Holmenkollstafetten 2019

Markedsanalysebransjen er kanskje ikke kjent som den sprekeste bransjen i byen – vi sitter krokbøyd over store datasett i den desperate jakten på signifikansen, eller befinner oss på et furupanert Sigdal-kjøkken på Roa med smørglinsende hjemmebakst og kruttsterk filterkaffe, i et forsøk på å forstå forbrukeren i dennes naturlige habitat. Risikoen for livsstils-sykdommer er åpenbart overhengende.

Ipsos HS 2019 web

IPSOS: Tradisjonen tro var Ipsos med på stafetten. Innsatsen ble feiret med mat og drikke på Ipsos’ testsenter på Egertorget. Med på bildet – fra venstre; Line Bjerke, David Gulstad, John Spilling, Åsmund Ukkelberg, Kevin Meyvis, Arne Johannessen, Eirik Bolstad, Delia Hengari, Mads Motrøen, Giedre Maciniene, Samantha Núñez

Opinion i Holmenkollstafetten 2019: stafett ER stafett

Heldigvis finnes det botemidler for alt det farlige og truende: Vårens Vakreste Eventyr – selveste Holmenkollstafetten! Dagen hvor bedrifts-Norge ikler seg tettsittende antrekk, våkner med høy puls og ditto skuldre, og setter hverandre i stevne med mer eller mindre blandede lag gjennom 15 etapper.

Det ble registrert tre «rene» analyselag: De multinasjonale konsernene Kantar og IPSOS og hjemmefavoritt Opinion. I fjor dro Kantar, seieren i land, med Opinion på sølvplass, tett fulgt av IPSOS. Det var derfor knyttet enorm spenning og oppmerksomhet til årets tildragelse – mediene var møtt frem i stort antall, og jaget førsteetappe-løperne i sedvanlig flokk. Kantar hadde, på grunnlag av fjorårets prestasjon, kvalifisert seg til å løpe i en tidligere pulje enn sine to hovedkonkur-renter, og stakk derfor avgårde i godt tempo lenge før IPSOS og Opinion hadde fått samlet bein og stafettpinne. Det viste seg imidlertid at det siste var et stort problem for disse to lagene – det var med nød og neppe Opinion kom seg til start i tide, mens IPSOS ikke ble hjulpet verken av nød eller neppe – starten glapp med 5 minutter. Heldigvis er arrangøren tilgivende, og normalt start-raske David Gulstad fikk sine 5 minutter godskrevet etter kort tid (det var dog noen særs nervepirrende minutter på Collets cafè før appen ble oppdatert).

Selve stafetten var en uhyre dramatisk affære, preget av solide enkeltmanns- og -dame-prestasjoner, av jubel, gråt og tenners gnissel, hvor vi på nært hold kunne se hvordan melkesyrens grusomme herjinger kan knekke selv den sterkeste markedsanalytiker.

Omsider kom imidlertid alle tre lag i mål, fasit kunne gjøres opp – og det var åpenbart at fjorårets resultater ikke var tilfeldige utliggere i resultatstatistikken. Kantar kunne også i år heve pokalen høyt over 15 hoder, og stolt bringe «Bøtta» hjem til Kirkegaten, til jubel fra tusener av tilreisende markedsanalytikere fra inn- og utland. Opinion kunne glede seg over sølv og ny personlig rekord (for ikke å snakke om solid årsbeste), mens IPSOS feiret pallplass på banketten som om det skulle ha vært gull. Som forfatterens gamle gymlærer fra Nordstrand videregående skole beveget ville ha sagt det: ALLE VANT – men noen vant litt mer enn andre!

tre karer web

OPINION OG IPSOS: Vakker forbrødring på Collets Cafè etter første etappe, hvor David Gulstad (startmann IPSOS), John Lauring Pedersen (startmann Opinion) og Lasse Mila (andre etappe Opinion) analyserer og kommenterer utviklingen i løpet, over restituerende drikke. Alle var enige om at det hadde vært en fin tur (etappe).

Kantar i Holmenkollstafetten 2019: Som Norges ledende markedsanalyse-institutt ser vi det som en oppgave å være best i bransjen, ikke bare faglig, men også sportslig!

Før start samlet Kantar som vanlig laget for en pep talk og lagbilde i Kirkegata 20. Kantar har lange tradisjoner for deltakelse i Holmenkollstafetten. Hvert år er målsetningen klar: Ny Kantar-rekord. Rekorden fra i fjor på 1,12,52 skulle utfordres. Det skulle vise seg å bli et sekunddrama.Nytt at året var at flere konkurrenter i bransjen også skulle delta og at det hele skulle dekkes av Analysen. Som markedsleder var det derfor naturlig å inkludere målsetningen om beste løpstiden i bransjen også.

Jonny hadde fått æren av å løpe 1. etappen etter fallende prestasjoner gjennom flere år på etappe 10. Det ble et greit bytte for laget. Han vekslet 3 sekunder etter rekorden. Live tok over pinnen og reduserte avstanden ned til 2 sekunder. På 3dje etappen tok 15 år gamle Oscar over pinnen, på vegne av sin skadede far. Det ble en real sprint: Han leverte pinnen til Thomas 44 sekunder foran fjorårets rekordtid! Christoffer leverte antakelig lagets beste prestasjon på 6. etappen, Lille Besserud, med 115 beste etappetid. Halvveis i løpet ligger vi likevel på det meste 57 sekunder etter fjoråret. Vendingen kommer med Robin på 10. etappen. Han setter ny pers på 10,10 min – og etter det ser vi oss ikke tilbake. Da Per krysser mållinjen på Bislet stadion er rekorden fra i fjor knust med 58 sekunder. Den nye rekordtiden lyder på 1,11,53. Og best i bransjen. Også sportslig. Prestasjonen ble feiret med pizza og øl i Kirkegata 20, før nattelivet kalte og de siste kreftene ble tatt ut på dansegulvet ut i de små morgentimer…

kantargjengen web

Kantargjengen: Jonny Nordøy, Live Nerdrum, Oscar Hovde, Thomas Lund, Jesper Haugan, Christofer Nygard, Joakim Nylen, Jonas Østnes, Marit Wilhelmsen, Robin Juliussen, Morten Hestmann, Camilla Eriksson, Sebastian Owe, Martin Kløvrud, Per Rusten. (Thomas Lund var på do da bildet ble tatt og Marit Wilhelmsen møtte rett til sin etappe).

Andre artikler du kan være interessert i

Se alle artikler

Nominér til årets priser – frist 28/10

Analysedagen 2024 går av stabelen 7. november i år på Oslo Event Hub, og det blir selvsagt delt ut priser! Vi…

Bransjenytt, Jobb-karriere

Møt de nye i styret

– les hva de mener om muligheter, utfordringer og bidrag i bransjen og foreningen! Vi i Analysen har tatt en prat…

Bransjenytt, Bransjestemmer, Jobb-karriere

Bransjeutfordrere på Strategidagen 2024

Torsdag 23. mai var det duket for det årlige seminaret «Strategidagen», med et tett program og rekordmange deltagere. Blant talerne fant…

Bransjenytt, Bransjestemmer