Fra kollegaer til konkurrenter i markedsanalysebransjen

Ledelse, ambisjoner og samarbeid: Bli bedre kjent med historiene til Lene Leikvoll og Eirik Friberg Ekrann, nye Norgessjefer i Kantar og Ipsos.

Martin Kløvrud

I redaksjonen for analysen.no og Markedsanalytiker i TINE

Norsk markedsanalysebransje er i omveltning og nye ledere trår til. Bli med Analysen og bli bedre kjent med Lene Leikvoll, Managing Director for Kantar Norge og Eirik Friberg Ekrann, Country Manager for Ipsos Norge.

Slik endte Lene & Eirik opp med markedsanalyse

Lene forteller at hun, med sin bakgrunn i økonomi, ble tiltrukket av markedsanalysens verden ved å navigere seg gjennom spennende tall og fakta. Et oppmuntrende dytt fra hennes gode venn Vidar, som allerede var dypt involvert i Kantar, gjorde det bare mer tiltrekkende. Hennes engasjement for bransjen stoppet ikke ved tallene, men fortsatte til menneskene bak dem.

Hva fikk deg til å velge ledelse i Kantar, Lene?

-Etter å ha fungert som leder for Insights-divisjonen i tre år, fikk jeg muligheten til å ta et større ansvar da selskapet ble delt i Kantar Media og Kantar Norge. Jeg valgte å ta denne muligheten både på grunn av samspillet med kollegaene mine, men også et ønske om å lykkes sammen med dem, forteller hun.

Og hvorfor valgte Kantar deg, Lene?

-Jeg tror det er flere grunner. For det første, som økonom, har jeg en god forståelse for virksomheten. Tallforståelse er en viktig del av jobben, både med våre egne tall og økonomi. For det andre er jeg glad i folk, jeg bygger relasjoner, og det er en viktig egenskap. En tredje grunn er min erfaring fra kundesiden, det gir meg et utenfra-inn-perspektiv. Jeg tror også de valgte meg på grunn av min kompetanse, mine ideer og fordi jeg liker å få ting gjort og få gjennomslag, sier hun.

Over til Eirik: Han er statsviter, og forteller at han har vokst opp i bransjen. Selv om han har vært turer ute, både i konsulentselskap og i merkevarebyrå, har han alltid kommet tilbake til bransjen. Et klart bevis på hans lidenskap til feltet. For Eirik er markedsanalyse mer enn bare en jobb, det er en lekeplass for nysgjerrighet, og en mulighet til å bryte ned komplekse statistikker til meningsfulle data som basis for god rådgivning.

Hvorfor valgte du å bli en del av Ipsos, Eirik?

-Jeg synes Ipsos er et spennende selskap. Selv om det har likheter med Kantar på flere måter, er det også noen forskjeller. Ipsos er eid og drevet av markedsanalytikere, og legger stor vekt på forskning og utvikling. At grunnleggeren fortsatt engasjerer seg er et bevis på dette, han holder fagfanen høyt og er fremdeles aktiv styreleder. Ipsos er et internasjonalt selskap, og det motiverer meg. Jeg mener det er viktig å få perspektiver utenfra Norges grenser. Rollen jeg har fått gir meg også mange nye muligheter til å forme selskapet og oppnå nye resultater, sier han.

Lenes faktaboks:

  • Lene vokste opp i Telenor og har erfaring som spenner fra Business controller, prising og kampanjesjef til Market Manager.
  • Etter en konfirmasjonsalder i Telenor begynte Lene å snuse på nye muligheter og tanken på å bli flink på noe helt nytt. Markedsanalysebransjen fristet med et mangfold av problemstillinger, tall og fakta. I 2018 startet Lene som strategisk rådgiver for merkevare i Kantar.
  • Det tok ikke lang tid før Lene så muligheter i folkene og organisasjonen – og kom med forslag til forbedringer. Det førte Lene inn i ledergruppen og inn i stillingen som direktør Insights divisjonen.
  • Lene er nå Managing Director for Kantar Norge.

Hvorfor valgte Ipsos deg, Eirik?

-Jeg tror de var interessert i min profil, mitt engasjement og min erfaring fra lignende virksomheter. Siden jeg har vært ute i tilgrensende bransjer, har jeg også en del erfaringer og perspektiver som jeg mener er nyttige å ha med inn i bransjen. sier han.

Eiriks faktaboks:

  • Nordmenn flest er født med ski på beina, mens Eirik ble født inn i markedsanalysebransjen.
  • Etter studiene startet Eirik som konsulent i TNS Gallup (nå Kantar)
  • Eirik ble raskt rådgiver og fagansvarlig for ConversionModel
  • Fikk enda mer å bryne seg på som kommersielt ansvarlig for merkevare og kommunikasjon og etter hvert direktør for strategi i ledergruppen.
  • Eirik har også jobbet som sjef for merkevarestrategi hos Marketing Clinic og vært kommersiell direktør i Metro Branding.
  • Eirik er godt over konfirmasjonsalderen i bransjen og er nå Country Manager i Ipsos Norge.

Om lederrollen

Jeg prøver å grave i hvorfor Lene og Eirik endte opp som ledere. Lene svarer med den typiske ydmykheten og humoren som definerer henne:

-Jeg fikk spørsmålet da jeg søkte som fagperson, og da falt det meg ikke inn å bli leder. Men etter hvert begynte jeg å se muligheter i organisasjonen, begynte å dulte og merket at jeg kunne bidra. Det er ikke nødvendigvis det å være sjef som trigger, men å hjelpe andre rundt meg til å lykkes, forteller hun.

