Kiwi kåret til vinner av Nielsens Merkestyrkepris!

Nielsen Merkestyrkepris ble under Nielsen-konferansen 18. mars 2015 utdelt for 21. gang, og gikk i denne gang til Kiwi. Juryen har bestått av representanter fra ulike avdelinger i Nielsen. 

Kiwi kåret til vinner av Nielsens Merkestyrkepris!

Nielsen Merkestyrkepris ble under Nielsen-konferansen 18. mars 2015 utdelt for 21. gang, og gikk i denne gang til Kiwi. Juryen har bestått av representanter fra ulike avdelinger i Nielsen. 

– Med Merkestyrkeprisen ønsker Nielsen å hedre den aktøren som etter vår vurdering har hatt den mest imponerende prestasjonen i året som gikk, sier leder av juryen Georg Ellingsen i Nielsen. Merkestyrkeprisen er unik i den forstand at vi ser på hvordan aktørene presterer i markedet og dermed honorerer den aktøren som har den beste utviklingen i markedet.

Kriteriene som legges til grunn for Nielsen Merkestyrkepris oppsummeres av Ellingsen på følgende måte: – En merkevares styrke måles til syvende og sist på hvordan merket presterer i markedet. Det er denne presta-sjonen som ligger til grunn når Nielsen vurderer kandidatene. Et vellykket merke må vise til vekst og ta andeler, og være med på å bygge verdi i sitt konkurransesegment. Det er i beslutningsøyeblikket at styrken til et merke blir realisert.

21 aktører ble innstilt til årets Merkestyrkepris. Alle disse kandidatene ble vurdert etter salg, utvikling i markedet og deres investeringer i media. – Etter flere runder i juryen, ble det endelig utropt 5 kandidater til årets pris: Kiwi, Polarbrød, Delikat, Hipp og Synnøve. Som alltid, blir det vanskelig når vi skal vurdere topp-5 gruppen, fordi de operer innenfor ulike markedssegmenter, sier Ellingsen.

Juryen ble enige om å tildele Nielsen Merkestyrkepris for 2015 til Kiwi. Juryens begrunnelse er som følger:

2014 har vært et godt år for Kiwi med høy andelsvekst i et konkurranseutsatt marked. I tillegg til å posisjonere seg med lave priser, skiller de seg ut fra andre kjeder ved å tørre å ta utfordrerrollen og skape debatt. «Sunnhet til folket», miljø – og samfunnsansvar er blant Kiwis kjernesaker som er blitt synliggjort i media og i butikk. Dette har bidratt til at Kiwi har fått en betydelig styrket posisjon hos forbruker, og er en av andelsvinnerne i 2014.

Nielsen Merkestyrkepris er tidligere utdelt til Friele Kaffe (-95), Farris, (-96), Coca Cola (-97), Pizza Grandiosa (-98), Rema 1000 (-99), Ringnes øl (2000), Freia Melkesjokolade (2001) og Extra fra Wrigley (2002), Laban fra Nidar (2003) og Toro (2004) og Pizza Grandiosa igjen i 2005, Kiwi (2006), Pepsi Max (2007), Fjordland (2008), Ideal Wasa (2009), Rema 1000 (2010), Q-meieriene (2011), Norvegia (2012) og Delikat (2013) Coca Cola Zero (2014)

Kiwi-vinner

Fra v.: Cecilie West (Nielsen), Tron Eggen (Markedsdirektør i Kiwi), Jan Paul Bjørkøy (Kiwi sjef) og Georg Ellingsen (Nielsen).

Om kriteriene for prisen:

Utgangspunktet for Nielsens Merkestyrkepris er merkets verdi i et definert marked (Norge). Verdien av et merke kalkuleres ut i fra fire hovedelementer:

  • Markedets/produktområdets størrelse (kr og utvikling)
  • Produktets/merkets markedsposisjon og utvikling i eget konkurransesegment.
  • Langsiktighet i merkets utvikling.
  • Medieinvesteringer for merkevaren.

Summen av disse hovedelementene danner grunnlaget for prisen.

Kiwi 2

Kiwi 1

 

Andre artikler du kan være interessert i

Se alle artikler

Bransjeutfordrere på Strategidagen 2024

Torsdag 23. mai var det duket for det årlige seminaret «Strategidagen», med et tett program og rekordmange deltagere. Blant talerne fant…

Bransjenytt, Bransjestemmer

Bli kjent med den nye Strategigruppa i Strategi- og analyseforeningen

Børre Thorstensen, strategisk rådgiver i Allegro, er leder for den nye Strategigruppa i Strategi- og analyseforeningen. Vi tok en prat med…

Bransjenytt, Bransjestemmer, Jobb-karriere

Nytt om navn våren 2024

Det er stadig folk som flytter på seg i bransjen. Og det er lenge siden vi har vist frem, så her…

Bransjenytt, Jobb-karriere