MAD 2017

9. november

MAD 2017

Årets store dag for markedsanalysebransjen byr på læring, innsikt og inspirasjon

Torsdag 9 november kl. 11:30 går startskuddet for MAD2017 – årets største møteplass for oss som jobber med å forstå kunder og forbrukeratferd. Sikre deg billetter i dag!
Denne dagen er viktig for miljøet – hvis du ikke har deltatt før er vi sikre på at enten du jobber i analysebyrå eller er bruker av markedsanalyse er dette en dag som vil gi deg mange nye, spennende kontakter og stort faglig utbytte.

De sier «never change a winning team», og dette holder vi oss til når det gjelder selve gjennomføringen av dagen. Vi starter med lunsj, før vi har både felles foredrag og sesjoner, og avslutter dagen rundt 19:00. Men ikke gå hjem helt enda – det blir selvsagt fest!

Stands, konkurranser, priser og fest er kjennetegnet til MAD. Du vil få en unik mulighet til å bli kjent med nye fjes i bransjen og utvide nettverket ditt – eller møte gamle kjente.MAD-program 2017 forside-smaa

 REGISTRER DIN PÅMELDING

Priser:
Dagkonferansen: kr. 2.950 + mva (medlem) kr. 3.950 + mva (ikke-medlem)
Bransjefest: kr. 950 + mva (medlem) kr. 1.050 + mva (ikke-medlem)
Sted: Vulkan Arena, Vulkan 26 – Fagdag og fest
Ønsker du å være utstiller, ta kontakt på nmf@nmf-org.no for informasjon og priser!

PROGRAM

11:30 Registrering og lunsj

Thea Fredheim Lian12:15 Velkommen og innledning ved dagens konferansier, Thea Fredheim Lian

Thea Fredheim Lian jobber som produktanalytiker i Finn.no, og har vært medlem av MAD-komiteen de siste tre årene. Hun brenner for gode undersøkelser, og har tidligere jobbet i VG og Advicia (QuestBack).

 

 

 

12:30 Will digital surveillance disrupt or complement survey research? (Dokumentasjon kan lastes ned her!)
John Deighton  John Deighton, Professor at Harvard Business School

Digital consumer behavior is on the rise, and companies uses analytics and AI to understand and predict consumer responses. What is the role of traditional market research in a world of digital surveillance. Is it disrupted by innovation or is it still useful?

John Deighton is Baker Foundation Professor of Business Administration at Harvard Business School. He is an authority on consumer behavior and marketing, with a focus on digital and direct marketing. He is currently developing course material on Big Data in Marketing.

 

13:15 POWER – The Game Changer (Dokumentasjon kan lastes ned her!)
Marianne Myrher – Marianne Myhrer Kristiansen, Nordisk Markedsdirektør i Power International AS

Få bransjer er preget av like sterk konkurranse som forbrukerelektronikk. Expert endret spillereglene og ble til Power. Men, dette er mye mer enn et navnebytte. Hvorfor gjorde man denne endringen, hva er nytt for kundene og hvordan er Power mottatt av forbrukerne?

Marianne Myhrer Kristiansen er Nordisk Markedsdirektør i POWER International AS. Tidligere har hun jobbet som Nordic Digital Communication Director i Expert AS, prosjektleder og senior marketing insight manager i Ringnes, og som seniorkonsulent i Synovate MMI. Marianne er utdannet med en bachelor of science fra NMH/BI og University of Queensland, samt mellomfag i psykologi fra Universitet i Oslo.

 

13:45 Telenor og de unge og krevende forbrukerne Thomas Barre, Leder for Telenor Yng, Telenor Norge – Nicklas Rør, Prosjektleder, Telenor Norge

Telenor lanserte i vår et helt nytt konsept, Telenor Yng, rettet kun mot unge voksne forbrukere. Etter 17 år i det norske mobilmarkedet, ble djuice slått sammen med Telenor 3.mars. Tre dager senere så Telenor Yng dagens lys. Hvilket innsiktsarbeid ligger til grunn for den nye merkevaren og for utviklingen av det nye konseptet, og hvordan har kundene tatt imot Telenor Yng?

