27.februar samlet den herlige Respons-gjengen sine søsterselskaper, kunder og samarbeidspartnere til en uformell bursdagsfest med godt drikke, pølser, popcorn, bursdagskake – og Kahoot-konkurranse med bobler til vinnerne!
En ydmyk begynnelse med store drømmer
Den 1. februar 2005 startet tre vise og visjonære menn – Idar Eidset, Morten Engan og Thore Gaard Olaussen – Respons Analyse i noen små kontorlokaler på Nøstet i Bergen. Med god støtte og oppstartkapital fra Media Bergen, og et lass med flatpakkede møbler, var ledestjernen å bygge et solid analysebyrå. Blant de første som støttet prosjektet var det nyvalge styremedlemmet Frank Aarebrot (styremedlem til sin død i 2017). Han tok turen innom for å forsikre seg om at alt var på stell. Det samme gjorde Bergens Tidende, som så potensialet i de «nye meningsmålerne» og laget en reportasje om oppstarten.


Den 1. februar 2005 møtte tre karer opp i noen kontorlokaler på Nøstet i Bergen. Ingen fanfarer, ingen store markeringer – bare tre staute karer (F.v: Idar Eidset, Thore Gaard Olaussen og Morten Engan), et lass med flatpakkede møbler og en drøm om å bygge et solid analysebyrå.
Fra flatpakkede møbler til store prosjekter
2005 var et stortingsvalgår, og Respons Analyse fikk raskt muligheten til å vise hva de var gode for. Mediene var sultne på ferske målinger, og Bergens Tidende ble byråets første store mediepartner. Noen måneder senere landet byrået et omfattende prosjekt med Statens Vegvesen – en reisevaneundersøkelse som la grunnlaget for at de kunne etablere sin første intervjuavdeling, som senere vokste raskt i takt med etterspørselen.
Vekst gjennom fusjoner og oppkjøp
Respons Analyse har alltid vært fremoverlent og tilpasningsdyktig. I 2007 fusjonerte de med Nye Fakta, spesialister på mystery shopping, og i 2009 kjøpte de opp Visendi Analyse, kjent for sitt landsdekkende webpanel. Disse oppkjøpene styrket byråets kompetanse og utvidet deres metoderepertoar.
Kvalitativ analyse og strategisk vekst
For å forstå menneskers handlinger og drivkrefter, har Respons Analyse også satset på kvalitative undersøkelser, og teller i dag seks kvalitative hoder. I 2018 fusjonerte de med Moods Qualitative Research, den gang ledet av Anita Lynne. Hun ble i 2021 kåret til årets markedsanalytiker og er i dag byråets leder for kvalitativt og samtidig styreleder i Strategi- og analyseforeningen. I 2022 ble Cecilie Natasha Henriksen fra Tine med på laget som senior rådgiver og tjenesteutvikler. Hennes arbeid med shopperanalyse ble belønnet med bransjeprisen som årets innovatør i 2024.
Godt lederskap og dyktige folk
Anne Gretteberg Meyer har vært den stødige og spreke byråmammaen som har gått foran og ledet 20-åringen gjennom alle oppvekstårene. Hun har manøvrert gjennom både skiftende og tøffe værforhold, og ikke minst grepet mulighetene når de har dukket opp. Godt lederskap og dyktige folk har alltid vært viktig, og det må selvfølgelig feires!
Bursdags-pølse-og-kakefest med konkurranser og varme klemmer

Men Respons Analyse er ikke bare dyktige fagfolk – de vet også hvordan man lager fest! I en stadig mer digital verden, er det ingenting som slår en god, avslappet bursdagsfeiring med pølser, popcorn, kaker, konkurranser og varme klemmer. For folkene i Respons Analyse er glad i folk. Og relasjonsbygging er aller best når man kan møtes fysisk og være sammen på ordentlig. La oss ikke glemme: AI verken drikker øl, spiser pølser eller svinger seg på gulvet til eggende bursdagsrytmer. HippHipp og hurramegrundt for det!
Godt rigget for fremtiden
Gjennom 20 år har jubilanten jobbet med spennende prosjekter, dyktige kunder og engasjerte ansatte. Respons Analyse har all grunn til å være stolte av hva de har oppnådd. Med nye metoder, teknologi og innsikter ser de åpenbart frem til fortsatt å forme fremtiden sammen med sine kunder og gode samarbeidspartnere. Vi trenger fortsatt god innsikt for å få bedre utsikt.
Tusen takk for festen og lykke til videre!