Mystery shopping – når du smugshopper på nettet og skjuler det for typen

Forstår egentlig noen hva vi i markedsanalysebransjen prater om? Med våre forkortelser og ”Norwenglish” fyller vi nettsider og rapporter.  Men oppfatter egentlig kundene våre - og minst ikke mannen i gata hva bransjen vår prøver å kommunisere? Vi dro ut i Oslo sentrum for å snakke med folket for å se hva de tolket ut av de begrepene vi strør rundt oss som konfetti til daglig.

VIKKI N. WALLE-HANSEN

Om forfatteren

Christina Smitt

Om forfatteren

Kapa – en vinklubb.    

Konverteringsfrekvens – velge religion.   

KTI –…IKT i Bhg/skole, bare skrevet feil.  

Barometer – måle hvor full du kan bli.  

Få kick back – bli banka opp.   

Programmatisk – vanskelig gramatikk, sikkert noe man bruker i tyskland   

Kval og kvant – Små biter av noe. Mindre enn halvparten av noe        

Segmentering – Noe de driver med i byggebransjen

Mystery shopping – når du smugshopper på nettet og skjuler det for typen   

Need Scope – Er ikke det han amerikanske cøntry-artisten?   

Consumer Stories – Hvis det er en barnebok så syntes jeg at kommersialiseringen av barndommen har gått for langt!   

Dekonstruere datasiloer – Du, det tror jeg at jeg spiste på Maemo her om dagen.  

Panel – Det er ikke trendy mer. Vi har mye furu-panel i kjellern. Ikke lekkert.   

Respondenter – De som tar i mot resepter på apoteket?  

Omnibus – Rutebuss med bra varmeapparat   

Gallup – En type båt? Litt sånn som Sjalupp, bare for hester kanskje?   

Wallet Allocation Optimizer – De dagene du går ut døren, og lommeboken faktisk ligger i veska, og du slipper å låse deg inn igjen for å hente den. Meeeen så var det bilnøklene da….. 

Andre artikler du kan være interessert i

Se alle artikler

Slik var Analysedagen 2022: Arena for læring, inspirasjon og relasjonsbygging

Torsdag 3. november samlet 160 kunnskapshungrige bransjefolk seg på Røverstaden i Oslo for å være med på årets største møteplass for…

bransjenytt

4 raske med 5 fine bransjefolk

Vi snakket med fem av deltakerne på Analysedagen 2022 og fikk deres umiddelbare inntrykk. Se video her.

bransjenytt

Slik vokste Pollstat med 150% fra 2020 til 2021

- Det er alltid mulig å gjøre ting annerledes, sier Pål Listuen.

bransjenytt