Mange husker sikkert at det i 90-årene var kundemålingenes tiår. Fra 2000 har Omdømmeundersøkelsene kommet for fullt og det er mange aktører som gjennomfører slike målinger.
Bedriftene måles på flere kriterier. I de siste årene har spesielt samfunnsansvar blitt et prioritert område for mange virksomheter. De bedriftene som tar samfunnsansvar og forteller om dette, opplever at dette gir et godt omdømme og positive oppfatninger av både virksomheten, produktene og tjenestene. Samfunnsansvar er altså en viktig byggestein i arbeidet med omdømmet. Også for årets omdømmevinner.
Høy tillit
At en bedrift som har som hovedformål å kreve inn skatt får Omdømmeprisen er oppsiktsvekkende. Dette forteller at det i Skatteetaten jobbes godt med omdømme. Etaten har klatret jevnt på listen de senere årene.
Skattedirektør Hans Christian Holte var tydelig overrasket og takknemlig da han mottok prisen. Dette bekrefter at det norske folk har tillit til etaten hvis hovedmål er:
Å få inn rett skatt til rett tid – hvert eneste år
-Folk må bl.a. ha tillit til at pengene som samles inn, brukes fornuftig og se betydningen av at vi har et spleiselag. Prisen forteller at vi har tillit. Det er ingen selvfølge. Vi behøver ikke gå langt utenfor våre grenser for å finne land som sliter alvorlig med tilliten til sitt skatte-system, sa Holte
Han mente det gode omdømmet er basert på 4 kvaliteter i etaten:
- Gode resultater
- Evne til å endre seg
- Gode møter med publikum
- Tydelig kommunikasjon og deltakelse i samfunnsdebatten på relevante områder.
Han hadde mange å takke internt og avsluttet med at denne prisen inspirerer til videre arbeid.
På bildet f.v. ser vi Mariken Holter kommunikasjonssjef Skatteetaten, Kristin Rogge Pran, faglig ansvarlig for Omdømmeundersøkelsen Ipsos og Hans Christian Holte, skattedirektør.