Nytt om navn høsten 2022

Det rører seg stadig i bransjen. Her får du noen av de siste bevegelsene, og nye navn hos Dentsu, Opinion, Kantar, Kantar Public, Nielsen, Respons Analyse, Tine og Warner Bros. Discovery.


Dentsu

Atle Torp-Følgesvold begynte som Senior innsiktsrådgiver i dentsu Innsikt i august. Atle har jobbet 10 år i Kantar, med ulike analyse- og strategiprosjekter for et spekter av kunder. Atle har tidligere vært forsker ved BI og konsulent hos Cap, og har en MSc i strategi og markedsføring fra BI. I dentsu vil han i tillegg til analyse og rådgivning jobbe med utvikling av nye innsiktsbasert produkter og prosesser.

Nina Grannes begynte som Senior innsiktsrådgiver i dentsu Innsikt i desember. Nina kommer fra stillingen som innsiktsansvarlig i Story House Egmont, hvor hun har jobbet med et bredt spekter prosjekter innen forbrukerinnsikt og effektevaluering. Hun har fra tidligere erfaring fra flere stillinger i Carat, og har samlet over 20 års erfaring fra medie- og analysebransjen. Nina er utdannet fra BI Norges Markedshøyskole (Bachelor Markedskommunikasjon) og på fritiden trives hun aller best ute i marka eller på fjellet.

Opinion

Freyja Holm-Torjusen har startet i den kvalitative avdelingen. Hun har en mastergrad i sosialantropologi fra Universitetet i Oslo og var på Færøyene for å gjøre feltarbeid til masteroppgaven sin. Der lærte hun også å gjete og klippe sau

Hanna Sahlin skal jobbe med digitale metoder hos Opinion. Hun har en mastergrad i sosiologi fra Universitetet i Oslo og bachelor fra Stockholms Universitet.

Ida Marie Veland skal jobbe med kvantitative prosjekter. Hun har en mastergrad i Japanese Studies fra Oxford University, en bachelor i Japanstudier fra UiO og en bachelor i psykologi fra NTNU.

Rakel Claussen skal hovedsakelig jobbe med kvantitative prosjekter og har en mastergrad i finansiell økonomi fra NTNU og en bachelor i samfunnsøkonomi fra Queen Mary University of London. Rakel gikk på musikklinja på VGS og studerte idrett på Bali før hun startet på økonomistudier.

Kantar Public

Mathilde Horvei (f. 1995) har arbeidet i Kantar Public siden august 2022. Mathilde har mastergrad i sosiolog fra UiB og har arbeidserfaring som vitenskapelig assistent på HVL og som veileder i NAV. Mathilde har spesialisert seg innenfor sosial ulikhet, arbeidstilknytning og levekår i den norske befolkningen. I masteroppgaven ble data fra levekårsundersøkelsen EU-SILC 2012-2018 brukt til å undersøke hvilke faktorer som øker risikoen for sosial eksklusjon, med metoder som faktoranalyse, regresjonsanalyse og lineære sannsynlighetsmodeller. I Kantar Public vil hun arbeide som prosjektleder, analytiker, rådgiver med kvalitative og kvantitative undersøkelser for våre offentlige kunder og ideelle organisasjoner.

Tuva Bjerkebakke (f. 1996) har arbeidet i Kantar Public fra august 2022. Tuva har mastergrad i statsvitenskap fra NTNU og arbeidserfaring som innholdsprodusent fra elektrokjeden ELON og seminarleder fra NTNU. Gjennom studier og jobb har Tuva opparbeidet seg kompetanse på kvantitativ metode, og har arbeidet med store nasjonale og internasjonale spørreundersøkelser, slik som European Social Survey (ESS) og Norsk Medborgerpanel. Hun har særlig spesialisert seg på politisk atferd, politiske holdninger, politiske partier, mediebruk og mediepåvirkning. I Kantar Public vil hun arbeide som prosjektleder, analytiker, rådgiver med kvalitative og kvantitative undersøkelser for våre offentlige kunder og ideelle organisasjoner.

Kantar

Agnethe Karlsen startet som konsulent i mediedivisjonen i Kantar 1. oktober, men har tidligere også vært trainee hos oss ved siden av studier. Agnethe er 28 år, har en master i markedsføringsledelse fra Høyskolen Kristiania, og et årsstudium i digitalmarkedsføring fra Noroff. Hun kommer tilbake til Kantar etter nesten 2 år som prosjektleder hos Ipsos. Agnethe har et sterkt engasjement for mediebruk og utvikling og vil arbeide som prosjektleder og analytiker med undersøkelser på dette området.

Aslaug Kalve begynte i Kantar mai 2022 som Strategisk Rådgiver i avdeling Merkevare og kommunikasjon. Hun har over 20 års erfaring innen markedsanalyse, med tidligere jobber i selskapene MMI/Synovate, MediaCom og sist som analysesjef i P4-gruppen. Hennes ekspertise er analyse, innsikt og problemstillinger knyttet til merkevarebygging/-strategi og kommunikasjon, og hun har bred erfaring med ulike bransjer. Aslaug har mastergrad i Pedagogikk, og i tillegg til jobb dreier fokuset seg om familielivet og trening ute i vakker natur.

Christian Unsgaard begynte som Strategisk rådgiver i Kantar, avdeling Merkevare og kommunikasjon, 1. august. Han har mer enn ti års erfaring fra store og kjente merkevarer som Posten/Bring, Coop Norge Handel og GfK, hvor han har jobbet både på kunde- og leverandørsiden med analyse og rådgivning. Han har en MSc fra Handelshøyskolen BI. På fritiden liker Christian å trene og være sammen med familien sin.

