Påskeportrettet – Dan Ruben Johansen

I løpet av et liv som skrivende journalist for Analysen møter man mange typer mennesker. Enkelte av dem er av den ekstra fremoverlente typen. En karakter som er så drevet av indre motivasjon at han ikke rekker å se seg tilbake før han har nådd neste steg på karrierestigen. Personen analysens utsendte er så heldig å få treffe denne ettermiddagen før påsken setter inn, passer virkelig inn under denne beskrivelsen.

Even Buer Løvås

Om forfatteren

Jeg trappet opp i MediaCom sine flotte lokaler i Torggata full av forventning om det som skulle møte meg. Jeg ble tilbudt kruttsterk kaffe som jo er sjargongen i virksomheter rundt omkring i Norge i dag og ble henvist til et fargerikt venterom. Den antakelig største stoltheten her er et sjakkbrett signert av selveste Magnus Carlsen. Jeg hadde knapt fått satt meg ned for å ta brettet nærmere i øyesyn før Dan Ruben kommer meg i møte. Han ønsker å tilby meg en iskrem på firmaets regning, men siden Krone-is og tasting på tastatur sjelden har vært noen god kombinasjon, takker analysens utsendte høflig nei takk til tilbudet.

Reklame fra barnsben av

Dan (26) jobber i dag som digital rådgiver/digital innovatør hos MediaCom. Med en slik tittel skulle man kanskje umiddelbart tro at han hadde vært en mannsalder i bransjen, men det blir et vanskelig regnestykke når man tar en nærmere kikk på fødselsdatoen. Interessen for feltet kom derimot svært tidlig. – Jeg deltok allerede i et reklameprosjekt da jeg gikk på grunnskolen og det var hoved- årsaken til at jeg ønsket å fordype meg i markedsføring på videregående skole. Allerede fra Dan Ruben var ung var det liten tvil om i hvilken retning han ønsket å gå. – Jeg valgte å studere reklame og merke- varebygging på markedshøyskolen. Det å ha personer som man tidligere hadde lest bøkene til, som forelesere og veiledere, var til stor inspirasjon.

Bratt utvikling hos MediaCom

Etter å ha skrevet en bacheloroppgave om produktplasseringer takket Johansen ja til et tilbud hos MediaCom i 2010. – Jeg valgte MediaCom for her følte jeg det var størst utviklingsmuligheter. Det var nettopp dette som trigget. Jeg har senere hatt en rekke roller. Jeg startet opp som Search Planner, før jeg ble Search Rådgiver via Performance rådgiver og nå i januar 2015 fikk en av MediaComs kanskje mest svulstige jobbtitler nemlig digital rådgiver/digital innovatør. Her skal jeg blant annet jobbe med innovasjonsprosjekter hvor jeg ser på hvordan ulike digitale kontaktpunkter kan brukes for å nå de målene virksomheten har satt seg.

Prisvinnende «geek»

Dan Ruben er kjent for å tenke utenfor boksen, noe som gjør at hans innsats blir lagt merke til når bransjen skal hylle sine helter. I oktober 2014 vant han mediestrategi- prisen for et prosjekt han gjorde for IKEA. – Jeg gjorde en del funn ved hjelp av korrelasjons- og regresjonsanalyse på hvordan moduset til forbrukerne endrer seg avhengig av hvordan været er. Når det regner er potensielle kunder i langt større grad klare for å oppsøke IKEA. Vi lagde derfor en løsning som gjorde at varehuskjeden kunne annon- sere i områder hvor været var dårlig. Med en kampanje som sørget for en økning av ROI`en med 24% må vi kunne si at kampanjen har hatt en rimelig grad av suksess.

Dan Ruben lar seg trigge av å samle og kjøre komparative studier som kan bekrefte eller avkrefte psykologiske eller sosiologiske perspektiver. I 2013 var Dan Ruben i spissen for et samarbeid med Skoda hvor man nettopp tok utgangspunkt i et basalt prinsipp; en uavhengig part har høyere troverdighet enn virksomheten har selv, når man skal kommunisere ut mot den potensielle kunden.

