen i, og som er lov. Hans avis, Subjekt, er heller ikke redd for å publisere det som i utgangspunktet er upopulære meninger. Likevel, mener han, er folk glad i avisen for å ta opp tematikk andre medier kvier seg for. Choi mener pendelen har snudd, og at publikum er blitt både medietrente og sjangerbevisste. At man heller ønsker ærlighet og fakta, fremfor politisk korrekthet og følelser. I foredraget går han inn på hvorfor ytringsfriheten nå veier tyngre enn «woke» og «kanselleringskultur» blant allmennheten.
Danby Choi er sjefredaktør i Subjekt som han grunnla i 2013. Han er tidligere kunstanmelder i Aftenposten og spaltist i Dagbladet, og har erfaring som journalist og nettredaktør i blandt annet NRK P3 og Natt og dag. I 2023 kom han ut med bestselgeren «Kanseller meg hvis du kan»
13:00 Konferansier Heidi Thomassen oppsummerer og avrunder
Programkomiteen for Folks Medievaner 2024 består av:
Heidi Thomassen (leder), Bauer Media – Hanna Sandström, Schibsted Norge Annonse – Alexander Eidsæter, Kantar Media – Anita Lynne, Respons Analyse
i samarbeid med:
Våre hovedsponsorer: