En merkevares styrke måles til syvende og sist på hvordan merket presterer i markedet. Det er denne prestasjonen som ligger til grunn når Nielsen vurderer kandidatene til Merkestyrkeprisen. Et vellykket merke må vise til vekst og ta andeler, og være med på å bygge verdi i sitt konkurransesegment. Det er i beslutningsøyeblikket at styrken til et merke blir realisert.
Juryen vurderte 15 ulike kandidater som ble vurdert etter salg, utvikling i markedet og deres investeringer i media og kom frem til følgende finalister. Alle har vist en god vekst over tid og har bidratt til kategorivekst både i verdi og volum. Årets finalister var Synnøve Finden, Corona, Stratos, Red Bull og Peppes. I tillegg til juryen ble finalistene i vurdert av Nielsen kunder i form av en kundeundersøk-else hvor «bransjens» favoritt ble stemt frem.
Juryen og bransjen var enige: Corona ble kåret til årets vinner av Merkestyrkeprisen. Corona er en internasjonal merkevare med distribusjon i over 150 land. Også i Norge har vi tørstet etter Corona, som kan skilte med en omsetningsvekst på nesten 100 millioner kroner fra 2014 til 2015 og med en dobling av omsetningen over de fem siste årene. Dette i en kategori som er underlagt strenge regler og krav til salg og annonsering. Juryens begrunnelse er som følger:
I en kategori preget av sterk konkurranse, mange nye aktører og begrensede muligheter for annonsering har Corona hatt en solid salgsutvikling i 2015. Merket har vært en viktig bidragsyter til kategoriens vekst, og tildeles dermed årets Merkestyrkepris.
En fornøyd merkevaresjef i Ringnes, Daniel Bengtsson, tok imot prisen. Han gledet seg over utmerkelsen og nevnte samtidig hvilket godt grunnlag Haugen-gruppen la i årene før Ringnes tok over merket for halvannet år siden. Kriteriene for prisen: Utgangpunktet for Nielsens Merkestyrkepris er merkets verdi i et definert marked (Norge). Verdien av et merke kalkuleres ut i fra fire hovedelementer:
- Markedets/produktområdets størrelse (kr og utvikling).
- Produktets/merkets markedsposisjon og utvikling i eget konkurransesegment.
- Langsiktighet i merkets utvikling.
- Medieinvesteringer for merkevaren.
- Summen av disse hovedelementene danner grunnlaget for prisen.