Det samme sentimentet deles av Eirik.

-Det var ikke en bevisst strategi eller målsetning for min del å ende opp i en slik lederrolle. Men når man er engasjert og ambisiøs så får man slike muligheter. At man får muligheten til å påvirke ting og se andre rundt en lykkes er det viktigste for meg, sier Eirik.

Ambisjoner og mål

Eiriks ambisjoner for Ipsos er å ta en større del av markedsanalysekaka, men også å utvide markedet.

-Om ti år er jeg stolt dersom jeg kan se meg tilbake og se et større Ipsos. Vi skal ha en tydelig merkevare i vårt marked, til våre kunder og i rekrutteringsmarkedet. Vi skal være en attraktiv arbeidsplass og markedsanalysebransjen skal være attraktiv for de som kommer rett ut fra studiene. Vi skal være en tydelig stemme i samfunnsdebatten og være mer synlig.

Ifølge Eirik skal Ipsos få til dette ved å være gode på fagkompetanse, bruke ny teknologi, bruke Ipsos sitt gode internasjonale nettverk og få en synlig og proaktiv stemme i Norge.

Om Kantars visjon sier Lene følgende:

-Kantars visjon handler om å forstå mennesker, for å gi innsikt som kan hjelpe våre kunder med å bygge sterkere merkevarer. Vi hjelper med å forstå hvem kundene er, hvordan markeder og merkevarer oppfattes, og hva de skal gjøre for å bli sterkere i framtiden, sier Lene.

Lene har også en ambisjon om å tilgjengeliggjøre markedsanalyse til flere typer kunder, modernisere markedsundersøkelser og få flere til å forstå hva, hvordan og hvorfor vi gjør markedsanalyser.

For å lykkes understreker Lene viktigheten av å ha det gøy på jobben, skape et sterkt fellesskap, rekruttere og beholde dyktige medarbeidere.

Kundene kan med andre ord se frem til mange gode ting, og både Lene og Eirik ser potensial i å gi markedsanalyse større betydning på den strategiske agendaen. Dette gjelder både blant eksisterende kjøpere av slike tjenester og potensielle nye kjøpere. For dem er det viktig å sikre at markedsanalyse blir kjøpt av flere aktører. Målet er å gjøre markedsanalyseprodukter mer tilgjengelige, spesielt for mindre aktører.

Hva vil de bli husket for?

Nå har jeg lært meg at Lene og Eirik ikke liker svulstige ord, men jeg tråkker i salaten og spør hva de ønsker å bli husket for som ledere. Lene og Eirik kremter og knurrer, men møter spørsmålet med humor og oppriktighet. Ingen av dem ønsker å bli husket, men heller å vite at de har påvirket til noe positivt på arbeidsplassen. Innenfor ledelse vektlegger begge viktigheten av å engasjere, inspirere og gi autonomi til de ansatte. Arbeidsplassen skal være morsom og inkluderende. Vi skal ha rom for å gjøre feil, lære og vokse sammen.

En uventet vennskapsreise: Fra latterfylte flyturer, partnerskap, til konkurrenter og bransjeløft

Til slutt må vi titte i bakspeilet, se hvordan de ble kjent og hvor det hele bærer videre.

Det var sommeren 2019 da Lene og Eirik, to fremtidige toppledere, møttes for første gang. På vei til Kantars Brand Strategy Academy i Athen fant de hverandre på flyet.

Samtalen mellom dem fløt lett, preget av latter og en genuin interesse for hverandres perspektiver på merkevarestrategi og posisjonering. Over sushi og øl i København ble de bedre kjent, og da de gikk om bord på flyet igjen fortsatte samtalene og latteren. Lenes smittende latter brakte glede til hele kabinen, inntil flyvertinnen forsøkte å fange oppmerksomheten under sikkerhetsdemonstrasjonen.

Overraskende nok ble de irettesatt med skikkelig “voksenkjeft”, skammen dalte nedover ryggen og de følte seg litt flaue. Men det varte bare en kort stund. Snart fortsatte de samtalen og latteren fylte kabinen på nytt.

I løpet av de neste tre årene jobbet Lene og Eirik tett sammen, og et sterkt partnerskap vokste frem. Selv nå, som de representerer konkurrerende selskaper, fortsetter støtten og respekten mellom dem. Eirik formulerer det så treffende:

-Dette handler ikke bare om konkurranse. Vi er her for å bidra til vekst for hele bransjen.Det er viktig for oss å se at både bransjen og menneskene rundt oss lykkes, sier han.

Takket være slike ledere som Eirik og Lene ser fremtiden for markedsanalysebransjen både lovende og robust ut. Lene og Eirik gir håp om en fremtid der bransjen blomstrer gjennom individuell vekst og felles suksess. Dette er en fremtid vi alle kan se frem til!

Andre artikler du kan være interessert i

Se alle artikler

Bransjeutfordrere på Strategidagen 2024

Torsdag 23. mai var det duket for det årlige seminaret «Strategidagen», med et tett program og rekordmange deltagere. Blant talerne fant…

Bransjenytt, Bransjestemmer

Bli kjent med den nye Strategigruppa i Strategi- og analyseforeningen

Børre Thorstensen, strategisk rådgiver i Allegro, er leder for den nye Strategigruppa i Strategi- og analyseforeningen. Vi tok en prat med…

Bransjenytt, Bransjestemmer, Jobb-karriere

Nytt om navn våren 2024

Det er stadig folk som flytter på seg i bransjen. Og det er lenge siden vi har vist frem, så her…

Bransjenytt, Jobb-karriere