Pål Listuen.
Hvordan ble det Pålstat?
Jeg opplever at navnet mitt symboliserer tillit, engasjement og ikke minst kvalitet. De fleste i bransjen forstår ganske raskt hva selskapet driver med når jeg sier Pålstat. Imidlertid vil jeg bare bruke Pålstat i morsomme øyemed. Ideen fikk jeg av en av mine gode venner innenfor bransjen og æren krediteres denne! Du vet hvem du er, så TUSEN TAKK.
Hva skal Pollstat drive med?
Pålstat skal bli toneavgivende på mobilvennlige undersøkelser og design på online undersøkelser. Vi har glemt respondentene litt med tanke brukeropplevelser.
- Vi må gjøre det spennende, mere morsomt og engasjerende hvis vi skal få folk til å svare på undersøkelser i fremtiden.
- Vi må tenke på hvordan et spørsmål ser ut i forhold til en mobilskjerm og gjøre det enkelt å trykke på de ulike svaralternativene.
- Vi må tenke på de som er venstrehendte. De holder en telefon annerledes enn vi høyrehendte.
Hva tror du er fremtiden?
1 av 3 svarer på onlineundersøkelser via sin mobiltelefon i dag, uten at vi har gjort veldig mye for å endre på layouten på undersøkelsene våre. Noen selskaper presenterer fortsatt multigrider hvor man må trykke på minibuttons for å kunne avgi sitt svar, eller det kreves at svar avgis via en PC/Mac. Dette er ikke veldig holdbart i 2016 og spesielt ikke for de unge.
Vi lever i en tid der mobiltelefonen er vårt liv. Dermed må også markedsundersøkelser tilpasses dette formatet. Pålstat skal selvsagt levere på de tradisjonelle metodene som telefon og F2F, men vil fokusere på onlinepanel og mobilvennlighet. Det vil ikke bli mangel på prosjekter i fremtiden, men det vil bli mangel på folk som vil svare. Jeg føler at vi er der allerede nå!
Unge mennesker bruker ikke epost. Vi andre som bruker epost drukner som regel i nyhetsbrev, kundemail og tilbud; hvordan skal vi være synlige i en innboks sammen med 40 andre eposter? Vi har derfor laget noen løfter til våre medlemmer i panelet som vi MÅ holde hellig!
Skal du endre bransjen alene?
Hehe. Heldigvis er jeg ikke alene om dette. Jeg kommer akkurat tilbake fra ESOMAR i New Orleans hvor «alle» snakker om dette temaet. Jeg blir nok den første i Norge som tar dette skikkelig på alvor, men regner med at resten av bransjen henger seg på. Det er viktig at også kunder tør å tenke litt nytt.
Det er på tide å rydde opp i gamle skalaer og gamle formuleringer, selv om man har rapportert dette spørsmålet i 15 år. Mobilen er kommet for å bli og da kan man ikke tenke
PC- fullskjerm. Man må ned på antall tegn, bruke mere bilder og enkle svaralternativer.
Jeg ser også en fremtid der vi inviterer respondentene (folket) mer inn i selve problemstillingen. Man kan for eksempel starte med en liten kvantitativ undersøkelse, opprette noen kvalitative communities, diskusjonsforum, voxpop og livechats og avslutter igjen med en liten kvantitativ undersøkelse. Det finnes også mye adferdsdata der ute så vi trenger ikke stille alle spørsmål om adferd. Mobiltelefonen hjelper oss til å fange opp slike data.
Har du kommet godt i gang?
Jeg må si at jeg har fått en flying start! Jeg fikk et stort prosjekt allerede første uken og da måtte jeg selvsagt gjøre alt selv; være selger, prosjektleder, oversetter, scripter, koder, DP og økonomisjef. Har også betydelig erfaring innenfor koordinering av under-søkelser utover landegrensene og har landet en stor tracker i 7 land som starter nå i oktober.
Nå har jeg endelig fått en ny prosjektleder på plass fra 1. oktober, noe som gjør at livet er blitt betydelig enklere. Vi er nå to ansatte og har selvsagt et mål om å vokse oss større. Vi tror det finnes et rom for en ny aktør i Norge på datainnsamling. Konkurranse i dette markedet er alltid bra, og ved å fokusere på respondentenes brukeropplevelse, tror vi at vi har funnet nøkkelen til hvordan vi skal løse fremtidens markedsanalyse på data-innsamlingsfronten.