Hjemme hos Finn

Thea har fire års fartstid i analysebransjen, og har tidligere jobbet i VG som Kommersiell analytiker. Innsiktsavdelingen i FINN var en stor grunn til at hun søkte seg hit – den er kjent for å være utrolig kompetansetung og full av dyktige folk. Og det er den virkelig! I løpet av de siste månedene har Thea lært seg enda mer om analyse og statistikk, en hel haug om FINNs markeder og hva den norske befolkning synes er populært.

Christina Smitt

Om forfatteren

Med Data i Ryggmargen

I dag har Thea ansvar for bransje- og brukerundersøkelser og jobber med prosjektledelse for større analyseprosjekter. I tillegg er hun en sparringspartner for salg rundt innsiktsdreven challenger sales, og leverer relevant innsikt på forespørsel til salg, PR og andre avdelinger i FINN. I disse dager jobber avdelingen med Bruktmarkedsrapporten, som er en fin og morsom måte å bli kjent med de populære kategoriene og annonsene på FINN Torget. Fjorårets rapport finnes her: https://bruktrapporten.finn.no/

Hva gjør en kommersiell analytiker?

En kommersiell analytiker skal i stor grad være en støtte for salg. Vi jobber med å være innsiktsdrevne i alle områder av bedriften, kartlegge våre egne markeder og å bevise at FINN er en sterk mediebedrift i markedene vi opererer i.

Hvordan jobber dere med analyse i FINN?

Kommersiell Analyse inngår i innsiktsavdelingen til FINN sammen med Forretningsanalyse, Webanalyse og Forretningsdata-teamene. Team Kommersiell Analyse har som hovedoppgave å ta frem, analysere og formidle innsikt for kommersielle formål. Dette gjør vi både gjennom spørreunder-søkelser, men også ved å sette sammen innsikt fra andre kilder.

FINN har en stor innsiktsavdeling med flere team som jobber på tvers med ulike problemstillinger og analysebehov i bedriften. Vi jobber integrert med data og statistikk på tvers av team og ofte er det slik at flere team jobber på samme problemstilling med ulike innfallsvinkler. Blant annet bruker vi statistikk og atferdsdata til å lage prediksjonsmodeller, og bruker spørreundersøkelser og andre kilder for å teste dette videre. Det mest spennende er når vi bruker surveydata til å validere faktisk atferd. Vi finner blant annet bekreftelse på hvilke modus folk er i når de søker etter jobb – noe som er særlig aktuelt i de tidlige månedene i året. I FINN er det ikke bare de som jobber dedikert med analyse som skal kunne bruke innsikt – data skal sitte i ryggmargen til alle ansatte i alle avdelinger.

Forbrukerinnsikt, markedsanalyse og merkevarebygging

FINN jobber alltid med innsikt fra våre brukere, og alle henvendelser til kundesenteret blir lest og behandlet. Vi har noen fageksperter på analyse, men alle må kunne jobbe med data og tall for å få best mulig resultater. Vi jobber både med markedsanalyse i teamet vårt, eller i samarbeid med byråer. All innsikt er verdifull!

Hvilke mennesker jobber med innsikt i FINN?

Selv om alle skal kunne jobbe med data, er vi 18 dedikerte mennesker som jobber i Innsiktsavdelingen. Vi er en sammensatt gruppe med statistikere, økonomer, markeds- førere, programmerere/IT og (til og med) en astrofysiker.

Hva slags data sitter vi på?

Alt. Omtrent. Vi er et samlingspunkt for data, og tar imot det meste. Vi har et imponerende datavarehusteam som foredler data. Vår arbeidsmetode er å sette opp trackinger, og vi jobber stadig med å definere markedsproblemene våre, kartlegge databehovet, «whip it into shape» ved å foredle rådata til struktur. Den mest omfattende jobben ligger i problemdefinering, tolkning og iverksetting av tiltak. Vi har både innlogget data og cookie-data, og har naturligvis en stor base med brukere. Personvern og behandling av sensitiv data er et viktig fokusområde for oss, og vi jobber kontinuerlig med dette temaet.

Visualisering er viktig

Fremstilling av data er et viktig område vi jobber med, og team Kommersiell Analyse (KOMA) bruker retorisk metode når vi lager presentasjoner og materiell. I vårt arbeid ser vi alltid på hvem som er mottaker av undersøkelsen, og skreddersyr fremstillingen deretter. Forenkling av data er viktig og vi bygger opp argumenter med påstander og bevis snarere enn å fylle opp en slide med flest mulig grafer. Dette er noe mange kan lære av!

