Annonse

Advertisement

20 år med innsikt, innovasjon og inspirasjon

I år feirer Respons Analyse sitt 20-årsjubileum, og hvilken reise det har vært! Fra en beskjeden start i Bergen til å bli et av Norges ledende fullservice analysebyråer, har Respons Analyse ikke bare levert innsikt i toppklasse: De har vært en pålitelig partner for kunder over hele landet og bidratt til å utvikle hele analysebransjen.

Børre Thorstensen

I redaksjonen for analysen.no og Leder og strategisk rådgiver i Allegro

27.februar samlet den herlige Respons-gjengen sine søsterselskaper, kunder og samarbeidspartnere til en uformell bursdagsfest med godt drikke, pølser, popcorn, bursdagskake – og Kahoot-konkurranse med bobler til vinnerne!

En ydmyk begynnelse med store drømmer

Den 1. februar 2005 startet tre vise og visjonære menn – Idar Eidset, Morten Engan og Thore Gaard Olaussen – Respons Analyse i noen små kontorlokaler på Nøstet i Bergen. Med god støtte og oppstartkapital fra Media Bergen, og et lass med flatpakkede møbler, var ledestjernen å bygge et solid analysebyrå. Blant de første som støttet prosjektet var det nyvalge styremedlemmet Frank Aarebrot (styremedlem til sin død i 2017). Han tok turen innom for å forsikre seg om at alt var på stell. Det samme gjorde Bergens Tidende, som så potensialet i de «nye meningsmålerne» og laget en reportasje om oppstarten.

Den 1. februar 2005 møtte tre karer opp i noen kontorlokaler på Nøstet i Bergen. Ingen fanfarer, ingen store markeringer – bare tre staute karer (F.v: Idar Eidset, Thore Gaard Olaussen og Morten Engan), et lass med flatpakkede møbler og en drøm om å bygge et solid analysebyrå.

Fra flatpakkede møbler til store prosjekter

2005 var et stortingsvalgår, og Respons Analyse fikk raskt muligheten til å vise hva de var gode for. Mediene var sultne på ferske målinger, og Bergens Tidende ble byråets første store mediepartner. Noen måneder senere landet byrået et omfattende prosjekt med Statens Vegvesen – en reisevaneundersøkelse som la grunnlaget for at de kunne etablere sin første intervjuavdeling, som senere vokste raskt i takt med etterspørselen.

Vekst gjennom fusjoner og oppkjøp

Respons Analyse har alltid vært fremoverlent og tilpasningsdyktig. I 2007 fusjonerte de med Nye Fakta, spesialister på mystery shopping, og i 2009 kjøpte de opp Visendi Analyse, kjent for sitt landsdekkende webpanel. Disse oppkjøpene styrket byråets kompetanse og utvidet deres metoderepertoar.

Kvalitativ analyse og strategisk vekst

For å forstå menneskers handlinger og drivkrefter, har Respons Analyse også satset på kvalitative undersøkelser, og teller i dag seks kvalitative hoder. I 2018 fusjonerte de med Moods Qualitative Research, den gang ledet av Anita Lynne. Hun ble i 2021 kåret til årets markedsanalytiker og er i dag byråets leder for kvalitativt og samtidig styreleder i Strategi- og analyseforeningen. I 2022 ble Cecilie Natasha Henriksen fra Tine med på laget som senior rådgiver og tjenesteutvikler. Hennes arbeid med shopperanalyse ble belønnet med bransjeprisen som årets innovatør i 2024.

Godt lederskap og dyktige folk

Anne Gretteberg Meyer har vært den stødige og spreke byråmammaen som har gått foran og ledet 20-åringen gjennom alle oppvekstårene. Hun har manøvrert gjennom både skiftende og tøffe værforhold, og ikke minst grepet mulighetene når de har dukket opp. Godt lederskap og dyktige folk har alltid vært viktig, og det må selvfølgelig feires!

Bursdags-pølse-og-kakefest med konkurranser og varme klemmer

Men Respons Analyse er ikke bare dyktige fagfolk – de vet også hvordan man lager fest! I en stadig mer digital verden, er det ingenting som slår en god, avslappet bursdagsfeiring med pølser, popcorn, kaker, konkurranser og varme klemmer. For folkene i Respons Analyse er glad i folk. Og relasjonsbygging er aller best når man kan møtes fysisk og være sammen på ordentlig. La oss ikke glemme: AI verken drikker øl, spiser pølser eller svinger seg på gulvet til eggende bursdagsrytmer. HippHipp og hurramegrundt for det!

Godt rigget for fremtiden

Gjennom 20 år har jubilanten jobbet med spennende prosjekter, dyktige kunder og engasjerte ansatte. Respons Analyse har all grunn til å være stolte av hva de har oppnådd. Med nye metoder, teknologi og innsikter ser de åpenbart frem til fortsatt å forme fremtiden sammen med sine kunder og gode samarbeidspartnere. Vi trenger fortsatt god innsikt for å få bedre utsikt.

Tusen takk for festen og lykke til videre!

Annonse

Advertisement

Annonse

Advertisement

Andre artikler du kan være interessert i

Se alle artikler

Hvor står analysebransjen nå? En ærlig samtale mellom den aller første vinneren og fjorårets vinner av «Årets markedsanalytiker».

Hvert år deler Strategi- og analyseforeningen ut prisen Årets markedsanalytiker. Prisen deles ut på Analysedagen (MAD) og skal blant annet gå…

Bransjestemmer, Jobb-karriere

Bransjens omsetning i 2023: Moderat vekst i bransjen, fortsatt sterk vekst blant datainnsamlingsbyråene

Omsetningstallene for 2023 viser at markedsanalysebransjen i Norge totalt sett vokste med 3,5 % fra 2022-2023, til drøyt 1,2 milliarder kroner.…

Bransjenytt

En jobb fylt med reiser og opplevelser

Fride (28) fra Fredrikstad har jobbet som intervjuer i Norstat i flere år og har reist landet rundt for å gjennomføre…

Jobb-karriere