Nielsen satser ytterligere på produkt- innovasjon med oppkjøp av Affinova

Nielsen satser ytterligere på produkt- innovasjon med oppkjøp av Affinova

30. oktober 2014 fullførte Nielsen oppkjøpet av det amerikansk-baserte selskapet Affinova. Et media- og markedsanalysebyrå med spesialisering innenfor software- og teknologidrevet produktinnovasjon. Affinovas unike kompetanse bygger på forskningen av det menneskelige DNA og genetiske algoritmer. Teknologien gjør det mulig å utvikle produkter med høy suksessrate, ved å undersøke et stort spekter av egenskaper opp mot hverandre. Algoritmen ble opprinnelig utviklet av en gruppe professorer ved MIT for å avdekke kombinasjoner i DNA-strukturen og hvilke menneskelige egen-skaper det førte til. Affinova blir integrert i Nielsens «Innovation Practice», og styrker Nielsens eksisterende løsninger innenfor innovasjon og produktutvikling. Innenfor dagligvarebransjen er produkt- lanseringer blitt en del av hverdagen for både leverandørene og kjedene. Det forhandles heftig om listing og prissetting ved de tre store lanseringsvinduene i februar, april og september. Målet er å sikre seg den beste hylleplassen og full distribusjon, og har man solid argumentasjon øker sjansene for å bli hørt. Argumentasjon i form av analyser og dokumentasjon. Etter lansering kan man følge salget til produktet for å se om det møter hva som er forventet og estimert. Før lansering, derimot, er parameterne av et mer kvalitativt preg, som vurdering, liking og kjøpssannsynlighet. Med oppkjøp av Affinova vil Nielsen kunne tilby unik kompetanse og teknologi som beslutningsgrunnlag før lanseringen er et faktum. Et online simuleringsverktøy vurderer fortløpende tilbakemeldinger fra forbruker, som gjør det mulig å finne ut den optimale sammensetningen av produktet.

Faktaboks Affinova

  • Etablert av en gruppe professorer ved MIT
  • Jobber med teknologi og produktinnovasjon
  • Hovedkontor: Boston, Massachusetts
  • Etablert: 2000
  • Antall ansatte: ca. 200
  • Omsetning i 2013: ca. 50 millioner USD
  • Software: Affinova Studio

Andre artikler du kan være interessert i

Se alle artikler

Slik var Analysedagen 2022: Arena for læring, inspirasjon og relasjonsbygging

Torsdag 3. november samlet 160 kunnskapshungrige bransjefolk seg på Røverstaden i Oslo for å være med på årets største møteplass for…

bransjenytt

4 raske med 5 fine bransjefolk

Vi snakket med fem av deltakerne på Analysedagen 2022 og fikk deres umiddelbare inntrykk. Se video her.

bransjenytt

Slik vokste Pollstat med 150% fra 2020 til 2021

- Det er alltid mulig å gjøre ting annerledes, sier Pål Listuen.

bransjenytt