Nielsen satser ytterligere på produkt- innovasjon med oppkjøp av Affinova

Nielsen satser ytterligere på produkt- innovasjon med oppkjøp av Affinova

30. oktober 2014 fullførte Nielsen oppkjøpet av det amerikansk-baserte selskapet Affinova. Et media- og markedsanalysebyrå med spesialisering innenfor software- og teknologidrevet produktinnovasjon. Affinovas unike kompetanse bygger på forskningen av det menneskelige DNA og genetiske algoritmer. Teknologien gjør det mulig å utvikle produkter med høy suksessrate, ved å undersøke et stort spekter av egenskaper opp mot hverandre. Algoritmen ble opprinnelig utviklet av en gruppe professorer ved MIT for å avdekke kombinasjoner i DNA-strukturen og hvilke menneskelige egen-skaper det førte til. Affinova blir integrert i Nielsens «Innovation Practice», og styrker Nielsens eksisterende løsninger innenfor innovasjon og produktutvikling. Innenfor dagligvarebransjen er produkt- lanseringer blitt en del av hverdagen for både leverandørene og kjedene. Det forhandles heftig om listing og prissetting ved de tre store lanseringsvinduene i februar, april og september. Målet er å sikre seg den beste hylleplassen og full distribusjon, og har man solid argumentasjon øker sjansene for å bli hørt. Argumentasjon i form av analyser og dokumentasjon. Etter lansering kan man følge salget til produktet for å se om det møter hva som er forventet og estimert. Før lansering, derimot, er parameterne av et mer kvalitativt preg, som vurdering, liking og kjøpssannsynlighet. Med oppkjøp av Affinova vil Nielsen kunne tilby unik kompetanse og teknologi som beslutningsgrunnlag før lanseringen er et faktum. Et online simuleringsverktøy vurderer fortløpende tilbakemeldinger fra forbruker, som gjør det mulig å finne ut den optimale sammensetningen av produktet.

Faktaboks Affinova

  • Etablert av en gruppe professorer ved MIT
  • Jobber med teknologi og produktinnovasjon
  • Hovedkontor: Boston, Massachusetts
  • Etablert: 2000
  • Antall ansatte: ca. 200
  • Omsetning i 2013: ca. 50 millioner USD
  • Software: Affinova Studio

Andre artikler du kan være interessert i

Se alle artikler

Analysens sommerprat – del 2

Sommeren har definitivt tatt over etter våren, det går mot den rolige tiden av året og de aller fleste har en…

bransjenytt

Analysens sommerprat – del 1

Sommeren har definitivt tatt over etter våren, det går mot den rolige tiden av året og de aller fleste har en…

bransjenytt

– Jeg elsker allsidigheten i det å jobbe med markedsanalyse

Her kan du bli litt bedre kjent med et av medlemmene i Strategi- og analyseforeningen og senior markedsanalytiker i Telenor, Ingrid…

bransjenytt, jobb-karriere