Kantar i Norge fyller 75 år

Dagen ble feiret med bursdagsfest. Bli litt bedre kjent med jubilanten her.

Eirik Friberg Ekrann

Om forfatteren

En kald vinterdag i 1946, 9 måneder etter at den tyske okkupasjonen av Norge endte, etablerte 29-årige Bjørn Balstad Norsk Gallup Institutt AS. Inspirert av de innovative metodene for utvalgsundersøkelser utviklet av George Gallup regnes Bjørn Balstad som grunnleggeren av markedsanalysebransjen i Norge. 75 år senere er selskapet Bjørn Balstad etablerte markedsleder i bransjen han var med å etablere.

 

Endringer i selskap og bransje

Mye har endret seg på disse 75 årene. Selskapet har gått gjennom flere navneendringer, fra Norsk Gallup til TNS Gallup, til TNS, til Kantar TNS til Kantar. Navneendringene henger naturlig sammen med en rekke fusjoner og nye eierkonstellasjoner. Per 2021 er Kantar en verdensomspennende organisasjon med kontorer i 90 land og 25 000 ansatte, hvorav 120 i den norske organisasjonen, ledet av Kari Nordstad.

Den teknologiske endringen i bransjen har vært enorm. Der Bjørn og de tidligste ansatte registrerte intervjudata sirlig inn i tabeller, for hånd, har vi i dag automatiserte prosesser, vi kan fange data på tvers av digitale plattformer og bruke chatboter til å engasjere folk i sosiale medier, vi kan bruke neuroscience-teknikker til å kartlegge også det respondentene ikke er seg selv bevisst. Der grunnleggende statistikk før krevde arbeidsintensive, manuelle regneøvelser kan avanserte modelleringer nå gjennomføres automatisk ved et tastetrykk og kunstig intelligens kan hjelpe oss å identifisere trender på tvers av ulike datakilder.

Tilfanget av data har også endret seg dramatisk. På Bjørn Balstads tid var den eneste kilden til statistikk om kunder, forbrukere og samfunnsborgere å spørre dem. I dag har vi en lang rekke ulike datakilder tilgjengelig, fra atferd-data, digitale spor vi legger igjen på tvers av ulike digitale plattformer. Det voldsomme tilfanget av ulike datakilder om forbrukere og samfunnsborgere muliggjør en enda bredere og dypere forståelse for forbrukerne og samfunnsendringer, men stiller også nye krav til oss, både når det gjelder analyseteknikker og etisk bruk av individdata.

Alle disse endringene har gjort at konkurransearenaen har endret seg. Markedsanalysebransjen har vokst og nye aktører har kommet på banen, ofte med ny teknologi og ny tenkning. De gamle bransjegrensene er i ferd med å viskes ut, hvor man nå like gjerne konkurrerer med konsulenthus, teknologiselskap og medie- og reklamebyrå. Man kan være konkurrent i det ene øyeblikket og samarbeidspartner i det andre.

 

Verdiene er fortsatt det samme

For besøkende som kommer inn i resepsjonen i Kantars nye lokaler i Lakkegata 23, er det derfor lett å tenke at selskapet de besøker er et radikalt annet enn det Bjørn Balstad etablerte i 1946. Ser man bort fra alle endringene er det imidlertid også et grunnleggende verdisett som selskapet er tuftet på og som har vært med oss alle disse årene. Dette verdisettet danner ryggmargen til selskapet og er like definerende som logoen man har på bygget, lokalene man jobber i, teknologien man bruker.

Den første verdien er nysgjerrighet. Markedsanalytikere er drevet av en grunnleggende nysgjerrighet om forbrukerne og samfunnet. Hvorfor er ting som det er? Hvorfor tenker folk som de gjør? Hva skal til for å endre folks holdninger? Vi har andre teknikker og teknologier til å studere markedet i 2021 enn det Bjørn Balstad hadde i 1946, men den grunnleggende nysgjerrigheten om samfunnet rundt seg har vært med oss hele veien.

Den andre verdien er ærgjerrighet. Vi ønsker å gjøre en forskjell – at dataene, analysene og rådene våre skal hjelpe våre kunder å ta smarte beslutninger slik at de lykkes. Vi har en grunnleggende tro på at innsiktsbaserte beslutninger er bedre enn beslutninger tatt på magefølelse. Derfor brenner vi for at norske virksomheter skal bli mer innsiktsdrevet, at de skal ta smarte beslutninger basert på arbeidet vårt.

Vi har et slagord i Kantar, som gjelder på tvers av hele den verdensomspennende organisasjonen, men som Bjørn Balstad antakelig ville nikke anerkjennende til: Our purpose is to Understand People and Inspire Growth.

 

Endelig bursdagsfest!

28. oktober kunne vi endelig invitere kunder og samarbeidspartnere til en etterlengtet sosial happening i våre nye lokaler i Lakkegata 23 for å markere Kantars 75-årsdag. På menyen stod kake, pølser og drikke – som seg hør og bør i bursdag.

I løpet av ettermiddagen kunne våre gjester også få et innblikk i bredden av virksomheten ved å besøke tre av møterommene. Man kunne stifte bekjentskap med “Vanlige folk” i et portrett av tre generasjoner nordmenn, får høre om reklametesting ved bruk av AI og få svaret på om 5000 velgere kan styre Norge.

Se bilder fra festen her:

Kantar75 DSC 0714-1000px

Kantar75 DSC 0746-1000px

Kantar75 DSC 0589-1000px 

Foto: Terje Borud

Andre artikler du kan være interessert i

Se alle artikler

Hvordan blir årets julehandel?

Nordmenn går en lysere førjulstid i møte, med økt kjøpekraft og optimisme. Men hvor mye penger kommer nordmenn til å bruke…

Bransjenytt, Tema-artikkel

Markedsanalysebransjens nære fremtid, kanskje

I september var jeg så heldig å delta på ESOMAR Congress 2024. Dette er ESOMAR sin årlige konferanse hvor foredragsholdere fra…

Bransjenytt, Teknologi

Nominér til årets priser – frist 28/10

Analysedagen 2024 går av stabelen 7. november i år på Oslo Event Hub, og det blir selvsagt delt ut priser! Vi…

Bransjenytt, Jobb-karriere