Telenor Yng Thomas Barre3Telenor Yng  NicklasRorThomas Barre er markedsføringsutdannet fra BI. Han har bakgrunn fra reklamebransjen, blant annet som kommunikasjonsrådgiver i McCann Reklamebyrå og leder av produksjonsselskapet Stig og Stein Radiobyrå. I 2010 begynte han i Telenor, hvor han de to siste årene har vært leder for Djuice-merkevaren i det norske mobilmarkedet. Han er i dag ansvarlig for Telenor Yng.

Nicklas Rør jobber som Prosjektleder/ Prising ekspert i Telenor Mobile divisjonen i Norge. Han har 10 års erfaring med å jobbe med kundeinnsikt og prising, der han startet som Senior Markedsanalytiker i Synovate MMI (IPSOS) Han har siden bådde jobbet internasjonalt i Telenor Group som Senior Pricing Analyst og som Senior Researcher der fokus var forskning av mobile kommunikasjonstjenester.

 

14:15 Bruk av lokasjonsdata i Dyreparken – fra flaks til peiling (Dokumentasjon kan lastes ned her!)Elisabeth Drange Tønnessen, salgs- og dataanalytiker Dyreparken

Elisabeth Drange TønnessenBruk av lokasjonsdata i Dyreparken i Kristiansand har vunnet priser i Gulltaggen og HSMAI Awards. Vi lærer mer om hvordan Dyreparken bruker bevegelsesdata og data fra andre relevante datakilder for å skape nye faktabaserte beslutningsgrunnlag knyttet til drift og utvikling, samt muliggjøre bedre gjesteopplevelser. Vi vil få høre hvilke erfaringer de har gjort seg så langt og hvilke planer de har fremover.

Elisabeth Drange Tønnessen er salgs- og dataanalytiker i Kristiansand Dyrepark, hvor hun blant annet jobber med bevegelsesdata og forskningsprosjektet INSITE. Hun har tidligere jobbet i Amedia og Google Ireland.

 

14.45-15.15 PAUSE FØR SESJONER

VELG DIN SESJON!

 

SESJON A – NYE RAMMEVILKÅR OG METODER – NYE MULIGHETER – KL 15.15-16:30

15:15 Kan vi stole på politiske meningsmålinger og finnes det metoder som er bedre? (Dokumentasjon kan lastes ned her!)– Johannes Bergh, valgforsker ved Institutt for Samfunnsforskning
Johannes Bergh 

I september var det valg i Norge. Erfaringene fra presidentvalget i USA, Brexit og de siste valgene i England gjør at det stilles spørsmål ved kvaliteten på meningsmålingene. Hvor gode er de egentlig? Finnes det andre metoder og modeller som er bedre enn tradisjonelle spørreundersøkelser?

Johannes Bergh er valgforsker og leder av Stortingsvalgsundersøkelsen ved Institutt for Samfunnsforskning og han har forsket mye på valg og valgatferd. Bergh har også vært med på å lage prognosemodellen som brukes av NRK ved valget. Han har en doktorgrad i statsvitenskap fra Universitetet i Oslo.

 

15:40 Data Science: Hva er det og hva gjør egentlig en Data Scientist? -Jakob Schmidt, Lead Data Scientist, VG
jakob schmidt

Siden Harvard Business Review i 2012 skrev artikkelen “Data Scientist: The sexiest Job of the 21st Century” har det vært mye hype rundt Data Science og ikke minst hva en Data Scientist faktisk skal gjøre på jobb. Fem år senere er det fortsatt mye usikkerhet rundt hva Data Science er eller hva en Data Scientist gjør. Jakob vil gi en innføring i, og avmystifisere, Data Science-disiplinen og med konkrete eksempler fra VG beskrive hvordan Data Scientists jobber i det daglige.

Jakob er til daglig Lead Data Scientist i VG, der han de siste 4 årene har jobbet for å spre Data Science til alle deler av VG. Han brenner for å bruke data til å treffe bedre forretningsbeslutninger og skape bedre brukeropplevelser. Han har en Bachelor i matematikk og en Master i statistikk.

 

Kl. 16:05 Your 12 steps to data serenity: how to get your company ready for the GDPR. (Dokumentasjon kan lastes ned her!)– Jan Willem Knibbe, Policy and Industry Projects Executive, Esomar

Jan Willem KnibbeThe General Data Protection Regulation (GDPR) from EU is the most important change in data privacy regulation in 20 years and your business needs to be ready.

