Strategidagen 2023

11. mai

Strategidagen 2023

BEDRIFTSRABATT: 4 deltakere til prisen for 3!

2023 blir et tøft år på mange måter, men på Strategidagen ønsker vi å ha et positivt fortegn og inspirere.

Vi skal snakke om hvordan man skaper vekst i vanskelige tider. Det skal handle om å holde hodet kaldt, ha et tydelig fokus, skalere ned samtidig som man satser – og viktigheten av folkene som bidrar inn i organisasjonen. På scenen har vi fått med oss konserndirektører, grundere, bedriftsledere og svært dyktige vekstagenter.

Vi lover en ettermiddag fylt med faglig påfyll, og hyggelig og ledig stemning på Mesh 11. mai kl. 14 – 19 (registrering fra kl. 13:30) Vi avrunder det hele med mingling og litt godt i glasset.

Strategidagen arrangeres for tredje gang, og er en dag rettet mot bedriftsledere, strateger og analytikere.

Les oppsummering av fjorårets suksess her: Slik var Strategidagen 2022: Raus kunnskapsdeling og gode råd fra dyktige folk

Og se og les de umiddelbare inntrykkene fra noen av deltakerne her:                4 i baren

Tid: 11. mai – kl. 13:30 – 19:00
Sted: Mesh, Møllergata 8 i Oslo.

 

PROGRAMINNHOLD:

14:00  Pelle Stensson, CEO i Oceans Norge er dagens konferansier. Han skal gi oss sine betraktninger, og lose oss igjennom dagens program.

Pelle Stensson har i over 20 år hatt en rekke sentrale stillinger i norsk kommunikasjons- og markedsføringsbransje. Han har vært rådgiver, kundedirektør og strategisk direktør i MEC (nå Wavemaker) før han startet i Dentsu i 2012. Der var han ansatt som CEO / Administrerende Direktør i Carat i 5 år før han høsten 2017 tok over ansvaret som leder for nettverkets byråer og kompetanseenheter i Norge (Agency President / COO). Innsikt, strategi og tydelig dokumentasjon av effekt er det som engasjerer Pelle mest.

 

14:05  Fra 0 til 500 på 5 år – Erik Ringen Skjærstad, Adm. dir i Musti

Hør hvordan Musti gikk fra å være en helt ukjent aktør til å lede markedet på 5 år. Administrerende Direktør Erik Ringen Skjærstad, gir oss et innblikk i de strategiske grep Musti gjorde for å vinne kunden, bygge kulturen og ta kjæledyrmarkedet i Norge. Nøkkelordene er tempo, glød og kalkulert risiko.

Erik Ringen Skjærstad har 20 års erfaring fra bransjeledende aktører i Norsk Varehandel. I 2016 etablerte han Musti Norge AS, et datterselskap av Mustigroup som er Nordens største aktør innenfor kjæledyrmarkedet.

 

14:25  Bærekraft og sirkulære løsninger som en premissgiver i byutvikling – Fredrik Barth, Daglig leder i Vill Arkitektur

Fredrik Barth er en prisbelønnet arkitekt og byutvikler, og jobber for bærekraftige og sirkulære løsninger. Han har ledet noen av de største arkitektur-, visjon- og byprosjektene i Norge de siste årene. Særlig kan nevnes Visjon Dokken, mulighetsstudien knyttet til utvikling av Bergen havn. Fredrik har i tillegg erfaring med store urbane boligprosjekter med fokus på bynatur, sirkulære løsninger, oppsirkulerte materialer og sosial bærekraft. Han brenner for bærekraft og sirkulære løsninger som premiss og grunnsten for fremtidens byutvikling og skal dele av sine erfaringer.

 

14:45  Er kriseledelse den nye normalen? – Bente Kvam Kristoffersen, daglig leder og partner i Trigger

Bente deler erfaringer fra snuoperasjonen hun gjorde i eget byrå, og om hvordan hun jobber for å bevare tillit i egen organisasjon når tøffe beslutninger må tas. Nøkkelord er lagarbeid, engasjement og kulturbygging.

Bente Kvam Kristoffersen har 20 års erfaring fra kommunikasjonsbransjen med erfaring fra byråer som TRY, DDB og Vizeum / Dentsu. De siste syv årene har Bente vært daglig leder i Trigger, der hun har ledet byrået gjennom tøffe tider. Under Bentes ledelse har Trigger tatt steget helt til topps i Norge, Europa og verdenstoppen innenfor deres spesialområde, PR. Bente ble tidligere i år kåret til bransjens mest populære leder i Tefts årlige Bransjerapport foran Paal Fure og Kristin Skogen Lund.

 

15:05 – 15:25 Pause og benstrekk

 

15:30  Innsiktsbasert markedsføring – Aina Lemoen Lunde, Divisjonsdirektør for Konsern Merkevare, Marked og Salg i DNB ASA

En litt annerledes historie om hvordan markedsføring som fagdisiplin gradvis har blitt mer samfunnsorientert, og dermed også mer innsiktsdrevet. Samt hvordan DNB jobber med nettopp dette i dag, eksemplifisert gjennom casene #huninvesterer og Din økonomiske rådgiver.

