Nytt fra bransjen: Respons og Kantar

Dette er den tredje av flere artikler om nyheter fra bransjens byråer som har blitt publisert på analysen.no de siste ukene. I den første artikkelen kunne man lese om nyheter fra Ipsos, Opinion og YouGov. Den andre presenterte nyheter fra Nielsen og Norstat. I denne artikkelen kan du lese om Respons og Kantar.

Ragnar Madsen

Om forfatteren

RESPONS ANALYSE: – PANDEMIEN HAR FART BRA MED OSS I OSLO

Anne Gretteberg Meyer gul– Vi startet pandemien med å sette ny månedsrekord i både mars og april, etterfulgt av en ny rekord i oktober. Bergen bremset opp når pandemien slo til, men fikk en solid opptur i høst, som har fortsatt inn i 2021. Dette er vi veldig tilfreds med, sier Anne Gretteberg Meyer, daglig leder i Respons Analyse.

 

Omorganisering

Anne fortsetter: – For å jobbe mer rasjonelt og dermed å betjene våre kunder bedre, benyttet vi koronatiden til å omorganisere selskapsstrukturen til Respons Analyse. Vi har nå fusjonert våre to avdelingene i hhv Oslo og Bergen til et samlet innsiktsbyrå; Respons Analyse AS. Samtidig har vi skilt ut datainnsamlingen i et eget selskap; Respons Fakta AS – for å få et mer rendyrket produksjonsfokus. Vi sitter fortsatt sammen, har fortsatt felles nettsider og e-postadresser og opererer tilnærmet som før, men splitten gir et tydeligere fokus for begge selskapene, som nå presterer bedre innen hver sine felt.

Morten Engan

 

Anne Gretteberg Meyer, som tidligere var leder for Oslo, er nå daglig leder for et samlet Respons Analyse: Tidligere daglig leder i Bergen – Thore Gaard Olaussen – har blitt deltidspensjonist.
– Thore fortsetter i selskapet i redusert stilling – som faglig rådgiver på politiske meningsmålinger, mens daglig leder for Respons Fakta er Morten Engan. Han var med og etablerte Respons Analyse i 2005 – som den gang het Norsk Respons – så han fyller den rollen meget godt.

Respons Analyse har også fått et nytt styre etter sammenslåingen. I det nye styret sitter blant andre Rachel Øverås (Strategisk rådgiver i Willder og styreleder i Strategi- og analyseforeningen).

 

 

Fikk du med deg denne: Nytt fra bransjen: Nielsen og Norstat

 

Pandemien hjalp oss!

Det å forene to lokasjoner til felles samhold og kultur fikk drahjelp av pandemien! Møter, kaffeslabberaser og fredagsavslutninger ble med ett digitale og like for alle, uavhengig om man jobber i Bergen eller Oslo. Da ble det også smidigere å samarbeide på tvers av lokasjonene og selskapene og å utnytte de beste hodene til hvert prosjekt.

 

ny leder av Virke Markedsanalyse

Ikke nok med at Anne Gretteberg Meyer ble ny ansvarlig leder for Respons Analyse AS. Nylig ble hun valgt til ny leder for Virke Markedsanalyse. Anne har i lang tid hatt et stort engasjement i forumet.

– Jeg vil være en pådriver for å forsterke omdømmet til bransjen og styrke posisjonen som en samfunnsnyttig aktør for å bremse bransjeglidningen og å styrke deltakelsen, spesielt blant de unge, sier Anne.

Hun er også opptatt av å styrke «merkevaren» Virke Markedsanalyse, slik at et medlemskap forbindes med kvalitet, profesjonalitet og integritet.

 

Respons Analyse Oslo ble kåret til Gasellebedrift 2020

– En god utvikling og positive resultater over flere år ble påskjønnet med en kåring som Gasellebedrift 2020. Vi takker nye og lojale kunder for tilliten, og lover at vi skal stå på for å vise oss tilliten verdig fremover også!

 

Webinar i samarbeid med Apriil

Respons Analyse har samarbeidet med sitt søsterselskap Apriil om et webinar med fokus på bærekraft, grønnvasking, miljøsertifisering og gjenvinning som gikk av stabelen 8. april med om lag 300 deltakere. Her er det mye spennende innsikt å få med seg, så ta kontakt dersom du ønsker å få opptak tilsendt.

 

Les denne: Nytt fra bransjen: Ipsos, Opinion og YouGov

 

KANTAR: PANDEMIEN HAR VÆRT EN BLANDET FORNØYELSE

Eirik Friberg Ekrann– Sett i bakspeilet forløp 2020 slik: Bekymringsløs og frisk til sinns gikk Kantar ut i et forrykende tempo de første månedene, helt uten tanke på verken munnbind, Antibac eller sosial avstand. Så lurte en lei virussykdom seg inn i systemet mot midten av mars. Den virket på den måten på oss at den nærmest slo ut deler av virksomheten, mens andre deler opplevde lite endring, andre igjen økt etterspørsel. Det føltes litt som om det ene benet plutselig måtte legge på spurt, mens det andre bestemte seg for å ta ferie, den ene armen hang slapt ned langs siden, mens den andre bestemte seg til å veive vilt fra side til side. Alt samtidig som våre, vanligvis ganske fremsynte, øyne ble angrepet av akutt tåkesyn som gjorde at vi kunne skimte ca. et kvarter fram i tid. Kult.

 Slik beskriver strategidirektør, Eirik Ekrann, hvordan pandemien traff Kantar.