Jan Willem Knibbe is Policy and Industry Projects Executive and works in ESOMAR’s Public Affairs & Professional Standards team which is responsible for providing ESOMAR members with practical and fit-for-purpose ethical guidance, up-to-date legal analyses and enforcing the self-regulation program and advocating the market, social and opinion and analytics profession. He has an MSc Management, Policy Analysis & Entrepreneurship and a BSc in Physics from Vrije Universiteit in Amsterdam.

 

SESJON B – INNSIKT OG INNOVASJON – KL 15.15-16:30

15:15 Insight as inspiration for innovation: the search for fresh angles (Dokumentasjon kan lastes ned her!) Maddi Riddel, Director at ?What if!

Maddi RiddellThis talk describes the approach we take to insight for innovation at ?What If! based on 25 years of experiences of cracking innovation challenges across every sector and around the globe. It describes where to look, what to look for and how to build the inspirational, disruptive insight we need to fuel innovation.

Maddi Riddell is a Director at ?What If! where as well as tackling a hugely varied array of innovation challenges, she also leads the thinking on insight for innovation. Early roles in Consumer Insight for Unilever and Coca-Cola gave her exposure to the wider world of market research.

 

15:40 Nye TV-vaner – nye målemetoder Håkon Lund Sørensen, Medieanalytiker, NRK og Styringsgruppen for ny TV-måling

Håkon Lund SørensenI 2018 er det oppstart for neste generasjon TV-meter måling, og da vil Norge ha en av de mest sofistikerte mediemålinger i verden. Hva måles i det nye panelet og hvordan gjør man det? Hva har vært de vanskeligste punktene i veien frem mot den nye målingen?
Håkon vil fortelle oss mer om de viktigste endringene og hvilken ny innsikt den nye målingen vil gi.

Håkon Lund Sørensen jobber i NRK som medieanalytiker og er en av NRKs representanter i styringsgruppen for TV-målingen. Han er utdannet medieviter fra UiO og har tidligere jobbet i P4 og i Kantar TNS. I NRK jobber Håkon hovedsakelig med analyser av TV og streaming, og er spesielt interessert i TV-publikummets endrede bruksmønstre.

 

16:05 Google: hvordan forstå kundereisen bedre og skape de beste kundeopplevelsene? – Fatima Sani, Sales Manager, Google

Fatima SaniThe Google Analytics 360 Suite gathers data from across the many touchpoints of today’s complex customer journey. It then uses deep insights to help any enterprise measure and improve the impact of their initiatives. Drafting from Nordic Case studies, Fatima will present how the tool can be used at the core of Norwegian Enterprises, drive digital transformation and build better journeys for consumers across the board.

Fatima Sani is the Regional Sales Manager for Analytics 360. Her career has span from Digital Operations, Product Management and Digital commercialization. She has been working at Google since 2008 specializing in the international expansion of Youtube in Europe and Asia. Most recently she lead Business Development for Google Fiber in emerging markets. Fatima has a Msc in Energy Management awarded by BI Oslo and Berkeley Haas School of Business.

 

16.30-17.00 PAUSE – SÅ TILBAKE TIL PLENUM

 

17:00 Hvorfor er bærekraft viktig for IKEA? Anders Lennartsson, Bærekraftsjef, IKEA

Anders Lennartsson IKEA.jpgIKEA er i tillegg til å være et multinasjonalt møbelkonsern en stor samfunnsaktør. Sustainability manager i IKEA Norge, Anders Lennartsson vil fortelle hvorfor IKEA velger å jobbe aktivt med bærekraft i innovasjon og forretningsutvikling. Vi får et innblikk i hvorfor IKEA har bærekraft sentralt i sin strategi – og hvordan de tenker å møte fremtidens forbrukeres forventninger og etterspørsel.

Anders Lennartsson har 28 års erfaring fra IKEA, både i Norge og internasjonalt. Bærekraft har vært den grønne tråden gjennom hele karrieren, først som bærekraftsansvarlig for den globale matvirksomheten i IKEA og nå som bærekraftsjef i IKEA Norge. Han sitter i ledelsen for IKEA Norge og har ansvaret for utviklingen av ett bærekraftig IKEA Norge.

