Reisen til julestemningen

Bransjens største juleentusiast, John Lauring Pedersen, har tatt tempen på årets julestemning.

John Lauring Pedersen

Adm. dir i Opinion

Fredag 17. desember avholdt Opinion årets siste og desidert hyggeligste frokostseminar på Vulkan, med kunder og samarbeidspartnere til stedet. Dette har blitt en årviss tradisjon på Vulkan, med en kombinasjon av julestemning og innsikt – en fantastisk kombinasjon, vil mange hevde. 

Et spesielt år for julen

Nystartet duo: Ola Gaute Aas Askheim og Jørgen Klevar

Opinions juleseminar kan på mange måte sammenlignes med Disneys kavalkade på julaften, med noe tradisjonelt og noe nytt. Årets arrangement ble startet med Opinions nystartede duo Ola Gaute Aas Askheim og Jørgen Klevar, som sparket det hele i gang med Sjømanns jul på Hawaii – en varm start for alle som kom inn fra 14 stive kuldegrader.

Sunneva Kilsti presenterer ferske data

Dernest presenterte seniorrådgiver Sunneva Kilsti ferske data om nordmenns situasjon nå før jul, med særlig fokus på de 17% av befolkningen som oppgir at de har så dårlig råd at det er vanskelig å feire jul på vanlig måte.

Sunnevas budskap var at hver enkelt av oss må ta ansvar for å glede noen som trenger det denne julen, da det er flere som trenger det denne julen enn på mange år.

Med tempen på julestemningen

Juleforsker John Lauring Pedersen

Så tok Opinions fremste juleforsker og adm dir, John Lauring Pedersen, forsamlingen med på Reisen til Julestemningen. Prosjektet ble «født» i 2015, hvor Matprat og Anorak ønsket å måle den daglige julestemningen i Norge i førjulstiden, og siden det har vi snakket med nærmere 30.000 nordmenn om juletradisjoner og julestemning.

Hvordan måler man julestemning? Det er et metodisk interessant spørsmål, all den tid julestemning jo ikke er en konstant tilstand – den kommer og går. Den kan trigges av ulike faktorer som lyder, lukter, visuelt stimuli, smaker og fornemmelser – julestemning er som snøfnugg, og er individuell for hver enkelt av oss. 

Vi landet derfor på spørsmålet «Har du vært i julestemning i løpet av de siste 24 timene?», og sørget på den måten å fange opp all forbrukt julestemning i kongeriket i løpet av førjulstiden. Hva vet vi så om julestemningen i Norge?

  • 9 av 10 nordmenn forventer å komme i julestemning, når vi spør dem i november – de eldre er mer positive til egen julestemning enn de yngre.
  • Julestemningen ligger på rundt 25 % i begynnelsen av adventstiden.
  • Helgene er en trampoline for julestemningen i Norge. Andelen som har julestemning øker hver helg gjennom førjulstiden, før den går noe ned påfølgende mandag – men alltid på et høyere nivå enn mandagen før.
  • Kvinner er i gjennomsnitt 50 % mer i julestemning enn menn gjennom førjulstiden.
  • Kvinners julestemning er, i større grad enn menns, relatert til aktiviteter som gleder andre (pynting, bake julekaker, se familie og venner). Menns julestemning handler i større grad om ting de gleder seg til (spise julemat, julebord, skiturer). 
  • Lille julaften rapporterer 7 av 10 nordmenn at de har vært i julestemning siste 24 timer – men når vi spør dem om de anser det som sannsynlig at de vil komme i julestemning de neste 24 timene (altså på julaften) svarer ytterligere 2 av 10 at de tror stemningen kommer. Med drøyt 90% julestemning i folket, kan vi dermed konstatere at reisen til julestemningen er fullbyrdet. 

Reisen til julestemningen hos Opinion denne førjulsdagen ble fullbyrdet når Ola Gaute og Jørgen leverte en vakker versjon av White Christmas på norsk.

Da forsamlingen så brøt ut i spontan allsang på siste vers er det grunn til å anta at vi snakker om julestemningskategorien Ekstrem Julestemning (81-100% julestemning), i henhold til Opinions egenutviklede Julestemningsbarometer.

Med det ønskes alle Analysens lesere en riktig god jul(estemning)!

Andre artikler du kan være interessert i

Se alle artikler

Nytt om navn høsten 2022

Det rører seg stadig i bransjen. Her får du noen av de siste bevegelsene, og nye navn hos Dentsu, Opinion, Kantar,…

bransjenytt, jobb-karriere

Hva er fremtiden for analysebransjen i Norge?

Oppsummering fra panelsamtalen på Analysedagen (MAD) 2022.

bransjenytt, Bransjestemmer, fagartikkel

Slik var Analysedagen 2022: Arena for læring, inspirasjon og relasjonsbygging

Torsdag 3. november samlet 160 kunnskapshungrige bransjefolk seg på Røverstaden i Oslo for å være med på årets største møteplass for…

bransjenytt