Fredag 18. juni var det endelig tid for å blåse av Strategidagen for første gang. Ifølge styreleder Rachel Øverås ble Strategidagen skapt med mål om å opprette en faglig arena for foreningens nye fokus på strategi, og den nye medlemsgruppen som har fulgt med det.
Tanken, og drømmen, er at Strategidagen skal bli et vel så etablert konsept som det Analysedagen (MAD) er. Standarden er iallfall allerede satt høyt etter årets fullpakkede program med dyktige bransjefolk!
HVORFOR STRATEGI ER VIKTIG
Leder-favoritten Maria Aas-Eng var dagens konferansier og loset det digitale publikummet gjennom dagen fra scenen på Nationaltheatrets konferansesenter. Sammen med konserndirektører og forretningsutviklere belyste hun hvilke generelle trender som treffer bransjen og hvilke betraktningen toppledere gjør seg rundt utfordringer og suksesser i strategiarbeid.
Det er fortsatt mulig å se Strategidagen! Send en e-post før 2. juli med påmelding og kontaktdetaljer her!
Først ut var den nylig avtroppede Rema 1000-sjefen Trond Bentestuen, som svært engasjerende fortalte om sin lange karriere og de erfaringer han har gjort seg når det gjelder å skape sterke og lønnsomme merkevarer. Foredraget vektlegger den praktiske måten å jobbe med strategi på i en organisasjon, og hvorfor prestasjoner er viktigere enn resultater.
Videre fikk vi høre fra konserndirektøren i Media Bergen, Magnar Øyhovden, som med sine tidligere erfaringer fra Sbanken tydelig fikk formidlet risikoen man tar ved å ikke ha en klar strategi.
BÆREKRAFT OG NORSK INNOVASJON
Neste ut var Stine Lise Hattestad Bratsberg, leder for bærekraft i KPMG Pure Sustainability. Hvis du lurer på hvordan virksomheten din på best mulig måte skal forholde seg til FNs bærekraftsmål, er det ingen tvil om at det er Stine Lise du bør lytte til. Hun er nemlig ekspert på å bruke FNs bærekraftsmål i strategiarbeid både for privat og offentlig sektor, noe hun har oppnådd internasjonal anerkjennelse for.
Så var det Kristian Byes tur til å inntre den digitale scenen fra hjemmekontoret i Silicon Valley. Bye er leder for Innovasjon Norges kontor i Silicon Valley / San Francisco og har brukt de siste 10 årene på å starte to selskaper og bistå en rekke andre som rådgiver og engleinvestor. Fra han lærte vi hvordan vi kan tilrettelegge for at norsk innovasjon kan skalere og ekspandere til nye markeder.
Siste ut før lunsj var Anne Gro Johansen. Johansen jobber som kreativ forretningsutvikler i strategiselskapet Willder. Hun kunne avsløre hva som fører til at en innovasjon flopper eller blir til en suksess.
MER BÆREKRAFT – OG EN UTROLIG LEDERREISE
Dagens andre hovedetappe ble innledet av Respons Analyse-kollegaene Anne Gretteberg Meyer (daglig leder) og Anita Lynne (faglig leder for kvalitativ metode). De ga oss et innblikk i de viktigste funnene fra deres ferske Bærekraftsrapport, som avdekker bedrifters og forbrukeres holdninger og handlinger til bærekraft.
Analysen har tidligere omtalt Bærekraftsrapporten fra Respons Analyse. Les mer om den her.
Det ble mer bærekraft på agendaen når det ble Bærekraftsjefen i Schibsted, Britt Nilsen, sin tur til å snakke om hvorfor bærekraft ikke er et “valgfag” – men en forutsetning for å drive virksomhet og tjene penger.
Dagen ble rundet av med en foredragsholder som mange hadde gledet seg til å høre: Jaan Ivar Semlitsch. Fra Semlitsch fikk vi høre om hans bemerkelsesverdige lederreise gjennom selskaper som McKinsey, Expert Danmark, Statoil, Rema, Dixons Carphones, Elkjøp Nordic og nå Orkla.
Sendingen var tilgjengelig frem til 2. juli, men det er fortsatt mulig å kjøpe tilgang til opptak av enkeltforedrag. Ta kontakt ved å sende en e-post her!