Fokus på FNs Bærekraftmål om økonomisk vekst og likestilling
31. august arrangerte Ipsos frokostseminar med Meghann Jones på Norgesbesøk. Meghann er både en av de globale lederne for Ipsos’ Sustainable Development Research Center, og leder av Ipsos’ International Social Research i USA.
Hun har i flere år jobbet for å utvikle nye tilnærminger, for å forstå virkningen av tiltak i forbindelse med Women’s Economic Empowerment. Hennes arbeid legger vekt på bruk av et flerdimensjonalt rammeverk for å forstå hvordan kvinner og jenter kan øke sin makt, og spille en rolle i den formelle økonomien, samt å utvikle seg til lederstillinger eller maktposisjoner.
Meghann presenterte resultater fra ulike prosjekter, blant annet Coca-Cola’s 5by20 Program, WADA og USAID samarbeid, Mondelez Cocoa Life Program. Det ble også fokusert på aspekter knyttet til hvordan Vital Voices har jobbet med sosialt entreprenørskap og kvinneledelse.
Frokostseminaret fikk bred oppslutning blant deltagere som innehar sentrale lederposisjoner fra ulike samfunns-sektorer, NGO og bedrifter i norsk næringsliv, og skapte diskusjon og engasjement i salen.
(Ta gjerne en titt på YouTube for å se noen av Meghann Jones’ foredrag som ligger ute.)
Bransjens største trend-undersøkelse på mat og drikke: Spisefakta
Det ble stinn brakke på Ipsos Trendseminaret 11. september på nydelige Stratos.
Norske Spisefakta er Norges mest omfattende studie om nordmenns forbruksvaner og holdninger til mat og drikke. De dekker i tillegg temaer som handlevaner, helse, kosthold, miljø og informasjonskilder. Rapporten byr på nye funn og årelange trender innen flere kategorier, da undersøkelsen har vært gjennomført siden 1987 i Norge. Norske Spisefakta er en helt unik og særegen studie i forhold til både størrelse og omfang, og har de siste årene også vært gjennomført i Sverige og i Danmark.
John Spilling, Senior Konsulent og ansvarlig for Spisefakta, presenterte hovedfunnene for 2018. Ett av flere spennende funn illustrerer to (mot-stridende) parallelle trender;
En økende miljøbekymring som igjen leder til en gryende vegetarinteresse og samvittighetskvaler ved å kaste mat.
En økning av hedonistiske verdier som gir utslag i konsum av «Comfort Food» og blant annet amerikansk hamburgerkultur.
I tillegg understreket Spilling interessante forskjeller mellom de skandinaviske landene.
Avslutningsvis oppsummerte Inge Erlend Næsset, Kvalitetsdirektør i NorgesGruppen, hvordan økt fokus på sunnhet og miljø påvirker deres forretnings-strategi. Han trakk frem nytteverdien konkrete funn fra Spisefakta gir dem. Til slutt delte han NorgesGruppens satsingsområde om å gjøre det enklere for norske forbruker
å ta grønnere, sunnere og mer helsefremmende valg når de handler i noen av deres over 2000 utsalgsteder.
Seminaret hadde stor oppslutning med over 100 deltagere fra norsk næringsliv og offentlig sektor. Det ble anledning til å lansere Mat & Drikke Insight Cloud, som nå er tilgjengelig i skyenfor det norske markedet.