Ung i dag

Vi inviterte 3. mars til webinar om den unge målgruppen. Vi fikk høre om hvordan det er å være ung i dag og lærte mer om de unges digitale liv. Få oppsummeringen her.

Heidi Stamgård

I redaksjonen for analysen.no og Fagansvarlig for kommunikasjon i Kantar

Anita LynneYngve karlsenNils Petter strommen eget

F.v: Anita Lynne, Yngve Karlsen, Nils Petter Strømmen, Bendik Mogens

Anita Lynne fra Respons Analyse ledet det digitale publikummet gjennom et spennende program.

Balansekunst for de unge

Først ut var Yngve Karlsen fra Dentsu, som ga seerne en bred inngang til målgruppen ved å snakke om holdninger og interesser hos de unge i dag, blant annet knyttet til bærekraft og miljø, personlig økonomi og medier. Han kunne fortelle at de unge har mange valg de må ta, og at de kan oppleve dette som litt av en balansekunst.

Identitetspolitikk er en hjertesak for de unge

Videre fikk vi høre fra Bendik Mogensen fra Opinion. Bendik fokuserte på de unges engasjement knyttet til identitetspolitikk, likestilling og inkludering. Dette er temaer som har økt i viktighet for de unge de siste årene og nå er de spesielt opptatt av emnene. Seerne lærte at de unge har et ønske om aksept uavhengig av hvem man er og hvordan man ønsker å være, og at de er åpne og aksepterende for at folk selv skal finne ut av hvordan de vil leve.

Utfordringer i medielandskapet for de unge

Avslutningsvis ga Nils Petter Strømmen fra Kantar et innblikk i de unges digitale liv. Han hadde med seg rykende ferske tall om medievanene til 15-24-åringene, og vi fikk blant annet vite hva som er den unge målgruppens viktigste kilde til nyheter, hvilke sosiale medier som er størst og hvilke nettaviser de besøker oftest. Det kom tydelig frem at de unge har et annet mediekonsum enn de litt eldre.

Helt til slutt presenterte Nils Petter utfordringer i medielandskapet de unge navigerer i, med særlig vekt på tre spesielle fenomener som preger mediene de bruker og som nok ikke er helt uproblematiske for den offentlige debatten.

De unges stemmer

Foredragsholderne delte den virtuelle scenen med representanter fra den unge målgruppen som delte tanker om hvordan det er å være ung i dag, hva som preger deres hverdag og hvilke utfordringer de har. Dette ga verdifulle innblikk i de unges liv, og var nok til ettertanke for mange.

Andre artikler du kan være interessert i

Se alle artikler

Slik var Analysedagen 2022: Arena for læring, inspirasjon og relasjonsbygging

Torsdag 3. november samlet 160 kunnskapshungrige bransjefolk seg på Røverstaden i Oslo for å være med på årets største møteplass for…

bransjenytt

4 raske med 5 fine bransjefolk

Vi snakket med fem av deltakerne på Analysedagen 2022 og fikk deres umiddelbare inntrykk. Se video her.

bransjenytt

Slik vokste Pollstat med 150% fra 2020 til 2021

- Det er alltid mulig å gjøre ting annerledes, sier Pål Listuen.

bransjenytt