Forever UNG?

For tredje år på rad slapp Opinion i slutten av oktober sin UNG-rapport, denne gangen UNG2022. Her får du noen få utvalgte funn.

Rapporten ble presentert for et stort publikum på nesten 500 personer – 75 møtte fysisk opp i Opinions for anledningen Halloween-pyntede lokale, resten fulgte presentasjonen digitalt.

 

Opinions UNG-eksperter Tove Botnen og Anne-Sofie Aamodt tok publikum gjennom en verden mange ønsker å forstå, men som få klarer å følge helt med på, nemlig de unges univers. Her skjer nemlig endringene lynraskt, og kanskje enda viktigere – det som skjer hos de unge, har ofte en tendens til å materialisere seg i den øvrige befolkningen på et senere tidspunkt. Derfor er det viktig å se og å forstå ungdomstrendene, slik at man kan forberede seg på det som kommer måneder og år lenger ned i løypa.

 

Hva var så de viktigste innsiktene? Det er mye – her er noen få, utvalgte eksempler:

Engasjement satt på pause
2020 og 2021 er årene hvor de unges engasjement er satt på pause. Pandemien kan tilskrives mye av skylden for dette – de unge har rett og slett vært hjemme, ute av stand til å interagere med sine likesinnede slik de pleier, noe som har medført at man rett og slett ikke har kunne engasjere slik man kunne før koronaen traff. Kanskje kan dette bidra til å forklare at det bebudede unge engasjementet ved årets valg ikke helt ble så sterkt som man trodde?

 

Tenker mer globalt
De unge blir stadig mer globale – atter en gang kan pandemien bidra til å forklare at ungdom anno 2021 i enda større grad enn tidligere tenker mer globalt enn lokalt, da nesten alt sosialt liv de siste to årene har foregått digitalt. Sosiale medier som TikTok og et veldig oppsving i gaming gjør noe med orientering, språk og kultur. Ungdom har fått venner fra hele verden gjennom digitale plattformer, og orienterer seg deretter.

 

Har du lest denne? Hvordan TikTok kan brukes i merkevarebygging

 

Balenciaga på ønskelisten?
En annen interessant trend som ble presentert på seminaret er knyttet til den digitale økonomien, som stadig brer om seg. De unge investerer i bitcoin, kjøper digital kunst og meme-aksjer – samt digitale klær, sko og tilbehør til avatarene sine, som brukes i spill og på sosiale medier. Hørt om Balenciaga før? Vel, det er det hotteste av det hotteste innen mote for avatarer. Vi tror det kommer på mange kids sine ønskelister innen jul, og den gode nyheten er her er det ingen leveringsproblemer fra produsenter eller distribusjons-flaskehalser…

 

Les også: Økt reklameirritasjon

 

Andre artikler du kan være interessert i

Se alle artikler

Markedsanalysebransjens nære fremtid, kanskje

I september var jeg så heldig å delta på ESOMAR Congress 2024. Dette er ESOMAR sin årlige konferanse hvor foredragsholdere fra…

Bransjenytt, Teknologi

Nominér til årets priser – frist 28/10

Analysedagen 2024 går av stabelen 7. november i år på Oslo Event Hub, og det blir selvsagt delt ut priser! Vi…

Bransjenytt, Jobb-karriere

Møt de nye i styret

– les hva de mener om muligheter, utfordringer og bidrag i bransjen og foreningen! Vi i Analysen har tatt en prat…

Bransjenytt, Bransjestemmer, Jobb-karriere