Rapporten er basert på en stor studie av nordmenn, men henter også inn elementer fra Consumer Stories, Opinions årlige forbrukertrend-rapport. Dessuten er det trukket veksler på andre prosjekter vi gjennomfører i løpet av året, som kan si oss noe om forbrukernes syn på boligmarkedet.
Vi får dermed en god og presis pulsmåling av dagens og morgendagens boligkjøpere – hva slags ønsker, krav og forventninger vil utbyggerne møte? Konferansedeltagerne fikk bl.a. høre om et til nå lite påaktet segment, en slags «limbo»gruppe, bestående av over 600.000 nordmenn, som oppfatter husstandssituasjonen sin som svært midlertidig. Denne representerer et veldig spennende og potent marked for tilbydere av bolig. I tillegg presenterte våre to utskremte representanter fire sentrale segmenter i befolkningen som alle har vidt forskjellige krav og ønsker til sin neste bolig, men også noen sammenfallende prioriteringer.
Tilbakemeldingene fra de over 200 deltagerne på konferansen tydet på at budskapet om å forstå forbrukerne falt i god jord – og det ble også åpenbart for oss at dette ikke er en målgruppe som er så vant til å bruke innsikt og analyse i sitt arbeid. Forhåpentligvis bidrar det til nye muligheter, både for Opinon og for andre aktører i analysebransjen.
For mer om Morgendagens Boligkjøper: https://opinion.no/morgendagens-boligkjoper/