– Vi brukte store deler av for- og ettersommeren til å tilpasse oss alt dette, i tillegg til å brådigitalisere diverse prosesser. Siste halvdel av året begynte ting sakte, men sikkert å nærme seg normalen (eller kanskje en ny normal, er det ikke det det heter?). Det ble en hektisk langspurt inn mot jul på mange av oss. Og vi kunne konstatere at vi finansielt landet på et betydelig bedre sted enn både de pessimistiske og de mindre pessimistiske prognosene fra forsommeren tilkjennega.

– På slutten av året flyttet vi inn i fantastiske nye kontorlokaler i Lakkegata. Eller, vi antar jo at de er fantastiske, for vi sitter jo hele gjengen på hjemmekontor da. Det er i hvert fall det interiørarkitekten har sagt. Og bildene ser bra ut!

 

Lanserte Link AI i Norge

– På tampen av året lanserte vi Link AI i Norge, som muliggjør pre-testing av reklame på 15 min gjennom kunstig intelligens, bygget på verdens største normdatabase av reklametester. Vi kan også tilby stadig flere løsninger på vår DIY-platform Marketplace, som gjør at kundene våre kan teste konsept og reklamer raskt og effektivt.

Nå gleder vi oss bare til at Korona-året 2020 offisielt kan lukkes, forhåpentligvis en gang i løpet av sommeren?. Slik at vi endelig kan komme i gang med 2021!

 

Nye lokaler tilpasset alle behov

Kantar flytte bygg

 

7. desember flyttet Kantar inn i våre nye lokaler i Lakkegata 23, men har ikke vært der enda. Prosessen med å finne nytt husvære startet for 2 år siden, kan Kari Nordstad adm. dir. i Kantar AS fortelle.

– Viktige kriterier i vurdering av lokaler har vært nærhet til kollektivknutepunkt både for ansatte og kunder i tillegg til plassering av tekniske installasjoner som er enormt viktig for en fortsatt trygg og stabil levering av tv-data.
Valget falt til slutt på Lakkegata 23, hvor Kantar nå har overtatt de to toppetasjene som utgjør 2500 kvadratmeter. Det ser ut til å ha vært et godt valg.

 

Kari Norstad– Kontorer sentralt i Oslo er viktig for medarbeiderne med tanke på reisevei til og fra jobb, og gjør det enkelt å besøke og å ta imot kunder. Vi føler oss nå trygge på at lokalene vi har valgt dekker våre spesielle behov for teknisk tilretteleggelse, samt vårt ønske om å ha en arbeidsplass med moderne fasiliteter for alle medarbeidere, sier Kari.

I tillegg til nyoppussede og attraktive kontorlokaler har eiendommen også fine felles fasiliteter som både ansatte og besøkende kan benytte seg av, fra møtesenter, personalrestaurant, kaffebar garasje for både sykkel og bil samt fine treningsmuligheter med tilhørende garderobe.
Området rundt er i en spennende utvikling. Brugata 19, Sundtkvartalet og ikke minst Urtekvartalet, som nå er under bygging, bidrar til å fornye området og bringer med seg mer utadrettet virksomhet som restauranter, bakerier, kafeer etc.

I nabolaget finner vi leietakere som Ys, Viken Fiber, IBM, Skanska, Manpower og Høyskolen Kristiania som nå har inngått en leieavtale på 10 000 kvadratmeter.

Kantar flytte tv

 

Området har vært i konstant endring siden bygget stod ferdig i 2013, og fremstår mer og mer som et hipt og urbant område med bedrifter innen alle næringer. Denne endringen har interiørarkitektene tatt med seg inn i bygget og det preger lokalenes fellesarealer.
– Der man tidligere var opptatt av å skape et skille mellom uteområdet og innsiden fokuserer vi på hvordan vi kan skape en urban by-atmosfære for å gjøre fellesarealene i eiendommen attraktive, sier Kari Ihle i Metropolis arkitektur & design AS, som har bistått i prosessen.

– Formspråket vil avspeile den urbane by-plasseringen med nær tilknytting til Oslos store parkdrag som går langs hele Akerselva som er byggets umiddelbare nabo, sier avslutter hun.

Metropolis har også vært ansvarlig interiørarkitekt for oppussingen av Kantars lokaler i 7. og 8. etasje og de har vært en viktig bidragsyter i prosessen med å finne frem til uttrykket vi ønsket.

 

– Når hjemmet har vært arbeidsplassen for de fleste av oss det siste året er det blitt viktigere at arbeidsplassen også kjennes som et bra hjem når vi kollegaer får vende tilbake og vi igjen kan ta imot besøk av kunder. Det har vi tenkt på når vi har innredet våre nye lokaler med gjenbruk og nyanskaffelser, sier Kari Nordstad, som er strålende fornøyd med nye kontorlokaler og gleder seg til å kunne ta i mot gamle og nye kunder post-korona.

 

Andre artikler du kan være interessert i

Se alle artikler

Møt de nye i styret

– les hva de mener om muligheter, utfordringer og bidrag i bransjen og foreningen! Vi i Analysen har tatt en prat…

Bransjenytt, Bransjestemmer, Jobb-karriere

Bransjeutfordrere på Strategidagen 2024

Torsdag 23. mai var det duket for det årlige seminaret «Strategidagen», med et tett program og rekordmange deltagere. Blant talerne fant…

Bransjenytt, Bransjestemmer

Bli kjent med den nye Strategigruppa i Strategi- og analyseforeningen

Børre Thorstensen, strategisk rådgiver i Allegro, er leder for den nye Strategigruppa i Strategi- og analyseforeningen. Vi tok en prat med…

Bransjenytt, Bransjestemmer, Jobb-karriere