Fra hype til praktisk bruk av AI

7. mars

Fra hype til praktisk bruk av AI

Tid: Frokostseminar, torsdag 7. mars kl. 08:30 – 10:00 – Frokost fra kl. 08:15
Sted: Kongens gt. 6
Pris: Medlemmer går gratis – ikke medlemmer kr. 750 eks mva

Teknologiutviklingen foregår raskere enn noensinne og det ligger skyhøye forventninger til AI i Norge (5.600 mrd. kroner i ekstra verdiskaping innen 2040 ifølge NHO og SØA). Det er fort gjort å enten hoppe ukritisk på AI-trenden eller bli overveldet og forbli passiv. Én av fire norske selskaper har allerede begynt å bruke AI og halvparten har planer om å gjøre det i nær fremtid.

 

Fra hype til effekt med AI – Christian Nordy Bø og Håkon Wik Hetne, Emerge Consulting

Emerge Consulting hjelper med å adressere noen av de største barrierene for bruk av AI i norske bedrifter, nemlig manglende kompetanse og innsikt i bruksområder og leverandører.

Christian og Håkon gir oss et skråblikk på følgende spørsmål:

✔︎ Hva må til for at Norge skal bli den kuleste i klassen når det kommer til AI?
✔︎ Hvordan unngår vi å gå i fellen hvor AI forsterker menneskelige feil?
✔︎ Hvilke eksempler ser vi hvor AI kan gi grunnlag for bedre beslutninger?
✔︎ Bør vi bruke allmenne AI-verktøy (f.eks. ChatGPT & Bing) eller tilpassede verktøy med egen data?

Christian Nordby Bø har jobbet med markedsundersøkelser, kampanjemåling og merkevarestrategi i 15 år. Han har lang erfaring fra en rekke ulike bransjer som strateg, prosjektleder og analytiker. Før Emerge var Christian Innsikt- og Strategidirektør i Mindshare, der han hjalp merkevarer som SAS, Volvo, REMA 1000, Helsedirektoratet, Unilever og mange flere. Christian er også en kjent foredragsholder om markedsføringseffekter, oppmerksomhet, merkevarebygging og reklameirritasjon.

Håkon Wik Heltne har over fem års erfaring som management konsulent med spesialisering innen strategi, kommersiell vekst, ny teknologi og markedsføring. Som erfaren prosjektleder har Håkon vært med på å utforme kommersielle strategier for flere ledende nordiske selskaper i en rekke bransjer. Før han begynte i Emerge, var Håkon med på å starte opp Implement Consulting Groups satsning på generativ kunstig intelligens – og spilte en viktig rolle i gjennomføringen av de første prosjektene på området. Den siste tiden har Håkon primært brukt tiden sin på å hjelpe norske virksomheter med å kartlegge muligheter og komme i gang med bruk av kunstig intelligens.

 

Fra oversikt til innsikt: AIs rolle i analysebransjen – Fredrik Petterson, teknologidirektør & Sebastian F. Haarbye, analytiker i ANFO

AI forventes å bringe store endringer til en rekke bransjer, og analysebransjen er intet unntak. Fredrik og Sebastian gir oss en kort, generell innføring i AI før de dykker ned i AIs direkte påvirkning på analysebransjen, og presenterer ferske eksempler og nye modeller spesielt med tanke på innsamling, tolkning og bruk av data.

Fredrik Petterson har lang erfaring med teknologi og markedsføring. Han jobber i dag som teknologidirektør i ANFO. Der hjelper han medlemmer bla med kompetanseheving og implementering av MarTech verktøy og AI prosjekter, spesielt generativ AI som er et felt hvor ting skjer ekstremt raskt for øyeblikket.

Sebastian F. Haarbye jobber som analytiker i ANFO. Han har tidligere erfaring med innsikt og analyse fra reklamebyrået Los & Co. I likhet med Fredrik, har han en stor lidenskap for teknologi, markedsføring og analyse. Det siste halvåret har han utforsket mulighetene AI har til å berike og effektivisere markedsanalyse.