Om PuseFINN

PuseFINN er et godt eksempel på hvordan FINN jobber med analyse. I 2012 ønsket markedsavdelingen seg en karakter som kunne kommunisere på tvers av de ulike markedene til FINN, og jobbet nøye for å finne riktig talsperson. Og hva er det som er stort på internett? Jo – katter! Gjennom omfattende konsepttesting, brukerundersøkelser og tester i sosiale medier med full oversikt over klikk og engasjement falt valget på PuseFINN – og FINN har ikke angret en dag!

Selv i dag måles kjennskapen til PuseFINN nøye og overvåkes med trackere. Kjennskapen til PuseFINN har økt jevnlig siden 2012 og i dag sier hele seks av ti at de kjenner til katten. Konseptet har vært populært og fire av ti synes katten er morsom. PuseFINN er virkelig et produkt av innsikt.

I dag jobber PuseFINN som direktør for sosiale medier. Klikk dere gjerne inn på vår Facebook-side for å se hvordan han jobber. https://www.facebook.com/finn.no/

Samarbeid med analysebyrå

IFINN har et godt samarbeid med analysebyråer, og bruker gjerne ekstern hjelp hvis vi ikke har tid eller besitter riktig kompetanse eller verktøy for å få gjennomført gode undersøkelser på våre markeder. Vi ønsker å bli utfordret, og savner at byråene gir oss innspill til nye metoder eller undersøkelser vi kan ha nytte av. Kom gjerne med forslag!

FINN i media

FINN er ofte ute og forteller om nordmenns favorittsysler. Bare i fjor behandlet innsiktsavdelingen nesten hundre forespørsler fra pressen om lite og stort. Det er særlig Eiendom og Torget som får oppmerksomhet. Vi henter jevnlig ut tall på annonsevolum, antall visninger av boligannonser og liggetid for utleieobjekter på Eiendom, og for Torget er journalistene på jakt etter de populære kategoriene, hva som er de mest brukte søkeordene og antall sidevisninger per annonse, som gir en god indikasjon på hva som har opptatt nordmenn den siste tiden.

Ambisjoner for FINN Innsikt

Både PuseFINN og jeg ønsker å jobbe videre med å styrke innsiktsavdelingen i året som kommer. FINN Innsikt sine ambisjoner og nyttårsforsett for 2016 er å forstå de sosiale mekanismene på våre markeder og hvordan de påvirker engasjementet til våre brukere og jobber med beste praksis for å bruke rett data til rett beslutning.

CV

 

Visste du at…

  • Fjorårets mest leste Torget-annonse på FINN var i kategorien «Juleønsker», der en trebarnsmor fra Vikersund var tidlig ute med sin annonse «Kan noen hjelpe meg». Hun fikk i løpet av kort tid hjelp med julegaver til barna – og annonsen fikk 473.061 sidevisninger.

  • Den nest mest sette Torgetannonsen i 2015 er fra den forsmådde ekskjæresten som solgte en etterlatt hettegenser.

  • I fjor ble det publisert 13.800 katteannonser på FINN-torget.

  • Nordmenn har blitt stadig mer merkebevisste: Louis Vuitton har klatret fra ellevte til femte plass på listen over mest brukte søkeord og Rolex gjør sin debut på listen.

  • «Småbruk» var i 2015 det mest populære eiendomssøkeordet.

  • El-sykler er blitt trendy, og i 2014 registrerte FINN 163.549 søk etter dette.

  • Søkene på Torget er sesongavhengige: På våren titter vi etter bunad, hagemøbler og kano. Når Kong Vinter melder sin ankomst går vi mann av huse for å skaffe oss snøfreser, peis og pulk.

FINN besøkes av rundt 6 millioner brukere hver uke (unike brukere). Rundt 65 % av trafikken kommer fra mobil og nettbrett, og fra 4.januar 2016 er FINN den samme uansett om man er på mobil, nettbrett eller PC/Mac.

Andre artikler du kan være interessert i

Se alle artikler

Årets talent: Alexandra Palm

På Analysedagen 3. november ble det tradisjonen tro delt ut flere priser. Alexandra var en av dem som fikk sole seg…

bransjenytt, jobb-karriere

Fred Selnes er utnevnt til æresmedlem!

For sitt mangeårige arbeid med å løfte og fremme markedsføring og analysefaget, ble Fred Selnes, på Analysedagen, utnevnt til æresmedlem i…

bransjenytt, jobb-karriere

Årets markedsanalytiker: Pål Listuen

Pål Listuen har jobbet i bransjen siden tidlig på 90 tallet, og har hele tiden vært en svært synlig person. På…

bransjenytt, jobb-karriere