Den Store Podrapporten 2020

Norstat kan endelig presentere tidenes første, store kartlegging av nordmenns podkast-bruk.

Podkast-bruken i Norge stiger, produksjonene øker i antall og variasjonen i innhold er stor. Annonsørene interesserer seg også i økende grad for kanalen. Norstat, Schibsted og Bauer Media har i et samarbeid publisert tidenes første, store kartlegging av podkast-brukerne, bruksmønstre, preferanser og forholdet til annonser i kanalen.

Lytt til podkast-webinaret om Podrapporten her.

Undersøkelsen ble gjennomført i første halvdel av mars på et befolkningsrepresentativt utvalg med 1600 respondenter, hvorav 40 % oppga å være podkastlyttere.

Hensikten med undersøkelsen var å lære mer om omfang og bruk av podkast i Norge og for første gang publisere omfattende dokumentasjon om kanalen til glede og nytte for innholdsprodusenter og annonsører.

 

På vei til å bli et massemedium

Undersøkelsen viser at 90 % av de spurte kjenner til podkast og dermed at podkast er på god vei til å etablere seg som er massemedium i Norge. Podkast er i stor grad de unges kanal, og hele 54 % av respondentene i aldersgruppen 20-39 år oppgir at de lytter ukentlig. Det er også en sterk vekst i lyttingen: 57 % av podkast-brukerne oppgir at de bruker kanalen mer i dag enn for ett år siden. Rapporten dokumenterer også at podkast-lytting skjer i lange, uavbrutte sekvenser.

 

Humor mest populært

Det er stor variasjonsbredde i innhold. Humor er den klart mest populære innholdskategorien, men nyheter, populærvitenskap og «true crime» kommer også høyt opp på listen. Norske produksjoner utgjør hele 84 % av lyttingen.

Basert på resultatene fra undersøkelsen gir podkast-reklame god effekt, og særlig i de yngste aldergruppene. Dette gjør podkast til et spennende medium for å nå en målgruppe som kan være utfordrende å treffe.

Hele rapporten er tilgjengelig her.

Les flere nyheter fra bransjen i neste utgave av Analysen!

Andre artikler du kan være interessert i

Se alle artikler

Bransjeutfordrere på Strategidagen 2024

Torsdag 23. mai var det duket for det årlige seminaret «Strategidagen», med et tett program og rekordmange deltagere. Blant talerne fant…

Bransjenytt, Bransjestemmer

Bli kjent med den nye Strategigruppa i Strategi- og analyseforeningen

Børre Thorstensen, strategisk rådgiver i Allegro, er leder for den nye Strategigruppa i Strategi- og analyseforeningen. Vi tok en prat med…

Bransjenytt, Bransjestemmer, Jobb-karriere

Nytt om navn våren 2024

Det er stadig folk som flytter på seg i bransjen. Og det er lenge siden vi har vist frem, så her…

Bransjenytt, Jobb-karriere