Aina Lemoen Lunde er Divisjonsdirektør for Konsern Merkevare, Marked og Salg i DNB ASA. Hun leder divisjonen som i flere år har blitt rangert som den markedsavdelingen der flest i bransjen ønsker å jobbe (Bransjerapporten), samt det som er rangert som Norges mest effektive annonsør (ANFO). Tidligere har Aina jobbet i Leo Burnett, Coca-Cola, Cubus/Varner, Burson-Marsteller, Bryggeriforeningen og PR-operatørene, samt undervist i kommunikasjonsledelse på BI. Hun har skrevet flere fagbøker, blant annet «Suksess med egne medier», og vunnet fagpriser både i Norge og internasjonalt. Hun er blant annet kåret til Årets foredragsholder av ANFO og fått Mediaforums Hederspris.

 

15:50  Energi – fra lite interessant til høy-relevant og engasjerende – Kristian Norheim, Konserndirektør – kommunikasjon og myndighetskontakt i Skagerak Energi

Kristian Norheim kom til Skagerak fra stilling som seniorrådgiver i Gambit Hill + Knowlton Strategies i 2017. Han har bred erfaring fra sin tid som aktiv politiker for FrP (2004–2015), blant annet som stortingsrepresentant, nestleder av utenriks- og forsvarskomiteen og internasjonal sekretær. Av utdanning har han hovedfag i statsvitenskap (Cand. Polit.) fra Universitetet i Oslo, og en mastergrad (MA) i sørøsteuropeiske studier fra National & Kapodistrian University of Athens, Hellas. For øvrig elsker han KISS og heier på Odd.

 

16:10  Det er i dårlige tider man skaper konkurransekraft – Trond Bentestuen, Adm. dir. i Løvenskiold Handel / Maxbo

Trond Bentestuen har en imponerende karriere som toppleder i svært synlige og sterke bedrifter/merkevarer. Fra DNB, Rema 1000 til nå Løvenskiold (Maxbo). Felles for samtlige bedrifter har vært hans fokus og evne til å foreta strategiske valg som har en lønnsom påvirkning på organisasjonen selv i krevende tider. Han har sterk tro på at dårlige tider er tider hvor selskaper virkelig kan skape konkurransekraft om man lykkes ta strategiske valg og mobilisere organisasjonen til endring.

 

16:30 – 16:55  Pause og benstrekk

 

16:55  Innovasjon og strategi i start-up selskaper med sterk global konkurranse – Agnete Fredriksen, Vitenskapelig direktør i Nykode 

Biotek er en industri som per definisjon skal innovere, bevege seg raskt og ta risiko og har stor overvekt av tidlig-fase studier, mens de store legemiddelfirmaene er spesialister i det store maskineriet legemiddelutvikling, store senfase-studier og markedsføring av godkjente produkter. Dette krever en arbeidsfordeling og samarbeid på rett tidspunkt mellom biotek og de store legemiddelfirmaene. Legemidler er også i stor grad utviklet som globale produkter, konkurransen er høy. Derfor er behovet til biotek-selskaper for å gjøre noe unikt og skille seg ut grunnleggende. Agnete skal snakke om hvordan dette utgangspunktet preger innovasjonsarbeidet og strategi-prosessene i biotek, ettersom selskapene utvikler seg innen data og finansiell situasjon.

Agnete Fredriksen  er gründer og vaksineforsker. Siden 2007 har hun vært vitenskapelig direktør for Nykode. Agnete har M.Sc., Ph.D. fra Institute of Immunology, University of Oslo, Rikshospitalet Medical Center, Oslo. Hun har i en årrekke jobbet knallhardt for å utvikle det som i dag er en av verdens mest lovende kreftvaksiner og har mottatt Kongens fortjenestemedalje for sin doktorgradsavhandling på området. Tidligere har Agnete jobbet som forsker hos Affitech AS, Oslo og Medinnova AS.

 

17:15 Sirkulærøkonomi som drivkraft for Norges største byutviklingsprosjekt – Elin Schjenken Halvorsen, Daglig leder i Hovinbyen Sirkulære Oslo (HSO)

Elin vil fortelle om hvordan Hovinbyen Sirkulære Oslo (HSO) skal bidra til å skape ny kunnskap, nye løsninger og nye arbeidsplasser som del av byutviklingen. Satsingen på innovasjonsdistrikter har bakgrunn i et tverrpolitisk vedtak og felles strategi for utvikling av kunnskapshovedstaden, Campus Oslo fra 2019.

Elin Schjenken Halvorsen er daglig leder i Hovinbyen Sirkulære Oslo (HSO) og jobber på vegne av styret i HSO, som er en offentlig/privat medlemsforening. Målet er å utvikle kunnskapsarenaer for sirkulære løsninger, grønt næringsliv og et levende byliv.

 

17:35 Ledelse og kultur som får oss til å blomstre selv i turbulente tider. – Chris Hovde, ansvarlig for ledelse og kultur i Telia

Chris har en lang merittliste innen ledelse, kompetanseutvikling, mangfold og inkludering, kulturbygning, bærekraft, employer branding og er en toneangivende stemme innen HR feltet.

Chris Hovde jobber til daglig i Telia med ansvar for ledelse og kultur, driver eget selskap, er styreleder i tre andre og styremedlem i HR Norge. Han brenner for å skape en regenerativ verden, der alle kan være seg selv, få muligheten til å bringe ut sitt beste potensiale og samtidig ha det bra på veien. Han er spesielt opptatt av om dagen, at kultur er et kritisk suksesskriterie for selskaper og ledere å fokusere på for å virkelig lykkes med sin strategi.

 

17:55 Konferansier Pelle Stensson oppsummerer 

18:00 – 19:00 Mingling og afterdrinks 🤩