Martin Nybu er ansatt i stilling som prosjektleder i mediedivisjonen i Kantar fra 1. januar 2023, og vil jobbe både med TV-undersøkelsen og Forbruker & Media på support, kurs og kundeleveranser/oppfølging. Martin er 25 år og har Master i markedsføring fra Høyskolen Kristiania. Ved siden av studier har han jobbet i 4 år på kveldstid i supportteamet til TVOV-panelet, med direkte oppfølging og teknisk support overfor panelmedlemmer, deretter på full tid i vikariat i medieavdelingen fra august.

Tine Nygaard begynte som seniorkonsulent i Kantar, avdeling Merkevare og kommunikasjon, i august . Etter å ha tatt en mastergrad i nevrovitenskap ved NTNU i 2007, begynte Tine sin arbeidskarriere i markedsanalysebransjen. Derifra gikk hun inn i boligbransjen, blant annet hos Skanska Bolig og Mesterhus, hvor hun jobbet med både markedsanalyse, markedsføring og merkevare. Fra Mesterhus fikk hun også med seg godt med erfaring med event og presentasjoner, noe hun har tatt med seg til Kantar. Mellom jobb og barn, hender det at Tine er på yoga, eller drikker øl med familie og venner.

Nielsen

Einar Torp har tiltrådt en nyopprettet stilling som Business Development Executive i Nielsen, hvor han skal jobbe med å tilby etablerte globale Nielsenprodukter til norske merkevareeiere. Han har utdanning innen Sports Management, og fullførte våren 2022 en mastergrad i Markedsføringsledelse med hovedfokus på digital markedsføring, forbrukerforståelse og strategisk analyse. Ved siden av studiene har Einar arbeidet deltid som Panel Management Assistant i Nielsen. I sin nye rolle vil han først og fremst jobbe med produkter og tjenester relatert til området reklamestatistikk, samt spons og influencermarkedsføring.

Respons Analyse

Vegard Jarness startet som senior rådgiver i Respons Analyse 1.juni. Vegard har bachelorgrad, mastergrad og Ph.d. i sosiologi fra Universitetet i Bergen. Han har også studert grunnfag i psykologi, universitetspedagogikk og amerikansk litteratur. Tidligere har han jobbet nærmere 14 år som samfunnsforsker og har ekspertise innenfor kvalitativ metode. Vegard er sosiolog, og var tidligere ansatt som forsker på Universitetet i Bergen, hvor han også hadde ansvar for undervisning og veiledning av studenter. Deretter jobbet han med oppdragsforskning hos Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU). Vegard kom senest fra stillingen som samfunnsforsker hos OsloMet, senter for profesjonsstudier (SPS), der hans kunnskaps- og forskningsfelt var innenfor områdene sosial ulikhet, klasse og status.

Cecilie Natasha Henriksen startet som senior rådgiver og tjenesteutvikler i Respons 1. november. Hun kommer fra TINE der hun har jobbet siden 2008 med analyse og innsikt. Blant annet med ansvar for overordnet innsikt inn i strategi- og planprosess, forbrukertrender og shopper- og retailanalyse. Før TINE jobbet Cecilie i Ipsos/MMI, så hun har over 20 års erfaring fra analysebransjen, med fokus på FMCG og dagligvarebransjen. I Respons skal Cecilie jobbe som rådgiver fortrinnsvis på kvalitative metoder og med tjenesteutvikling. Cecilie er utdannet sivilmarkedsfører fra Norges Markedshøyskole.

Vilde Borse ble ansatt som rekrutterer og kvalitativ rådgiver i Respons Analyse i oktober. Vilde har nylig fullført en mastergrad i sosialantropologi ved Universitet i Oslo med temaet bærekraft og byutvikling. Hun er utdannet fotograf (med eget firma på si) og har vært ansvarlig for sosiale medier i hennes og samboerens italienske restaurant. Vilde jobber både med rekruttering av deltakere, kvalitativ datainnsamling og rådgivning, innholds-publiseringer i sosiale medier og på nettsider og er i tillegg husets fotograf.

TINE

Ole Emil Augland er ansatt som Markedsanalytiker i TINE fra 2. januar 2023. Ole kommer fra stilling som Kommunikasjonsrådgiver i Coop Norge og er utdannet med en mastergrad i Informasjonsteknologi og Kommunikasjon fra NTNU i Trondheim. På fritiden så trener han MMA, Brasiliansk Jiu Jitsu og bryting – og har planer om å prøve seg på stand up scenen i løpet av 2023.

Warner Bros. Discovery

Kathrine Ytterdal Sørum begynte i stillingen som Sales Research Manager for Warner Bros. Discovery 1. april. Det blir ikke første gang Kathrine jobber i TV-bransjen. Før jobben som seniorrådgiver i Kultur- og likestillingsdepartementet, tilbragte hun halvannet år som analytiker hos NRK. Hun har også flere års bakgrunn fra noen av de store medieanalyseselskapene, som Comscore, Kantar TNS, Infopaq og Cision.

Har du flyttet på deg selv eller fått en ny kollega på laget? Send bilde og kort tekst på e-post til admin@analysen.no så får vi det med neste gang!

Andre artikler du kan være interessert i

Se alle artikler

Reisen til julestemningen

Bransjens største juleentusiast, John Lauring Pedersen, har tatt tempen på årets julestemning.

bransjenytt

Hva er fremtiden for analysebransjen i Norge?

Oppsummering fra panelsamtalen på Analysedagen (MAD) 2022.

bransjenytt, Bransjestemmer, fagartikkel

Slik var Analysedagen 2022: Arena for læring, inspirasjon og relasjonsbygging

Torsdag 3. november samlet 160 kunnskapshungrige bransjefolk seg på Røverstaden i Oslo for å være med på årets største møteplass for…

bransjenytt