Slik vokste Pollstat med 150% fra 2020 til 2021

- Det er alltid mulig å gjøre ting annerledes, sier Pål Listuen.

Sara Viken Løvhaug

I redaksjonen for analysen.no og Markedsanalytiker i TINE

I oktober kunne vi lese på Analysen.no at markedsanalysebransjen opplevde en kraftig omsetningsvekst fra 2020 til 2021. Virke deler bransjen opp i to kategorier: Analysebyråene og datainnsamlingsbyråene. Sistnevnte vokste dobbelt så mye som førstnevnte, og aktøren som bidro til den største veksten blant datainnsamlingsbyråene var Pollstat (nå fusjonert med Norstat). 

Pollstat har hatt en formidabel vekst siden selskapet først ble gründet av Pål Listuen i 2016. På den tiden var Pollstat, ifølge Pål selv, “det lille datainnsamlingsbyrået som tok prosjekter ingen andre ville ta”:

– Vårt utgangspunkt var at vi ville bygge et panel med bedre og nye digitale metoder enn det man gjerne bruker i dag, som i hovedsak er gjennom CATI. Vi mente det også var en styrke å rekruttere deltakere til ulike prosjekter via for eksempel sosiale medier istedenfor over telefon, og etter hvert ble vi kjent som byrået som evner å tenke litt nytt og annerledes. Det vi ikke hadde enda, var stor nok størrelse til å konkurrere med de største leverandørene, sier Pål.

Fra liten til stor

Størrelse skulle de snart få. Når koronapandemien bredte seg utover Norge lanserte Pollstat, i kompaniskap med Opinion, den nå velkjente Norsk Koronamonitor. Koronamonitoren, med sine daglige målinger gjennom pandemien, ga Pollstat 25.000 nye panel-medlemmer i 2020. 

– Da hadde vi plutselig et gigantisk panel som kunne konkurrere med de største. Det er ikke så mange paneler i Norge som kan sikre landsrepresentativitet i små målgrupper, men nå ble vi en av dem – panelet vårt hadde like høy kvalitet som de etablerte, men lavere priser og kortere behandlingstid. Dette gjorde at vi på alvor begynte å øke omsetningen, sier Pål.

Les også: Pål Listuen er Årets Markedsanalytiker

I januar 2021 ble selskapet solgt til Opnion Holding AS som videreførte Pollstat som eget datterselskap. 

Fra 2020 til 2021 vokste Pollstats årsverk fra 5 til 17. De nyansatte er en blanding av nyutdannede og folk med lang bransjeerfaring, noe Pål mener er “den perfekte miks”. Gjengen omtaler han som “nærmest en familie”, som sammen jobbet for at Pollstat skulle fortsette å vokse.

Norges dyreste intervjugensere

Det siste året har vært spesielt godt for selskapet som i starten av 2022 ble fusjonert med Norstat. Når Analysen spør Pål hva som bidro til det suksessfulle året, er det spesielt ett prosjekt Pål trekker frem som viktig for veksten i 2021. På vegne av Opinion gjennomførte Pollstat en omfattende studie for Avinor: 10.000 intervjuer på 9 flyplasser i løpet av 1 uke.

– Avinor-prosjektet var spesielt morsomt fordi det lå så mye teknisk planlegging til grunn. Vi måtte lære opp ansatte, det var avanserte spørreskjemaer som skulle ta hensyn til flyvninger og billettnumre, og alle intervjuere måtte bestille politiattest og ikke minst få denne godkjent, sier han.

– Fun fact: Vi måtte også bruke uniform, og jeg kan med ganske høy sikkerhet si at vi ble eiere av Norges dyreste intervjugensere. Alle 100 intervjuere måtte bære mørkegrå gensere, som ble laget i kashmir av en skredder!  

Pollstat-familien består

På spørsmål om hva Pål tror er årsaken til at nyoppstartede Pollstat rakk å vokse så raskt, er det noen nøkkelord som går igjen: Hastighet, få feil og eierskap til prosjektene. 

– Jeg tror det handler om kombinasjonen av en effektiv setup, lite feilretting av undersøkelser og rask levering av resultater. Hos Pollstat kunne alle scripte, alle prosjektledere fulgte sine prosjekter fra A til Å. Det ga mindre feil i undersøkelsene våre og ga de ansatte en sterk følelse av eierskap til, og kontroll over, prosjektene sine. Det gjorde også at vi kunne levere dataen svært raskt etter feltperiode. Og dette gjorde at kundene våre stadig kom tilbake til oss, sier han.

I januar i år ble det klart at Pollstat-familien fusjoneres med Norstat.

– Jeg er veldig glad for at vi ikke har mistet noen fra Pollstat-familien i fusjoneringen med Norstat. Nå er vi helintegrert og jeg tror alle er glad for å bli del av et enda større fagmiljø og den jobbtryggheten Norstat kan gi i kraft av å være et stort selskap, sier Pål.

Sannheter skal utfordres

Med fusjoneringen har Pål fått en ny rolle der han med sin erfaring og sitt nettverk bygger Norstats region Sør, som omfatter all virksomhet syd for Danmark. Hans visjon er klar og ambisiøs: Norstat skal bli den beste dataleverandøren i Europa.

Til bransjen har han noen siste visdomsord om hva som skal til for å skape vekst:

– Sannheter er til for å utfordres. Det er alltid mulig å gjøre ting annerledes! Ingenting er umulig, umulig tar bare litt lenger tid. Vi er for satt og for konservative som bransje. Vi skal fortsette å jobbe med faglig integritet og kvalitet som  er utrolig viktig – spesielt når det gjelder data. Men innenfor de rammene har vi mye å gå på når det gjelder å utforske bruk av teknologi og hastighet i prosjektledelse og gjennomføring, avslutter Pål Listuen

Andre artikler du kan være interessert i

Se alle artikler

Markedsanalysebransjens nære fremtid, kanskje

I september var jeg så heldig å delta på ESOMAR Congress 2024. Dette er ESOMAR sin årlige konferanse hvor foredragsholdere fra…

Bransjenytt, Teknologi

Nominér til årets priser – frist 28/10

Analysedagen 2024 går av stabelen 7. november i år på Oslo Event Hub, og det blir selvsagt delt ut priser! Vi…

Bransjenytt, Jobb-karriere

Møt de nye i styret

– les hva de mener om muligheter, utfordringer og bidrag i bransjen og foreningen! Vi i Analysen har tatt en prat…

Bransjenytt, Bransjestemmer, Jobb-karriere