 

17:30 Snapchat for bedrifter: Hvordan gjøre kjedelig innhold morsomt? (Dokumentasjon kan lastes ned her!) – Marie Brudevold, Kommunikasjonsrådgiver, Gjensidige Norge

Marie Brudevold - GjensidigeSnapchat-bruken i Norge i dag øker, og omtrent 1,6 millioner nordmenn bruker Snapchat daglig. Hvordan kan bedrifter utnytte kanalens potensiale og bruke Snapchat på en smart måte? Marie skal snakke om hvordan Gjensidige bruker Snapchat for å nå målgruppen 18-30 år. Kan man selge forsikringer via Snapchat? Og hvordan gjør du egentlig kjedelig innhold morsomt? Hun skal vise gode (og dårlige) eksempler på hvordan du som bedrift kan bruke kanalen.

Marie Brudevold er 27 år gammel, har en bachelor i medievitenskap og jobber som kommunikasjonsrådgiver hos Gjensidige – med sosiale medier. Hun er Snapchat-ansvarlig, og formidler tørr forsikringsprat på en humoristisk og kreativ måte.
I tillegg er hun «influencer» på supermarie.net, under vingene til United Influencers og en del av sosiale medier-prosjektet SnapKollektivet. Brenner for kreativ kommunikasjon – med fokus på Snapchat, og ønsker å inspirere andre til å bruke kanalen på best mulig måte. Marie snakker også om åpenhet rundt psoriasis. Advarsel: Tørr humor forekommer.

 

18:00 Reisen til Julestemningen (Dokumentasjon kan lastes ned her!)Jeanette Torp, organisasjons- og administrasjonssfek i Matprat – John Lauring Pedersen, Daglig leder i Opinion

Opinion har, i samarbeid med Matprat, stått bak Norsk Juleindeks de siste to årene. Norsk Juleindeks er noe så sjeldent som et prisbelønnet innsiktsprosjekt, med to Gulltagger og en sølvtagg, og to priser på Anfo effekt – foreløpig. Norsk Juleindeks måler det norske folks julestemning gjennom hele førjulstiden, samt kartlegger en rekke andre forhold ved våre julevaner – og –uvaner. Alt om julen og mer til får du på MAD – på Reisen til Julestemningen.

Jeanette TorpJohn Lauring PedersenJeanette Torp er organisasjons- og administrasjonssjef i Matprat. Jeanette har bakgrunn fra Jotun og Feedback/RI før hun startet i MatPrat i 2005. Hun har vært ansvarlig for analyse, innsikt og trender og for MatPrats strategier, og har lang erfaring med utvikling av kommunikasjon, konsepter og MatPrat som merkevare.

John Lauring Pedersen er en velkjent skikkelse i norsk markedsanalyse. Han er én av tre gründere i Norstat, og ledet selskapet gjennom 15 år. De siste årene har John vært administrerende direktør og partner i Opinion, Han er også leder av byråforeningen Virke Markedsanalyse, samt norsk representant for den internasjonale bransjeorganisasjonen ESOMAR. Ved siden av sitt virke innenfor markedsanalyse, har John en mørkere side: En sterk interesse for jul. For ham begynner førjulstiden 1. januar, og han er selvutnevnt leder av den lukkede og låste Facebook-gruppen “For deg som gleder deg til jul hele året”.

 

18:30 Folk flest – hvem er de, og ligner de på andre folk? (Dokumentasjon kan lastes ned her!) Nils Brenna

Nils BrennaFinnes folk flest? Hvem er de eventuelt, og tenker de selv at de er folk flest? Hva tenker de om seg selv? Hvordan beskriver de seg selv? Og ligner de på andre? Nils Brenna viser hvem folk flest er – og sammenligner dem med en annen gruppe.

Nils Brenna har jobbet i NRKs analyseavdeling, vært analysesjef i VG og strategisk leder i reklamebyrået DDB. Han var med på å starte, og jobber fortsatt med, TV-programmet Brille. I tillegg kartlegger han sammen med Harald Eia kjente nordmenn i radioprogrammet «Sånn er du»/«Big5». I hele sitt yrkesliv har han altså kartlagt det norske folk.

 

19:00 Oppsummering og avslutning ved Thea Fredheim Lian

Så går vi i samlet flokk til Opinion. De inviterer til vorspiel i sine lokaler rett borti veien, mens Vulkan Arena rigger om til fest for oss!

 

MAD2017 SPONSES AV:

Norstat Group Logo RGB positiv 2016     Kantar TNS 

Respons Analyse siste    Ipsos logo konsern   Opinion logo