– Hvis Skoda sier at de har en utrulig bra bil er det langt fra like overbevisende som når en annen part sier det. Løsningen Dan og de han samarbeidet med kom opp med, var at de sendte digital trafikk til eksterne sider slik at de kunne gjøre overbevisningsjobben for bilfabrikanten. Resultatet for Dan og MediaCom? Gull i European Search Awards i konkurranse med 200 andre bidrag. – Jeg antar at det var geeken som nok en gang slo til humrer Johansen.

Fan av utendørssvømming

Når Dan kommer hjem er han slettes ikke fremmed for å legge seg langflat på det åpne hav. Såkalt Open Water Swimming er nemlig en av hans store pasjoner. Tjuvholmen rundt og Fjordsim (Red. anm.: svømmekonkurranse langs Iddefjorden i Halden) er blant svømmekonkurransene han har deltatt i. – Jeg har alltid hatt et stort konkurranseinstinkt. Uansett om det dreier seg om ludo, sjakk eller arbeid blir jeg ofte drevet av hatet mot å tape. Jeg gir meg ikke før jeg er 100% fornøyd.

Veien videre

Hva ønsker så en så ambisiøs og dyktig person som Dan Ruben nå, er et naturlig spørsmål? – Det er kanskje det vanskeligste spørsmålet jeg får. Utviklingen i bransjen går så kjapt at man ikke vet hva som er den neste utviklingen i markedet. Jeg har aldri hatt en «five year plan» – det har liksom aldri vært noe for meg. Det jeg gjør i dag, ante jeg ikke fantes for tre eller fem år siden. Det jeg er veldig glad for, er å ha tid til jobbe med de ulike innovasjonsløsningene som vi har. Det gir en genuin indre motivasjon, å få gjøre det man synes er gøy.

Etter denne samtalen sitter analysens utsendte igjen med inntrykket av at han har snakket med en genuin fagmann og ikke minst en genuint hyggelig og oppriktig engasjert person. Neste gang han tilbyr meg en Krone-is skal jeg i alle fall ikke takke nei, og på ny la meg dra inn i hans fagunivers hvor nysgjerrigheten og kunnskapshungeren tilsynelatende aldri tar slutt.

Påskequiz








Spørsmål Dan Rubens forslag Fasit
Hvilket dyr red Jesus på da han dro inn til Jerusalem? Esel Esel
Den første påskekrimmen ble lansert av en norsk avis i 1923. Hvilken avis var utgiveren? Hmm. Høres veldig ut som VG eller Aftenposten. Går for Aftenposten Aftenposten
I påsken koser man seg med deilige egg. Hvor mange egg er det i et snes? 20 20
Og hvor mange egg, sånn ca., tyller AS Norge i seg i løpet av påsken? 50 tonn Ca 21 millioner egg (Dette er i perioden skjærtorsdag – 2. påskedag)
Hvem hadde en ekspedisjon til påskeøya i 1955-56? Heyerdahl Thor Heyerdahl









Fem kjappe
  Bypåske Hyttepåske X
  Påskeegg Påskelam X
X Påskehare Påskekylling  
  Påskevin Påskeøl X
  Skjærtorsdag Langfredag X
  Jesus Judas X

Andre artikler du kan være interessert i

Se alle artikler

– Jeg elsker allsidigheten i det å jobbe med markedsanalyse

Her kan du bli litt bedre kjent med et av medlemmene i Strategi- og analyseforeningen og senior markedsanalytiker i Telenor, Ingrid…

bransjenytt, jobb-karriere

Nytt om navn våren 2022

Det rører seg i bransjen. Her får du noen av de siste bevegelsene, og nye navn hos Bauer Media, Kantar, Los…

jobb-karriere

Nytt om navn høsten 2021

Det rører seg i bransjen. Her får du noen av de siste bevegelsene, og nye navn hos Ipsos, Kantar, Norstat, Opinon…

bransjenytt, jobb-karriere