Et privilegium å jobbe i en bransje der vi lever av å forstå folk

Norsk Gallup har levert surveydata siden 1946, ble innlemmet i TNS i 1997 og ble en del av Kantar og WWP i 2008. Gjennom Kantars internasjonale nettverk utføres nå prosjekter i en rekke land i verden. Kari Nordstad er den første kvinnelige leder for aktivitetene i Norge. Det er en milepæl for bedriften og for hele bransjen.

Ragnar Madsen

Om forfatteren

Kantar har i alle år vært blant de tre største byråene i Norge og har hatt stor betydning for utviklingen av analysebransjen i Norge.

Kari ble valgt til ny leder fordi hun var den som var best kvalifisert til stillingen. Hun har solid erfaring fra næringsliv, ledelse og 8 år i Kantar før hun overtok stafettpinnen.

Hvordan har du blitt mottatt som ny leder i Kantar?

-Jeg har fått en varm velkomst. Jeg er jo godt kjent med organisasjon etter å ha jobbet i ulike enheter og hatt ulike roller. Jeg får nå jobbe med folk som er flinke og reale, og som jeg lærer noe av hele tiden. Og så må jeg si at det virkelig er et privilegium å få jobbe i en bransje der vi lever av å forstå folk. Der vi gjennom analyser prøver å forstå hva folk mener, tror og hvorfor de gjør det de gjør. Vi belyser store og viktige samfunnsspørsmål og kaster lys over preferanser og behov innenfor områder jeg knapt visste eksisterte. Vi jobber i en bransje der man aldri blir utlært.

 

Mer praktisk, hva er de viktigste oppgavene som leder i Kantar?

-Som for alle ledere er det jo egentlig et enkelt og kanskje litt kjedelig svar på det. Den viktigste oppgaven er å sørge for at vi har fornøyde kunder og at vi dermed tjener penger. Da blir alt mer gøy. Jeg tror at dette er noe man oppnår gjennom motiverte og engasjerte medarbeidere som vet hvor vi er på vei og som er genuint opptatt av å bistå våre kunder.

 

Det har vært endel endringer i Kantar, både når det gjelder bemanning og organisering. Hva består dette i?

-Vi har trimmet organisasjonen og fått inn ny kompetanse. Samtidig er det satt sammen en ny ledergruppe som jobber sammen og er målrettet med felles ambisjon og mål.

 

Har dette noen betydning for tilbudet til kundene?

-Ja, dette vil våre kunder merke. Jeg tror det er blitt, og kommer til å bli mye tydeligere hva vi bistår våre kunder med. Vi har spisset ekspertiseområdene våre,for å sikre at kundene våre møter de beste i markedet på innsikt innenfor merkevare, kundeopplevelser, innovasjon, handel, kommunikasjon og medieeffekter.

 

Opplever dere endringer i det kunden etterspør og hva gjør Kantar for å tilpasse seg nye krav?

-Markedet for våre kunder endrer seg hele tiden og vi som en aktør i analysebransjen må utvikle oss i samme takt. Våre kunder har ofte tilgang på store mengder data, og «alle» har et ønske om å ta beslutninger basert på innsikt og data. Høystakken man leter i for å finne de beste, mest relevante og viktigste dataene er blitt veldig stor. Vår evne til å integrere data fra ulike kilder er blitt viktig, og ikke minst er det blitt enda viktigere å ha gode konsulenter som kan hjelpe kunden å forstå hva dataene og innsikten betyr for deres virksomhet.

 

NMF skifter navn til Strategi- og analyseforeningen. Hva er din reaksjon på dette?

-Navnendringen opplever jeg som et ganske naturlig neste steg for foreningen. Innsikt og analyse er sentralt for utvikling av mål og strategier for virksomheter. Det er bra om vi som bransje ikke bare «slipper » dataene hos våre oppdragsgiver, men bistår i det videre arbeidet med utforming av strategi og retning. Som bransje kan vi alle bli litt tøffere å våge og mene mer om hva dataene betyr for kunden.

Derfor ar det nå viktig at foreningen fyller seminarer og kurs med “strategi”- innhold. Hva er bransjens bidrag til å utvikle og hjelpe virksomheter i sitt strategiarbeid?

Ser du noen betydning av et bransjeforum og hva er bransjens problem og muligheter?
-Jeg tror at det for alle bransjer som går igjennom store endringer eller opplever bransjeglidninger, er en styrke om man samarbeider.

Stuasjonen er nå at mange kunder har mye data selv, dermed går kanskje behovet og betalingsviljen for ytterligere data ned. Dette er en utfordring og en mulighet. Det er ingen som er bedre trent enn markedsanalytikere på å finne relevante og gode data som belyser problemstillinger våre kunder har. Samtidig er det superviktig at kunder forstår at selv om de sitter på mye egenutviklede data, er det som regel kun data om egne kunder, men hva vet de egentlig om konkurrentenes kunder?

 

Dagene er sikkert tettpakkede med oppgaver, hva gjør du ellers?

-Jeg er utemenneske til alle årstider, og en av dem som tenker at når vi har vinter så lenge her i landet så må man jammen bruke den. Jeg nyter vinterdager på ski og snowboard, både høyt og lavt. Som helårssyklist setter jeg pris på de endringer vi har sett i Oslo de siste årene (ikke innlegg i bompengedebatt). Noen mediterer for å finne roen, jeg strikker eller gyver løs på hagen med grov hagesaks. Jeg er overraskende begeistret for kuer og tar gjerne et fjøsstell når jeg besøker venner og familie i Vingelen, nord i Østerdalen.

Andre artikler du kan være interessert i

Se alle artikler

Slik var Analysedagen 2022: Arena for læring, inspirasjon og relasjonsbygging

Torsdag 3. november samlet 160 kunnskapshungrige bransjefolk seg på Røverstaden i Oslo for å være med på årets største møteplass for…

bransjenytt

4 raske med 5 fine bransjefolk

Vi snakket med fem av deltakerne på Analysedagen 2022 og fikk deres umiddelbare inntrykk. Se video her.

bransjenytt

Slik vokste Pollstat med 150% fra 2020 til 2021

- Det er alltid mulig å gjøre ting annerledes, sier Pål Listuen.

bransjenytt