Bilde: Øverst f.v: Anita Lynne, Roar Teige, Hanne Thomassen, Yngve Karlsen . Nederst fv: Jonas Østnes, Cecilie Natasha Henriksen, Simen Berg, Heidi Thomassen
2024 var et relativt greit år med tanke på driften av foreningen – men merkbart at det har vært noe tøffere tider for bransjen. Arrangementene som er gjennomført inkluderer nyutviklingene Faglige Bobler og to heldagskurs: Workshop og Maxdiff/Conjoint – i tillegg til frokostseminarer og de tradisjonelle store. Arrangementene fortsetter jevnt over å få svært gode score, men med noe nedgang i deltakelse totalt dette året.
En Bransjestandardsgruppe er etablert for å sikre standarder til det beste for analysebransjen som helhet, og at medlemmene skal få enklere tilgang og forståelse for hvilke standarder som finnes. Det er også gjennomført en medlemsundersøkelse som vil legge grunnlag for styrets videre arbeid.
Fokusområder
Styrets hovedmål for 2025 er i stor grad å sikre nyrekruttering av medlemmer, øke antall deltakere og øke tilfredsheten til eksisterende medlemmer. Styret mener foreningen kan spille en viktig rolle i fagmiljøet for markedsanalyse, men har også muligheter til å bre seg ut mer inn mot offentlig sektor hvor analyse står sterkt, så vel som konsulentbyråer hvor strategi og analyse er mer integrert.
Styret vil i 2025 jobbe videre med å skape møteplasser og legge til rette for kompetanseheving – gjennomføre gode frokostseminarer som er gratis for medlemmene – samt Strategidagen, Folks Medievaner, Analysedagen (MAD). I år skal også Strategiprisen deles ut for første gang, på Strategidagen – for å skape mer blest og engasjement rundt dagen.
Det jobbes med å tilpasse kursene i kvalitativ og kvantitativ metode til digital gjennomføring. I tillegg skal Faglige Bobler videreutvikles med mål om å skape en arena hvor både de ulike analysebyråene og kunder knyttes tettere med hverandre.
Økonomien kunne vært styrket, og det vil bli økt fokus på det å få flere deltakere med på de ulike arrangementene som avholdes i 2025. Kostnadskontroll og det å sikre et realistisk budsjett er viktig for hele Styret.
Strategi- og analyseforeningens styre for 2025
Styreleder: Anita Lynne, Respons Analyse
Styremedlemmer:
Cecilie Natasha Henriksen, Respons Analyse
Hanne K. Thomassen, Telia
Heidi Thomassen, Bauer Media
Roar Teige, Opinion
Simen Berg, Opinion
Varamedlemmer:
Jonas Østnes, Kantar Media
Yngve Karlsen, Dentsu
Referat fra årsmøtet finner du her!